Ga naar inhoud

oude computer linux distro met x windows


Aanbevolen berichten

Hallo, Binnenkort ga ik bij een vriend van mij een oude computer Intel celeron 400 met 128 mb ram en een s3 video kaart voorzien van Linux, ik weet dat als ik er een distro als Suse op zet dat deze computer niet meer vooruit te fikken is. Weten jullie een goede distro met geautomatiseerde instal (slackware lukt me nog net maar moet niet spartaanser worden met instaleren), die niet zoveel systeem eisen heeft en toch met een x windows en een goede window manager en een office packet, webbrowser enzo? (het liefst ook met iets als een rpm ondersteuning al is dat mischien wat veel gevraagd) groetjes Emiel
Link naar reactie
Hmm, slackware of een andere lichte distributie zal toch sowieso sneller draaien dan redhat/mandrake/suse. Je kan op die configuratie zelfs gemakkelijke kde 3.2.2 draaien als je met een lichte distro werkt. Die pakketbeheerder van vector linux ondersteunt geen RPM, maar ik zie persoonlijk het voordeel van RPM niet in.
Link naar reactie
dus met een lichte distro als slackware kan ik kde draaien, maar ik denk dat dit dan niet zo heel snel zal gaan. ik zie wel het voordeel van rpm aangezien ik niet kan compilen ik snap wel hoe je zo'n tar.gz of tar.bz2 moet uitpakken maar dan: bij de 1 is het ./configure en bij de ander is het ineens heel anders en daar kan ik de logica nog niet in ontdekken.
Link naar reactie
[quote:41eb4a3888="Emielcuijk"]Binnenkort ga ik bij een vriend van mij een oude computer Intel celeron 400 met 128 mb ram en een s3 video kaart voorzien van Linux,[/quote:41eb4a3888] En hoe groot is de harddisk? En wat vind je van Debian? De knoppix harddisk installatie is niet moeilijk. Dat kost wel een paar GB aan harddisk ruimte. Je zou daarvoor de nieuwe knoppix 3.4 cd voor kunnen nemen. Met kernel 2.6.5 en KDE 3.2.2.
Link naar reactie
[quote:731bc0f206="Emielcuijk"]dus met een lichte distro als slackware kan ik kde draaien, maar ik denk dat dit dan niet zo heel snel zal gaan.[/quote:731bc0f206] Ik denk eerlijk gezegd dat dit nog wel meevalt. Ik zelf draai namelijk Slackware 9.1 met de nieuwste KDE op een 233 mhz, wat te doen is, maar absoluut niet snel; ik denk dat je met 400 mhz nog wel een aardige performance eruit kan halen!
Link naar reactie
KDE 3.2.2 is behoorlijk snel dus dat moet makkelijk gaan in combinatie met Slack. Bovendien zit de meeste software al op de Slackware cd dus rpm's heb je helemaal niet nodig. De paar extra pakketten kun je zelf compilen (er zit bijna altijd een bestand 'INSTALL' in een tarbal met uitleg) of van een site als www.linuxpackages.net halen.
Link naar reactie
@jolo: de harddisk, hoe groot die is weet ik niet maar die is in relatie tot het systeem, dus zal rond de 2 tot 5 gig zijn denk ik. Maar jullie denken dus dat ik toch een kde kan draaien met een lichte distro, slackware heb ik vaker geinstalleerd dus lukt me, maar debian heb ik ooit geprobeerd maar dan wil ie dus naar een website gaan om iets te downloaden maar dat lukt hem dan niet. maar welke zou het snelste werken: slack debian of knoppix
Link naar reactie
Veel packages voor slackware vind je, net zoals Marcel al aangeeft, op www.linuxpackages.net . Ook bij dropline (www.dropline.net) vind je slackware packages, ga daar in het forumonderdeel "contributed packages" zien. Verder kan je rpm's conveteren naar .tgz met het commando rpm2tgz, doch de geconverteerde rpm's werken niet altijd (maar vaak wel) omdat ze soms andere versies van libraries verwachten op je systeem. Het compileren van source is trouwens inderdaad niet moeilijk, bij de meeste packages is het gewoon een kwestie van ./configure; make; make install. Op mijn slackware systeem is slechts een zeer beperkte minderheid van applicaties zelf gecompileerd, de rest komt allemaal van linuxpackages.net of elders.
Link naar reactie
[quote:8245298091="Emielcuijk"]dus met een lichte distro als slackware kan ik kde draaien, maar ik denk dat dit dan niet zo heel snel zal gaan. ik zie wel het voordeel van rpm aangezien ik niet kan compilen [/quote:8245298091] Slackware heeft geen rpm paketten, maar .tgz paketten. Lees het 'book' op de slackware site. rpm paketten in slackware installeren kan wel als het echt niet anders kan, maar het is erg uitkijken wat je doet. Vector linux heeft dezelfde pakket-formaat als slackware. Vectorlinux is net wat comfortabeler te installeren dan slackware, hij heeft bv. een redhat script dat je sound installeert en is toegesneden op oudere computers, die Celeron met 128 mb RAM is prima. Het is verder een kwestie van smaak: het gemak van KDE, maar dan traagheid, of een lichtere, sneller opstartende WM, die je niet zo goed kent. Op zo'n oud ding moet je wat meer in console-mode doen dan op een moderne snelle computer. [quote:8245298091="Emielcuijk"]ik snap wel hoe je zo'n tar.gz of tar.bz2 moet uitpakken maar dan: bij de 1 is het ./configure en bij de ander is het ineens heel anders en daar kan ik de logica nog niet in ontdekken.[/quote:8245298091] De logica is: de maker van het tar.gz bestand moet precies aangeven in README en INSTALL wat je doen moet en welke dependencies er zijn ( d.w.z. welke andere pakketten zeker ook geinstalleerd dienen te zijn). Met locate kun je dat vaak wel uitvinden. Meestal is het dus: Eerst [code:1:8245298091]$ ./configure --help[/code:1:8245298091] doen. Je ziet dan welke opties je aan configure kunt meegeven. Dit wordt meestal niet vermeld maar blijkt in de praktijk erg handig om te doen. vervolgens [code:1:8245298091]$ ./configure [--optie...] $ make $ su - # make install [/code:1:8245298091] Als het onderweg afbreekt is er een probleem, maar dat komt erg weinig voor in de praktijk, tenzij je dependencies te kort schieten dus.... Dit is het in 90 % van de gevallen. Wat er aan meldingen voorbij komt tijdens compileren & linken: laten voor wat het is. Ga een kopje thee drinken :-) Als je een library installeert moet je vaak een directorie aan het lijstje in /etc/lib.so.conf toevoegen (mbv. een editor dus) en [code:1:8245298091]# ldconfig [/code:1:8245298091] doen. Dit wordt dan vermeld in de output van 'make install'. Dit is echt alles.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...