Ga naar inhoud

(SuSE 9.0) Linux Netwerkje


Aanbevolen berichten

Gegroet allen, Ik heb thuis een netwerkje gebouwd van 3 computers: - Server (dual pentium pro 200, 256MB EDO ECC, 325GB+ HDDs) - Werkstation (PIII 800, 512MN SD-RAM, 160GB HDD0 - Notebook (PII 366, 64MB EDO(?), 20GB HDD) De server moet alle homedirs van verschillende gebruikers gaan beheren, en deze wilde ik middels NFS koppelen aan het werkstation/het notebook. Ik heb in /etc/exports het volgende aangegeven: /home/multimedia-1/ 10.0.0.* (ro,root_squash,sync,nohide) /home/multimedia-2/ 10.0.0.* (ro,root_squash,sync,nohide) /home/user1 10.0.0.253 (rw,no_root_squash,sync,nohide) Als ik nu /home/user1 van de server op mijn werkstation/notebook wil mounten, gaat er iets mis met de rechten... de gebruikers staan op alle 3 de computers geregistreerd met dezelfde uid, gid, username en password... Enig id wat ik verkeerd doe? BvD,
Link naar reactie
nee, ik heb hem zodanig ingesteld dat de schijf automatisch wordt gemount tijdens het opstarten van het systeem. dit is een fragment van mijn fstab: [code:1:9f551413b4] zeus:/home/multimedia-1 /media/multimedia-1 nfs defaults 0 0 zeus:/home/multimedia-2 /media/multimedia-2 nfs defaults 0 0 zeus:/home/pegasys /home/pegasys nfs defaults 0 0 [/code:1:9f551413b4] de rechten staan op de te exporteren directory goed ingesteld, dus waarom werkt dit dan niet goed?
Link naar reactie
Zijn de nfs en portmap services gestart? bestaat de directory waarop je wilt mounten? Heb je al een met de hand proberen te mounten ( "mount -t nfs zeus:/home/pegasys /home/pegasys" )? krijg je dan misschien een foutmelding? Kijk eventueel nog in /var/log/messages of daar een foutmelding staat.
Link naar reactie
Wellicht een domme opmerking maar in je /etc/exports staat [code:1:27305b705a] /home/user1 10.0.0.253 (rw,no_root_squash,sync,nohide) [/code:1:27305b705a] Nu wil je server:/home/pegasys gaan mounten, maar die heb je niet in exports staan. Tweede punt waar je wel zeker van moet zijn is dat je ook daadwerkelijk 10.0.0.253 als IP hebt.
Link naar reactie
/home/user1 was een voorbeeldje, /home/pegasys is de daadwerkelijke tekst in exports. Ik ben heel erg zeker dat de ip-adressen kloppen, en portmapper en de hele ratteplan draaien ook goed. aangezien de "multimedia" shares goed werken, en het probleem zich alleen voordoet bij de homedirs van gebruikers... Ze worden goed gemount, krijg ook geen foutmeldingen, alleen is 3/4 van de mappen leeg, alsof ik geen leesrechten heb...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...