anoniem Geplaatst: 3 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2004 Het zal wel aan mij liggen...... maar is de wiskunde dan verandert de laatste 20 jaar? Lijkt me sterk! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2004 De wiskunde zelf is niet zozeer veranderd, maar de complexiteit van opgaven wel. Uiteindelijk zijn het vaak bijzonder complexe zaken waarin de wiskunde van pas komt. Hoofdrekenwerk is tijdrovend. Voor een maximaal rendement is het van belang dat praktijk en theorie zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. Als rekenmachines dat mogelijk maken, so be it. Van de andere kant vrees ik wel dat de huidige generatie meer leert 'knopjes drukken' dan het daadwerkelijke probleem te doorgronden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2004 Ik heb een complete MTS gedaan met een goed begrip van spanning = kracht / oppervlak...... en een goed begrip van de eenheidscircel Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2004 Bilbo geloof me, ook wij leren nog steeds gewoon zonder machientjes werken met de eenheidscircel en de achtergronden ervan begrijpen, maar met die kennis kom je de 4de klas nog geeneens door. Ik doe wiskunde b12 op VWO niveau en praktisch ~80% van alle opgaven kun je onmogelijk zonder grafische rekenmachien maken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2004 En toch deden ze dat voorheen wel marcel...... alle respect voor de huidige opleiding.... of eigenlijk niet.... maar ik zie leerlingen wel erg snel naar die dingen grijpen. En ik snap best wel dat vwo wiskunde pittig kan zijn ;) dat hoort namelijk zo Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2004 Bilbo die opgaven _kunnen_ eenvoudig weg niet uit je hoofd. Vroeger had je totaal andere (en minder complexe) opgaven. Dat er te snel een rekenmachine wordt gepakt ben ik met je eens, maar dat veroorzaken scholen zelf. Een rekenmachine pakken is nu eenmaal sneller dan een ingewikkelde som uit je hoofd te doen en de tijd die je voor toetsen hebt is al erg weinig. Je moet echt een balans weten te vinden tussen sommen die nog uit je hoofd kunnen en sommen die je op je rekenmachine doet. Zodra je een kladblaadje nodig hebt voor een som dan weet je al dat het te lang duurt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2004 Marcel, wij deden alle wiskunde drie jaar geleden ook [b:6b3b37bef8]zonder[/b:6b3b37bef8] grafische rekenmachine, en als ik zo bij m'n broertje kijk is het toch minder zwaar geworden in de tweede fase. Het punt is dat je voor algabra en geometrie (wat in mijn tijd Wiskunde B was) amper een rekenmachine nodig hebt, omdat je ongelovelijk veel met vergelijkingen e.d. werkt, wat meer op analytisch denken dan rekenen aankomt. Wat betreft wiskunde A (kansrekenen, matrices, e.d.), dat kan met gemak met een gewone rekenmachine. Ik merk bij m'n broertje en jaargenoten dat ze de prachtigste grafieken e.d. uit zo'n machine draaien, maar amper benul hebben wat ze aan het doen zijn. Toevallig ben ik me recent in gaan lezen in theorie over kunstmatige neuronen (aka neuronen die je in computerprogramma's namaakt). Dat is hele zware wiskunde, en ik heb nog geen rekenmachine nodig gehad. Het gaat om formules ombattarijen, conceptvorming en analytisch denken. Uiteindelijk moet je het geheel in een programma omzetten (wat gewoon een translatie in je hoofd is van wiskunde naar programmeertaal). Alleen als je de uiteindelijke exacte waarden wilt weten gebruik je een rekenmachine, maar dan heb je 95% van het werk al doorlopen... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2004 [quote:47addba7aa="danieldk"]Toevallig ben ik me recent in gaan lezen in theorie over kunstmatige neuronen (aka neuronen die je in computerprogramma's namaakt). Dat is hele zware wiskunde, en ik heb nog geen rekenmachine nodig gehad. Het gaat om formules ombattarijen, conceptvorming en analytisch denken. Uiteindelijk moet je het geheel in een programma omzetten (wat gewoon een translatie in je hoofd is van wiskunde naar programmeertaal). Alleen als je de uiteindelijke exacte waarden wilt weten gebruik je een rekenmachine, maar dan heb je 95% van het werk al doorlopen...[/quote:47addba7aa]Interessante materie, maar niet alles is op die manier te ontleden in 'eenvoudige formules'. Dwz, je kunt niet ieder wiskunding probleem opbreken in hapklare brokken die je uit je hoofd of met behulp van een kladblaadje oplost. Of misschien kan dat uiteindelijk wel met ieder probleem, maar zijn er talloze gevallen waarin dat de moeite niet loont. Een rekenmachine kan dan een hoop tijdvoordeel opleveren. En ik geloof persoonlijk niet echt dat het de huidige generatie in het voortgezet onderwijs extra makkelijk gemaakt wordt omdat ze een grafische rekenmachine mogen gebruiken. Althans, je mag aannemen dat ze daar de opgaven ook op aangepast hebben. Maar zonder spelbreker te willen zijn; deze discussie zou primair over Mandrake 10 moeten gaan :D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2004 Toch even reageren: een groot deel van het rekenwerk dat van toepassing is (bijv. in het bovenstaande voorbeeld) is differentiaal- en integraalrekenen. Dat kun je gewoon niet met een rekenmachine