Ga naar inhoud

[MDK10] hostname aanpassen?


Aanbevolen berichten

Hoi, afgelopen weekend een install gedaan van MDK10 ter evaluatie. Bij de config heb ik kennelijk iets niet juist ingevuld, want bij het booten zie ik voorbij vliegen dat de hostname op 192.168.1.1 wordt gezet (wat het IP-adres van mijn router is...). Bij het opstarten van Gnome krijg ik de melding dat de ongeldige naam "." niet kan worden aangemeld. Het opstarten van de configtool van MDK lukt (daardoor?) ook niet. Hoe kan ik (via de CLI) de hostname van de machine op een blijvende manier aanpassen? (Ik heb al geprobeerd dit in rc.sysinit aan te passen (HOSTNAME=iets_anders_dan_192.168.1.1) maar dat lijkt geen invloed te hebben...?) Of kan ik de installe deels over doen en dan bij de config de juiste naam invullen (maar welke optie kies ik dan..?) dank
Link naar reactie
Manpage heb ik gelezen, maar dat lijkt me niet te helpen... NB: 't is dus niet dat het IP op 192.168.1.1 wordt gezet, maar de hostname... wat zou ik dan van etc/hosts maken? 127.0.0.1 localhost 127.0.0.1 192.168.1.1 ? Veranderd niet de hostname lijkt me; verwijst alleen de huidige hostname naar localhost. Inzane: je schrijft "in gnome je hostname aanpassen". Gnome werkt hieraan niet mee... Hoe/waar doe ik dit op CLI?
Link naar reactie
[quote:2152919356="rolfb"]Manpage heb ik gelezen, maar dat lijkt me niet te helpen... NB: 't is dus niet dat het IP op 192.168.1.1 wordt gezet, maar de hostname... wat zou ik dan van etc/hosts maken? 127.0.0.1 localhost 127.0.0.1 192.168.1.1 ? Veranderd niet de hostname lijkt me; verwijst alleen de huidige hostname naar localhost. Inzane: je schrijft "in gnome je hostname aanpassen". Gnome werkt hieraan niet mee... Hoe/waar doe ik dit op CLI?[/quote:2152919356] /etc/sysconfig/network dus. Verder in je /etc/hosts volgens mij dit: [code:1:2152919356] 127.0.0.1 localhost 192.168.1.1 hostnaam.domein [/code:1:2152919356]
Link naar reactie
Beetje achtergrond misschien? Met het commando hostname wordt de host naam ingesteld. Dit doet het systeem elke keer dat hij boot..... Ergens in het boot process van jouw machine wordt er dus een configuratie bestandje gelezen waar de hostnaam staat en wordt deze vervolgens met hostname ingesteld. Indien je dat configuratie bestandje - op wat voor manier dan ook - verandert.... dan heb je dus na de volgende reboot (of als je netwerk herstart) een nieuwe hostnaam. Probleem is alleen dat de host naam van je systeem op meedere plekken terug komt. Een hele bekende plek is bijvoorbeeld /etc/hosts....... die wordt niet automatisch aangepast en zal je dus zelf moeten wijzigen. Met vi(m) of welke tool jouw distro daar ook voor beschikbaar stelt. Een /etc/hosts bestand is een alternatief voor DNS. In dit bestand zorg je voor naam resolutie van systemen die je nodig hebt voor dat je DNS server draait of beschikbaar is. In dit bestand staat minimaal hoe jouw host bekend is. In de eerste plaats met de loopback netwerk: 127.0.0.1 localhost Maar ook het normale ip nummer van je machine met de hostnaam die je gekozen hebt 192.168.0.12 willem willem.domein.ongeldig Je bootprocess kan je traceren door het bestand /etc/inittab te bestuderen. Naast een heleboel andere zaken staat daar ook welk script gebruikt wordt voor de systeem initialisatie....... zeer waarschijnlijk ook het toekennen van de host naam.
Link naar reactie
Binnen (via) /etc/inittab wordt het gekozen runlevel opgestart, Vanuit hier wordt /etc/init.d/network opgestart hetgeen ook verantwoordelijk is voor je loopback (lo) voor deze is weer /etc/sysconfig/network nodig. Diit is indien er een network interface beschikbaar is. Anderzijds wordt via de inittab de loopback omhoog gebracht. n.b. de loopback is een verplichte (virtual) interface de netwerkkaarten en modems zijn dat uiteraard niet
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...