Ga naar inhoud

Is Mandrake 10.0 een goede basis om linux te snappen?


Aanbevolen berichten

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De wiskunde zelf is niet zozeer veranderd, maar de complexiteit van opgaven wel. Uiteindelijk zijn het vaak bijzonder complexe zaken waarin de wiskunde van pas komt. Hoofdrekenwerk is tijdrovend. Voor een maximaal rendement is het van belang dat praktijk en theorie zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. Als rekenmachines dat mogelijk maken, so be it. Van de andere kant vrees ik wel dat de huidige generatie meer leert 'knopjes drukken' dan het daadwerkelijke probleem te doorgronden.
Link naar reactie
Bilbo geloof me, ook wij leren nog steeds gewoon zonder machientjes werken met de eenheidscircel en de achtergronden ervan begrijpen, maar met die kennis kom je de 4de klas nog geeneens door. Ik doe wiskunde b12 op VWO niveau en praktisch ~80% van alle opgaven kun je onmogelijk zonder grafische rekenmachien maken.
Link naar reactie
Bilbo die opgaven _kunnen_ eenvoudig weg niet uit je hoofd. Vroeger had je totaal andere (en minder complexe) opgaven. Dat er te snel een rekenmachine wordt gepakt ben ik met je eens, maar dat veroorzaken scholen zelf. Een rekenmachine pakken is nu eenmaal sneller dan een ingewikkelde som uit je hoofd te doen en de tijd die je voor toetsen hebt is al erg weinig. Je moet echt een balans weten te vinden tussen sommen die nog uit je hoofd kunnen en sommen die je op je rekenmachine doet. Zodra je een kladblaadje nodig hebt voor een som dan weet je al dat het te lang duurt.
Link naar reactie
Marcel, wij deden alle wiskunde drie jaar geleden ook [b:6b3b37bef8]zonder[/b:6b3b37bef8] grafische rekenmachine, en als ik zo bij m'n broertje kijk is het toch minder zwaar geworden in de tweede fase. Het punt is dat je voor algabra en geometrie (wat in mijn tijd Wiskunde B was) amper een rekenmachine nodig hebt, omdat je ongelovelijk veel met vergelijkingen e.d. werkt, wat meer op analytisch denken dan rekenen aankomt. Wat betreft wiskunde A (kansrekenen, matrices, e.d.), dat kan met gemak met een gewone rekenmachine. Ik merk bij m'n broertje en jaargenoten dat ze de prachtigste grafieken e.d. uit zo'n machine draaien, maar amper benul hebben wat ze aan het doen zijn. Toevallig ben ik me recent in gaan lezen in theorie over kunstmatige neuronen (aka neuronen die je in computerprogramma's namaakt). Dat is hele zware wiskunde, en ik heb nog geen rekenmachine nodig gehad. Het gaat om formules ombattarijen, conceptvorming en analytisch denken. Uiteindelijk moet je het geheel in een programma omzetten (wat gewoon een translatie in je hoofd is van wiskunde naar programmeertaal). Alleen als je de uiteindelijke exacte waarden wilt weten gebruik je een rekenmachine, maar dan heb je 95% van het werk al doorlopen...
Link naar reactie
[quote:47addba7aa="danieldk"]Toevallig ben ik me recent in gaan lezen in theorie over kunstmatige neuronen (aka neuronen die je in computerprogramma's namaakt). Dat is hele zware wiskunde, en ik heb nog geen rekenmachine nodig gehad. Het gaat om formules ombattarijen, conceptvorming en analytisch denken. Uiteindelijk moet je het geheel in een programma omzetten (wat gewoon een translatie in je hoofd is van wiskunde naar programmeertaal). Alleen als je de uiteindelijke exacte waarden wilt weten gebruik je een rekenmachine, maar dan heb je 95% van het werk al doorlopen...[/quote:47addba7aa]Interessante materie, maar niet alles is op die manier te ontleden in 'eenvoudige formules'. Dwz, je kunt niet ieder wiskunding probleem opbreken in hapklare brokken die je uit je hoofd of met behulp van een kladblaadje oplost. Of misschien kan dat uiteindelijk wel met ieder probleem, maar zijn er talloze gevallen waarin dat de moeite niet loont. Een rekenmachine kan dan een hoop tijdvoordeel opleveren. En ik geloof persoonlijk niet echt dat het de huidige generatie in het voortgezet onderwijs extra makkelijk gemaakt wordt omdat ze een grafische rekenmachine mogen gebruiken. Althans, je mag aannemen dat ze daar de opgaven ook op aangepast hebben. Maar zonder spelbreker te willen zijn; deze discussie zou primair over Mandrake 10 moeten gaan :D