doen. Ik kan er niets aan doen, maar dat is de harde waarheid, en waar het bij veel toepassingen (natuurkunde, wiskunde, neurowetenschappen, logica, etc.) op neerkomt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2004 Ik heb het vandaag eens nagevraagd bij collega's van me.... die beamen dat de huidige methodes (en de hoeveelheid werk) er op aangepast zin dat je hulpmiddelen gebruikt. Maar een kleine anekdote? Proefwerk trillingsleer...... iedereen zit met de zak japanner het proefwerk te maken..... en die liep voor geen meter.... tot ik er achterkwam dat de uitkomsten allemaal breuken waren.... ging je daar mee rekenen dan liep de opgave wel. (in die tijd konden rekenmachines geen breuken weergeven, tegenwoordig wel geloof ik) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2004 Daniel, je bent van harte uitgenodigd om mijn wiskunde opgaven zonder grafische rekenmachine te komen maken, het lukt je niet dat kan ik je vast verzekeren. In drie jaar kan er een hoop veranderen blijkbaar. Tuurlijk zijn er onderwerpen die je zonder rekenmachine kunt doen en we werken inderdaad veel met vergelijkingen, maar er zitten ook veel opgaven tussen waar je simpelweg niet uitkomt zonder GR. Bovendien wordt de GR bij de algebraische onderwerpen alsnog gebruikt, omdat je door het bestuderen van grafieken en hun eigenschappen en daarmee te rekenen snel inzicht krijgt en vervolgens leren we wat er nu eigenlijk gebeurt en daarna moeten de opgaven algebraisch. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2004 Ontopic : Mandrake 10 is een hartstikke goede Linux ja ! , Goed om te snappen , Fijn in gebruik , Ziet er mooi uit enzo. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2004 De vraag was niet of Mandrake 10 een goede distro is, maar of het een goede distro is om linux te leren. (of eigenlijk te snappen) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 juni 2004 [quote:1283653e80="Bilbo"]De vraag was niet of Mandrake 10 een goede distro is, maar of het een goede distro is om linux te leren.(of eigenlijk te snappen)[/quote:1283653e80] Ja hoor, mits je inderdaad 'de diepte' induikt: Leren met de console te werken, in /etc en /etc/rc.d rondkijken, howto's lezen. Je moet dus inderdaad gaan leren. Ik vind dat als je nog niets van Linux weet je Linux op je computer nodig hebt om 'hands on' ervaring op te doen, zowel in de console als in laten we zeggen KDE. Dus moet Linux met zo min mogelijk moeite geinstalleerd worden op de computer. Dan is Mandrake echt eenvoudiger te installeren dan Slackware, die je meteen met allerlei Linux termen om de oren slaat. Naderhand, als je er wat van weet en je raakt gewend, dan wordt het nadeel van Mandrake duidelijk: veel software wordt getweakt door Mandrake, zodat je nooit het nieuwste spul hebt. Dat tweaken kost nl. tijd.... Dan is het ook tijd naar Slackware te switchen. Loopt sneller, minder zooi. Soms grijp ik nog wel eens terug: de befaamde NS site www.ns.nl wil bij mij niet op mozilla of konqueror lopen onder Slackware, maar op de getweakte Konqueror van Mandrake wel. Voor de newbie: getweakt (komt uit het Engels) = veranderd, aangepast. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 juni 2004 Marcel: dat soort grafieken moesten we altijd zelf tekenen, leer je veel meer van. Maar, ja, ik wil je wiskundeopgaven wel eens zien (misschien volgende meeting)? ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 juni 2004 Douwe: Ik maak vrij vaak gebruik van de NS site, maar ik heb nooit problemen gehad het met Mozilla/Konqueror op Slack te gebruiken... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 juni 2004 Mandrake verandert afair helemaal niets aan Konqueror hoor. Dus als je dezelfde versie van Konqueror met dezelfde settings hebt onder Slackware als onder Mandrake zou je geen verschil moeten zien. Als een distributeur als Mandrake al verbeteringen aanbrengt in software als KDE, dan is dat door patches in te sturen en dan zie je de verbeteringen dus in elke distro terug. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 juni 2004 Het voordeel van het diepe in gegooit worden met een distro is dat het figuurlijk is.... maar het maakt mij niet zoveel uit hoor.... van mijn part leer je netwerken op een XP bak..... schijn dat die ook heel vriendelijk te installeren zijn :) heb er zelf altijd moeite mee :( al zal dat wel grotendeels ergenis zijn ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 juni 2004 Wat ik er kan uitmaken uit jullie reacties is: Slackware is goed om het snel te leren Mandrake is goed als je eerst een lopend systeem wil hebben en later er in wil duiken.... Mijn vraag is... Wat zijn de minmale eisen van de beide systemen.. Ik werk meestal op deze laptop: ADM 1600+, 112 Ramm Nog 9 bg over met xp op de andere pc (al een oudje) Intel P1 666 Mhz, 96 ramm en 800 mb over.. en win 98 allebei een (*$#@) compaq van mijn pa.. :-? ik zit al op 1\7 van een nieuwe pc (ze zijn al gouw 1000 euro.. :cry: ) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 juni 2004 Snelle P1 ;-) Slackware is voor beide systemen snel genoeg. Mandrake zou ik op de P1 niet proberen. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen