Ga naar inhoud

Distro gevonden, probleem met cd


Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal, Dont worry ik heb eerst de FAQ gelezen maar hier kwam ik niet op mijn antwoord, ik heb ook op verschillende trefwoorden bij google gezocht (486 linux distro), en op forums gesnuffeld). Maar mijn vraag was welke distro kan ik het beste gebruiken op mijn gedateerde systeempje?: 486 Overdrive 8 MB Ram 1,8 GB Hdd-tjuh Floddydisk & CdRom-player Functie: Router Beetje knutselpc-tje om mee te kloten Maybe download systeempje als ik wat grotere hdd kan regelen Eventueel koppeling met windows netwerk van mijn gewone desktop pc Misschien is het bovenstaande allemaal teveel gevraagd, maar router is de belangrijkste functie. Ik denk dat een GUI te zwaar gaat worden? Alvast hartelijk bedankt, Johan
Link naar reactie
[quote:ba9862a370="Dumpie"]Maar mijn vraag was welke distro kan ik het beste gebruiken op mijn gedateerde systeempje?: 486 Overdrive 8 MB Ram 1,8 GB Hdd-tjuh Floddydisk & CdRom-player [/quote:ba9862a370] Voor een recente Linux disto is 8 MB RAM te weinig. Het kan wel met SuSE 6.4 zie http://sdb.suse.de/sdb/en/html/sk_486.html maar is niet aan te bevelen te gebruiken als router. Voor de router kun je beter freesco nemen http://www.freesco.org/
Link naar reactie
[quote:664a9c6da4="Dumpie"]Welke WM bevelen jullie aan? [/quote:664a9c6da4] Ik adviseer het te proberen met Fluxbox. [quote:664a9c6da4="Dumpie"]En is er bij slackware ook een mogelijkheid om vanaf diskette te booten [/quote:664a9c6da4] Ja, voor het maken van deze diskettes heb je de mappen bootdisks en rootdisks van de Slackware CD nodig.
Link naar reactie
Je kan inderdaad van diskettes booten maar dat is niet echt aangewezen. Je kan beter één disketje aanmaken met smart bootmanager, dat is een disketje waarvan je kan starten en dan krijg je een menutje waar je kan kiezen om van cd te starten. Je kan het downloaden op ftp://ftp.kpn.be/pub/slackware/slackware-9.0/rootdisks/sbootmgr.dsk Je kan de image naar diskette schrijven met het programma rawrite, wat je terugvindt in de bootdisks directory. Nu kan het zijn dat de kernel van op de cd-rom toch niet werkt omdat je maar 8 mb ram hebt, en in dat geval moet je met een lowmem.i kernel starten. Dat kan voor zover ik weet enkel van diskette, dus in dat geval moet je de aanwijzingen volgen in de README.txt bestanden in de bootdisks en rootdisks directories. Je gaat dan wel 6 diskettes nodig hebben! Als je dat niet ziet zitten kan je ook de boot- en rootdiskettes van slackware 9.0 gebruiken, dat zijn er namelijk maar 3 in totaal. Met die diskettes van de 9.0 kan je normaal gezien ook slackware 8.1 van cd-rom installeren. (komt omdat ze bij slackware 8.1 nog geen manier gevonden hadden om compressie te gebruiken bij de installatiediskettes, maar bij de 9.0 wel) Wat die window manager betreft, raad ik fluxbox of windowmaker aan, dat zijn zowat de lichtste goed bruikbare windowmanagers.
Link naar reactie
Hartelijk bedankt! De bootmanger werkt perfect. Ik heb alleen het probleem dat de cdrom speler niet werkt :-?. Als ik bij compaq diagnostics kijk dan staat daar alleen de hdd en niet de cdrom speler. Ik heb al gekeken naar master / slave / etc. En 1 andere cd-romspeler eraan gehangen maar dit maakt niks uit. Zo doende kan ik dus niet booten van cd. Is er 1 mogelijkheid dat deze pc geen cdrom ondersteunt :o?
Link naar reactie
Het kan zijn dat de BIOS de CD-romspeler inderdaad helemaal niet ondersteunt, en in dat geval zal de bootmanager hem ook niet zien. De enige mogelijkheid is dan om van diskettes te starten, je zal dan nadien de installatie wel kunnen verderzetten van CD-rom: de linux-kernel zal de Cd-romspeler detecteren, zelfs als deze niet door het bios wordt ondersteund. Gebruik hoe dan ook de lowmem.i kernel voor de installatie, anders zal je toch in de problemen komen omdat je maar 8 mb ram hebt. Je kan achteraf je linux-systeem wel met een normale kernel gebruiken, maar omdat het installatie-programma gebruik maakt van een ramdisk gaat er daardoor al wat geheugen verloren tijdens de installatie en past een gewone kernel dus niet in de 8 mb.
