Ga naar inhoud

De Linux-fileserver in je Windowsdomain


Aanbevolen berichten

Hey mensen ik zit opschool en thuis nogal wat te hobbyen met linux en windows... we hebben op school een fileserver opgezet voor 50 gebruikers (dus 50 /home shares). Nu lijkt het ons handig om b.v. als er een user in de AD van de win2003 server wordt verwijders automatisch ook de linux-account verwijderd word dit ook met password-changes en nieuwe account. daarom wat is Keberos? (kwam ik tegen...) is dat nodig, Open(LDAP) is dat nodig voor de connectie met de AD? wie heeft er tips? ik kom er nu even niet uit... en wat is WINS?
Link naar reactie
Ik heb de ballen verstand van Windows dus ik kan je niet veel helpen, maar ik weet toevallig wel wat WINS is. WINS wordt gebruikt om de namen van Windows computers om te zetten dan IP addressen, een soort DNS dus. Je kunt de DHCP server met 'option netbios-name-servers ipadres;' (in je dhcpd.conf) vertellen naar welke server hij als WINS server moet doorgeven aan Windows clients. Op die server kun je vervolgens Samba als WINS server inzetten.
Link naar reactie
Tering...... ik wou dat ik de antwoorden had die jij zoekt..... niet bepaald een sinecure waar je mee bezig bent..... Here goed nothing: Kerberos is een soort van authenticatie server....... hij deelt tickect uit waarmee een process/gebruiker zich kan authenticeren zonder dat (elke keer) zijn wachtwoord over het netwerk moet. OpenLDAP is een licht gewicht directorie server. Licht gewicht in vergelijking met z'n AS400 (?) X500 (?) voorganger. Het is een database [b:c28086bd5c]protocol[/b:c28086bd5c] geoptimaliseerd voor het opzoeken van gegevens. In een LDAP server kan je allerlei gegevens opslaan zoals e-mail adressen printer info host info maar ook gebruiker gegevens met wachtwoorden. ADS van MS is in feite ook een LDAP server. WINS is zoals marcel al zei een soort van DNS...... waar DNS hierarchies werk met bv kali.atlascollege.nl werkt WINS volledig plat en werk met wat netbios namen genoemd worden...... WINS is dan ook een overblijfsel van het MS TCP/IP en komt eigenlijk in Linux niet voor (afgezien van Samba dan)....... MS laat het in de 2000 en 2003 servers vallen ten gunste van DNS. Als je er achter komt hoe je Samba kunt laten authenticeren bij een ADS..... laat het dan ff weten ..... daar ben ik zelf ook naar opzoek..... maar de info is nogal verwarrend momenteel omdat de ondersteuning er wel is maar eigenlijk nog nagelnieuw is.
Link naar reactie
Het begint er onderhand al een heeel klein beetje op te lijken... op sourceforge.net heb ik een tooltje gevonden die een linux-server in de AD kan laten opnemen, het werkt nog niet, maar we zijn nu al stukjes verder gekomen... het is allemaal mogelijk maar dat zijn we dus aan het uitzoeken met ons team.. .we gebruiken Fedora Core 2 en Windows 2003 Servah (zat WINS daar nu wel of niet in?)
Link naar reactie
in FD2 zitten een paar config tools ja... [img:79e077d9bc]http://fedora.redhat.com/projects/config-tools/images/authconfig2.png[/img:79e077d9bc] we weten nu al wat meer en gaan na de vakantie (vandaag laatste schooldag) de linuxserver opnieuw opzetten en installeren we alles goed en kunnen we druk aan de config gaan :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...