Ga naar inhoud

Distro gevonden, probleem met cd


Aanbevolen berichten

Proficiat dat je er in bent geslaagd :) Hmm, waarschijnlijk heb je niet de nodige development tools geinstalleerd staan. (Alhoewel ik het vreemd vind dat je dan eigenlijk al compileren, welke onderdelen heb je geinstalleerd?) Met de 20 packages die door dat slack81 installatiescript worden geinstalleerd kom je namelijk niet ver. Ik zou om te beginnen een aantal packages van de slackware cd installeren. Dat doe door eerst de CD-rom te mounten: [code:1:335e1330e8] mount /dev/cdrom /mnt/cdrom [/code:1:335e1330e8] vervolgens ga ja kijken naar de beschikbare pakketseries op de cd-rom: [code:1:335e1330e8] cd /mnt/cdrom/slackware ls [/code:1:335e1330e8] Pik daar dan de serie uit waar je denkt pakketten van nodig te hebben, bv. de d-serie (van development). [code:1:335e1330e8] cd d ./install-packages [/code:1:335e1330e8] Als alles goed gaat krijg je dan een overzicht van de pakketjes in die reeks en kan je selecteren welke je wil installeren. Het is geen slecht idee om de standaard geselecteerde pakketten te laten staan, de meeste ervan heb je wel nodig. Om een window manager te kunnen draaien heb je overigens ook X nodig, dus je zal de x-serie moeten installeren. In de xap-serie zitten een aantal applicaties en window managers, die kun je ook meteen installeren, verlost je van heel wat compileerwerk.
Link naar reactie
Dan is dat waarschijnlijk teken dat de symbolic link /dev/cdrom niet bestaat. Normaal gezien wordt deze aangemaakt bij de installatie, nu als dat niet gebeurd is kan je die zelf aanmaken. Je moet eerst uitvissen welke device je cd-rom is. Gewoonlijk als dat een IDE cd-romspeler is, is de devicenaam van de vorm /dev/hdX, waarbij X de letter a,b,c of d is. Welke van die vier hangt af van hoe hij aangesloten is: a = primary master, b = primary slave, c = secondary master, d = secondary slave. Je kan ook het commando dmesg uitvoeren om alle kernel berichten van tijdens het opstarten weer te geven, en daar staat ook een melding in over het detecteren van de cd-romspeler. Bij mij komen bv. volgende twee regels voor: hdc: CD-ROM CDU701, ATAPI CD/DVD-ROM drive hdc: ATAPI 14X CD-ROM drive, 128kB Cache, DMA Dus weet ik dat hij op hdc hangt. Je kan dan de symbolic link aanmaken met het commando [code:1:0b87d22f2a]ln -s /dev/hdX /dev/cdrom[/code:1:0b87d22f2a] waarbij je X vervangt door de juiste letter. Een symbolic link is in feite iets gelijk een snelkoppeling, alleen zit dat in linux heel diep in het systeem genesteld waardoor ze veel krachtiger zijn dan de snelkoppelingen in windows. Vanaf nu kan je dus gewoon /dev/cdrom gebruiken in het mount commando.
Link naar reactie
Thnx bamboe ik ben er nu achtergekomen dat mijn cdrom hdb is. Als ik nu het volgende command doe: [code:1:e65e6b78aa]ln -s /dev/hdb /mnt/cdrom[/code:1:e65e6b78aa] En daarna gewoon de mount: [code:1:e65e6b78aa]mount /dev/cdrom of mount /dev/hdb [/code:1:e65e6b78aa] Dan krijg ik iedere keer: Couldn't find cdrom in fstab either mtab (beetje verbouwd maar zo ongeveer)
Link naar reactie
Je hebt blijkbaar niet goed gelezen, je hebt "ln -s /dev/hdb /mnt/cdrom" uitgevoerd ipv "ln -s /dev/hdb /dev/cdrom" verwijder dus eerst de symbolic link die je nu foutief in /mnt hebt aangemaakt: [code:1:aadf65f746]rm /mnt/cdrom[/code:1:aadf65f746] en maak dan terug een lege directory aan om de cd-rom onder te mounten: [code:1:aadf65f746]mkdir /mnt/cdrom[/code:1:aadf65f746] maak nu de juiste symbolic link aan: [code:1:aadf65f746] ln -s /dev/hdb /dev/cdrom [/code:1:aadf65f746] Nu kan je mounten met het commando: [code:1:aadf65f746] mount /dev/cdrom /mnt/cdrom [/code:1:aadf65f746] En zie dat je nergens mnt en dev door elkaar haalt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...