Ga naar inhoud

Nieuw energiezuinig servertje


Aanbevolen berichten

De meeste van jullie hebben waarschijnlijk al wel gelezen dat ik hier dadelijk in de zomervakantie een leuk home-servertje neer wil zetten samen met een home-made router. Nu had ik het volgende bakkie op het oog: http://www.nowthatsit.nl/itemDetails.asp?itemtype_id=1948&categorie_id=188 Ik wil namelijk een klein, compact, stil en vooral ook energiezuinig ding hebben. Er gaat dan een VIA C3 1200MHz processortje in, 512MB SDRAM geheugen en een 80GB liquid bearing schijf. Nu is de vraag of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met de hardware die in deze barebone zit in combinatie met GNU/Linux en/of NetBSD. Verder is het handig om even te checken of ik niets over het hoofd zie. Het bakje moet gaan functioneren als: - printerserver (CUPS) - webserver (apache) - backupserver (rsync) - fileserver (shfs) - DNS server - DHCP server - mailserver (Postfix of Sendmail) - audioserver (ESD) De printer die eraan gaat hangen is USB. Verder moet de server gewoon direct met een UTP kabel aan een switch gaan hangen (de switch hangt met zijn uplink aan de router). Ik weet van een review in de LinuxMagazine een tijdje geleden, dat er een aantal dingen (was een ander bordje afair) niet werkten onder GNU/Linux (oa een onboad mpg-encoder). Iemand commentaar, ervaringen met dit spul of suggesties? Alvast bedankt.
Link naar reactie
Ziet er interessant uit. VIA heeft een behoorlijke reputatie als het gaat om Open Source ondersteuning en aangezien de chipsets niet hypermodern zijn zullen ze behoorlijk ondersteund worden. Daarnaast: moet een server bv audioweergave-mogelijkheden hebben om muziekdata te kunnen versturen? M.i. niet :-? Processorsnelheid is errug ruim (voor een server) wellicht onderklokken tbv energiebesparing/geluidsreductie? 512 MB RAM is uitstekend, zeker voor thuisgebruik en omdat je zo te zien geen zware database gebruikt zal het geheel lekker vlot zijn. 80 GB ruimte op de HDD is voorlopig wel voldoende, maar als je eenmaal video gaat opslaan zal je al snel een 2e schijf nodig hebben ;) Ik neem aan dat de schijf wel 8 MB cache heeft? Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:9973f39e25="M.V. Wesstein"] Daarnaast: moet een server bv audioweergave-mogelijkheden hebben om muziekdata te kunnen versturen? M.i. niet :-? [/quote:9973f39e25] Er gaat een Creative Audigy Blaster in het vrije PCI slot met daaraan een Logitech Z-540 speakerset. Dat is een groot voordeel voor mij, omdat ik op die manier via ESD ook vanaf mijn laptop op een goede kwaliteit muziek kan luisteren. Bovendien ga ik ws met lirc ook een afstandsbediening configgen en ik wil wat klooien met een LCD display over de serieele port oid. [quote:9973f39e25]Processorsnelheid is errug ruim (voor een server) wellicht onderklokken tbv energiebesparing/geluidsreductie?[/quote:9973f39e25] De C3 gebruikt al bijzonder weinig stroom en wordt ook niet erg warm. Ik zal even uitzoeken of de kast groot genoeg is voor een mooie grote passieve koeler. Het was overigens eerst de bedoeling dat er ook een TV-kaart in zou gaan (en dan heb je wel wat MHz'en nodig), zodat ik ook een radio en tv-server heb, maar dit soort kleine socket 370 systemen zijn haast niet te vinden met 2 PCI sloten, dus als iemand iets weet... [quote:9973f39e25]Ik neem aan dat de schijf wel 8 MB cache heeft?[/quote:9973f39e25] Yep.
Link naar reactie
@Marcel: Misschien is het leuk als je heel uitvoerig je bevindingen vertelt over dit project. Of nog beter: publiceren op een één of andere site. Altijd erg leerzaam voor newbie's zoals ik :) Heb je verder de website van via al afgestruint? Ik zag namelijk in een flits diverse informatie over het reilen en zeilen van Linux op deze moederborden. Succes in ieder geval!
