Ga naar inhoud

Wireless netwerk kaart


Aanbevolen berichten

De kaarten met Prism chipsets werken goed en ondersteunen ook de zogenaamde ad-hoc onder GNU/Linux (= acces point spelen). De kaarten zijn echter steeds lastiger te krijgen, omdat er tegenwordig bijna altijd Broadcom chips op de kaarten zitten die niet werken onder GNU/Linux. Je moet even een site zoeken met een overzicht van kaarten met een prism chipset. http://www.prism54.org is dat voor de 'g' standaard. Je moet goed kijken dat de hele modelnaam klopt, want een letter anders of een '+'je erbij betekent vaak dat het een totaal andere kaart is.
Link naar reactie
[quote:211453e992="Marcel de Reus"]De kaarten met Prism chipsets werken goed en ondersteunen ook de zogenaamde ad-hoc onder GNU/Linux (= acces point spelen).[/quote:211453e992] Even rechtzetten: ad-hoc is een netwerk zonder Access Point (in Windows ben ik de term peer-to-peer ook wel eens tegengekomen) infrastructure is netwerk met Access Point Wanneer zo'n WLAN-kaart als Access Point gebruikt wordt heet dat in Linux Master mode (tegenover Managed mode wanneer je verbinding maakt met een Access Point). Maar terug naar de vraag: als het alleen gaat om verbinding te maken met een Access Point, dan zijn veel "goedkope" kaarten ook werkend te krijgen als er geen native Linux-driver beschikbaar is, kijk daarvoor eens op http://ndiswrapper.sourceforge.net waarbij een Windows-driver gebruikt kan worden. Beter is natuurlijk als je een native driver hebt, maar hier heb ik zelf (helaas) geen ervaring mee. Een vriend van mij heeft een 54 MBit/s kaartje van 3Com en dat werkt perfect onder Linux. Ik weet zo het typenummer niet meer, maar die staat in het lijstje op prism54.org
Link naar reactie
[quote:6e1f7dcef7="ancum"]@Phedny: nou die 3com is volgens mij alleen een pcmcia kaartje en geen PCI. Zou je toch dat typenummer voor mij kunnen opvragen? (En met welke Linux werkt 'ie?) Alvast bedankt![/quote:6e1f7dcef7] Als je een PCI kaart van 3COM zoekt dan zou de 3CRDAG675 een mogelijkheid kunnen zijn. Deze is gebaseerd op de Atheros Chip en werkt onder Linux met de [url=hhttp://sourceforge.net/projects/madwifi/]MadWiFI[/url] drivers. De driver is echter geen onderdeel van de standaard kernels, verwacht dus dat je zelf enig patch werk op de kernel moet verrichten. Dit in tegenstelling tot de prism54 (Intersil chips) drivers die sinds kernel 2.6.5 standaard onderdeel van de kernel zijn. Op [url]http://www.linux-wlan.org/docs/wlan_adapters.html.gz[/url] is een lijst te vinden van onder Linux gesupporte wireless adapters.
Link naar reactie
Ach, dat is wel een aardig verhaal en aangezien ik aan het oefenen ben met tienvingerig typen (dit gaat zo langzaam) vertel ik het maar. Ik was namelijk een keer bij Robert (aka termelator) om gewoon wat te Slacken en ik had braaf mijn laptop en een UTP kabel meegenomen. Toen ik echter aan Robert vroeg waar de switch was, trok hij een raar gezicht, want wie werkt er nu vandaag de dag nog met kabels? Ik kreeg even een WLAN kaartje en verbaasd dat het allemaal zo snel werkte wilde ik zelf ook wel zo'n kaartje. Nu verkoopt zijn vader dat soort spullen, dus die dook zo'n kaart op. Dat was dus deze Airlancer en ook die werkte zonder gezeur, dus toen heb ik hem maar gekocht.
Link naar reactie
Ik heb een ActionTek wireless kaart, met prism chipset, werkt perfect. Hier thuis staan ook nog bakken met een PCMCIA of PCI RealTek RTL8180 chipset kaart. Die werken redelijk goed op Linux met NDisWrapper en de (Windows) NDIS drivers. Maar persoonlijk zou ik altijd voor Intersil Prism kaarten gaan, ze zijn wel wat schaars deze dagen :(.
Link naar reactie
Ik weet dat er een project loopt op Sourceforge dat WiFi kaarten met een Atheros chipset ondersteund (MADwifi) Veel populaire wifi kaarten hebben die betreffende chip, met name kaarten met een 'turbo' functie (vaak zijn dat 54g - 100Mbps/108Mbps kaarten) Ik heb zelf een Trust Speedshare turbo wireless kaart waarop ook een Atheros Chip zit (50xx serie). Niet dat ik 'm al aan de praat heb, maar het schijnt wel te werken.
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
op zoek naar info voor mijn probleem verbaasde ik me erover hoeveel open topics er waren, zelfs op het Fedora forum, waarbij men blijkbaar niet het probleem opgelost had. Ik heb bij de aankoop ook er te weinig opgelet of de kaart standaard door Linux ondersteund wordt dan wel met een truuk als ndiswrapper... En dat laatste.. kan nog wel eens voor hoofpijn zorgen bij een aanatal mensen. Meestal post ik mijn geslaagde akties dan ook wel, de diehards lopen vaak te snel door de installatie heen en letten heel vaak niet op zaken die toch belangrijk zijn.
Link naar reactie
de linux gesupporte kaarten zijn schaars, er zijn er steeds meer met een broadcom chip. Wellicht is het aanmoediging om eventueel een beter verkrijgbare kaart te kopen (alleen dat zal nu wel niet meer.....) http://prism54.org/supported_cards.php Zelfs daar: If you can't test a card and want linux support, I can recommend you just not buy a prism 802.11g based chipset for now.... dus ook daar gaat het niet helemaal ....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...