Link naar reactie
Toch even reageren: een groot deel van het rekenwerk dat van toepassing is (bijv. in het bovenstaande voorbeeld) is differentiaal- en integraalrekenen. Dat kun je gewoon niet met een rekenmachine doen. Ik kan er niets aan doen, maar dat is de harde waarheid, en waar het bij veel toepassingen (natuurkunde, wiskunde, neurowetenschappen, logica, etc.) op neerkomt.
Link naar reactie
Ik heb het vandaag eens nagevraagd bij collega's van me.... die beamen dat de huidige methodes (en de hoeveelheid werk) er op aangepast zin dat je hulpmiddelen gebruikt. Maar een kleine anekdote? Proefwerk trillingsleer...... iedereen zit met de zak japanner het proefwerk te maken..... en die liep voor geen meter.... tot ik er achterkwam dat de uitkomsten allemaal breuken waren.... ging je daar mee rekenen dan liep de opgave wel. (in die tijd konden rekenmachines geen breuken weergeven, tegenwoordig wel geloof ik)
Link naar reactie
Daniel, je bent van harte uitgenodigd om mijn wiskunde opgaven zonder grafische rekenmachine te komen maken, het lukt je niet dat kan ik je vast verzekeren. In drie jaar kan er een hoop veranderen blijkbaar. Tuurlijk zijn er onderwerpen die je zonder rekenmachine kunt doen en we werken inderdaad veel met vergelijkingen, maar er zitten ook veel opgaven tussen waar je simpelweg niet uitkomt zonder GR. Bovendien wordt de GR bij de algebraische onderwerpen alsnog gebruikt, omdat je door het bestuderen van grafieken en hun eigenschappen en daarmee te rekenen snel inzicht krijgt en vervolgens leren we wat er nu eigenlijk gebeurt en daarna moeten de opgaven algebraisch.
Link naar reactie
[quote:1283653e80="Bilbo"]De vraag was niet of Mandrake 10 een goede distro is, maar of het een goede distro is om linux te leren.(of eigenlijk te snappen)[/quote:1283653e80] Ja hoor, mits je inderdaad 'de diepte' induikt: Leren met de console te werken, in /etc en /etc/rc.d rondkijken, howto's lezen. Je moet dus inderdaad gaan leren. Ik vind dat als je nog niets van Linux weet je Linux op je computer nodig hebt om 'hands on' ervaring op te doen, zowel in de console als in laten we zeggen KDE. Dus moet Linux met zo min mogelijk moeite geinstalleerd worden op de computer. Dan is Mandrake echt eenvoudiger te installeren dan Slackware, die je meteen met allerlei Linux termen om de oren slaat. Naderhand, als je er wat van weet en je raakt gewend, dan wordt het nadeel van Mandrake duidelijk: veel software wordt getweakt door Mandrake, zodat je nooit het nieuwste spul hebt. Dat tweaken kost nl. tijd.... Dan is het ook tijd naar Slackware te switchen. Loopt sneller, minder zooi. Soms grijp ik nog wel eens terug: de befaamde NS site www.ns.nl wil bij mij niet op mozilla of konqueror lopen onder Slackware, maar op de getweakte Konqueror van Mandrake wel. Voor de newbie: getweakt (komt uit het Engels) = veranderd, aangepast.
Link naar reactie
Mandrake verandert afair helemaal niets aan Konqueror hoor. Dus als je dezelfde versie van Konqueror met dezelfde settings hebt onder Slackware als onder Mandrake zou je geen verschil moeten zien. Als een distributeur als Mandrake al verbeteringen aanbrengt in software als KDE, dan is dat door patches in te sturen en dan zie je de verbeteringen dus in elke distro terug.
Link naar reactie
Het voordeel van het diepe in gegooit worden met een distro is dat het figuurlijk is.... maar het maakt mij niet zoveel uit hoor.... van mijn part leer je netwerken op een XP bak..... schijn dat die ook heel vriendelijk te installeren zijn :) heb er zelf altijd moeite mee :( al zal dat wel grotendeels ergenis zijn ;)
Link naar reactie
Wat ik er kan uitmaken uit jullie reacties is: Slackware is goed om het snel te leren Mandrake is goed als je eerst een lopend systeem wil hebben en later er in wil duiken.... Mijn vraag is... Wat zijn de minmale eisen van de beide systemen.. Ik werk meestal op deze laptop: ADM 1600+, 112 Ramm Nog 9 bg over met xp op de andere pc (al een oudje) Intel P1 666 Mhz, 96 ramm en 800 mb over.. en win 98 allebei een (*$#@) compaq van mijn pa.. :-? ik zit al op 1\7 van een nieuwe pc (ze zijn al gouw 1000 euro.. :cry: )
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...