Link naar reactie
Zal ik doen. Ik moet alleen even kijken in hoeverre al gemaakte documentatie voorhanden is. Een servertje opzetten is natuurlijk al duizend keer gedocumenteerd, het probleem is vaak alleen dat alle info gedecentraliseerd en in een vreemde taal is. Ik heb mezelf als voornemen gesteld dat ik er een leuk verhaal voor op de wiki van maak (wiki.nedlinux.nl), met links naar benodigde documentatie, etc. En dat ik Engelse of Duitse docs indien gewenst vertaal. Mocht ik daadwerkelijk toekomen aan het spelen met een LCD display dan zal ik daar vanzelfsprekend een uitvoerig verhaal bij schrijven, want wat is er nu leuker dan kloten met elektronica :P De VIA drivers zitten gewoon bij de Linux kernel, ik neem aan dat de NetBSD kernel ze ook wel aan boord zal hebben.
Link naar reactie
Ik hou je eraan, precies om die reden wat je noemt is het handig om de diverse informatie bij elkaar te graaien en te filteren. Ik denk dat die via moederborden ideaal zijn voor thuisservertjes omdat je niet een halve kerncentrale nodig hebt voor de stroomvoorziening. :D Veel mensen zien dat nog wel eens over het hoofd hoeveel stroom zo'n gamebak trekt. Zeker als je hem dag in ,dag uit aan laat staan.
Link naar reactie
Oke, vers uit de Geek Pages van de Linux Magazine de volgende links: http://www.janw.easynet.be/pic.html Zoiets wilde ik dus ook met een LCD display gaan doen en koffie zetten vanaf de PC is ook wel erg bruut (zou het ook lukken met een Beertender? :-) ). Makkelijk is het niet, maar leuk en leerzaam in ieder geval wel. Ik hoop dat ik er aan toekom deze zomer.
Link naar reactie
Ik laat het idee van dit kleine bakkie toch maar varen, omdat ik uiteindelijk over de 400 euro uitkom en dat is me tcoh iets teveel. Wellicht dat iemand van jullie wil helpen het enorme aanbod op marktplaats door te zoeken naar iets leuks? Ik zou iig graag commentaar horen op: http://www.marktplaats.nl/markt/hardware/pentium/161830.htm http://www.marktplaats.nl/markt/hardware/pentium/161446.htm http://www.marktplaats.nl/markt/hardware/pentium/161198.htm De Abit BP6 schijnt een rotbord te zijn in combinatie met GNU/Linux, dus voor de zekerheid wil ik dus dat bord er niet in hebben zitten. Wat denken jullie van de drie bovenstaande systemen?
Link naar reactie
Waarom een dual CPU systeem? Meer CPU's = meer warmte = meer koeling nodig = meer lawaai. En volgens mij zijn die server bakken gemaakt om in een serverhok te staan waar lawaai niet zo'n kriterium is. Heb hier ooit eens een 19" rack server staan gehad (die ik in orde moest brengen) met 2 Pentium III's in, dat ding steeg bijna op als ik hem aanzette, als ik hem op de zolder zette kon je hem beneden in de living nog horen.
Link naar reactie
Jammer dat het net buiten je budget valt, want ik had graag willen horen hoe het je verging. Een hele tijd terug heb ik er ook al eens aangedacht om een via-epia als server in te zetten. Toen vond ik het ook te duur (nu nog steeds, dus daarom probeer ik momenteel een server te maken van een oude p120), maar het blijft een aantrekkelijke oplossing.
Link naar reactie
Mijn servertje thuis is een p100 met 48 mb ram, en die doet z'n werk prima, en veel lawaai maakt ie ook niet. Nu niet dat hij zoveel doet: enkel router, firewall en dhcp momenteel, maar vroeger heb ik er ook een webserver (met wat cgi scripts), samba en ftp op gedraaid en hij trok dat prima. Als je krap zit qua budget lijkt het mij 't best dat je gewoon een simpele pentium 1 op de kop probeert te tikken, volgens mij is een 200 mhz machine met 128 mb ram ruimschoots voldoende voor wat je er mee wil doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...