Link naar reactie
Na wat rondsnuffelen ben ik er ook achtergekomen dat je best meteen een swap-partitie aanmaakt en activeert voordat je de installatie start. Wat je dus best doet is, meteen nadat je bent ingelogd het programma fdisk starten en een gewone linux en een swap partitie aanmaken (64 mb ofzo moet zeker volstaan). Nadat dat gebeurd is, formatteer je de swap-partitie met het commando "mkswap /dev/hdaX" waarbij X het nummer van de partitie is. Het activeren van de swap gebeurt met "swapon /dev/hdaX". Als dat gelukt is, kan je veilig verder gaan met de installatie (tik "setup" om deze te starten). Linux installeren op een machine met weinig ram geheugen is altijd wat knoeiwerk, zeker voor een linux-leek, dus de gemakkelijkste optie is eigenlijk om het geheugen uit te breiden naar 16 mb. Eens het geinstalleerd is werkt het overigens wel goed. Kijk ook eens naar [url]http://www.userlocal.com/phorum/read.php?f=2&i=36858&t=36843#reply_36858[/url] en [url]http://public.www.planetmirror.com/pub/baslinux/slack81.html[/url]
Link naar reactie
Computers ondersteunen ATAPI CD-ROMs wel, dat deed zelfs m'n 386SX25 10 jaar geleden. De kans is inderdaad wel groot dat de BIOS het niet kan vinden, en dan heeft smart bootmanager er ook weinig aan. Je zou dit kunnen proberen: http://www.userlocal.com/dosslack/ Het werkt met 1 diskette, start FreeDOS met een CD-ROM driver, en boot de kernel met loadlin.
Link naar reactie
Hartelijk beddankt allemaal voor de vele info. Het enige wat ik nu nog wil vragen :oops: is welk bestand is voor de lowmem.i kernel? Ik zit nu in deze map: G:\kernels\lowmem.i En daar staat het volgende bestand: zImage Ik neem aan dat ik deze dan moet extracten op een diskette. Alleen is dit bestand maar 510k groot dus kom ik nooit aan de 6disks :). Misschien moet er nog 1 ander bestand bij? (Ik las iets voer Bare.i). Het probleem is zozeer niet dat de bootmanager mijn cdrom niet herkent maar hij wil er niet van booten, ik krijg iedere keer read error Xxx01 (ongeveer) bij verschillende cd's en 2 verschillende cdrom-spelers. Maar maakt niet uit ik ga me nu verder richten op diskettes :D. Update: Ik heb net die dosslack diskette gemaakt en geprobeerd. Start mooi op, alleen als tie van de cd moet gaan lezen werkt het niet meer. Ook als ik optie 3 kies (DOS en CD-ROm drive as Z) dan kan ik er niet op komen. Dus mij lijkt dat het probleem meer richting het niet lezen van de cdrom zit? BVD
Link naar reactie
Ben je zeker dat de cd die je hebt geschreven wel goed is? Heb je al een andere computer geprobeerd te starten van die cd? De floppy disk images die je moet gebruiken bevinden zich in de directories "bootdisks" en "rootdisks". De kernel image heet gewoon lowmem.i en bevindt zich in bootdisks, de images voor de overige 5 floppies zitten in rootdisks. (ze zijn genaamd install.X met X een getal van 1 tot 5) Het kan zijn dat de boot- en rootdisks niet mee op de cd-rom staan, in dat geval moet je ze gewoon rechtstreeks via ftp binnensleuren. Maar ik zou durven proberen met de boot- en rootdisks van slackware 9.0, die heeft namelijk maar 2 rootdisks (door compressie te gebruiken) en de slackware 8.1 install moet daar ook mee werken.
Link naar reactie
We zijn 1 stuk verder! Ik heb mijn fikker aangesloten op de 486 en nu las hij probleemloos van de cd. Alleen bij de eerste setup: kernel panic, out of memory Okl ik dacht ik moet de lowmem kernel hebben. Bij het bootmenu van dosslack koos ik voor option 2 ( other kernel) waarna ik de lowmem.i kernel selecteerde. Maar na het boten hiervan dezelfde melding: kernel panic, out of memory :-?
Link naar reactie
Nu dat is waarschijnlijk teken dat de installer gewoon niet past in de krappe 8 mb, zelfs niet met de lowmem kernel. Wat je nu kan doen is: - hang de harde schijf van de 486'er aan een andere pc, liefst ook als primary master. Installeer daarop, en als de installatie klaar is hang je de schijf terug in de 486. Als je dat met een fikker kan, kan je dat met een harde schijf ook :) - OF Gebruik de package om vanuit dos te installeren, van [url]http://public.www.planetmirror.com/pub/baslinux/slack81.html[/url]. Ligt blijkbaar wel plat op dit ogenblik, en volgens mij is het gecompliceerder dan even harde schijf verhangen. - neem een oudere versie, slackware 7 en 7.1 zouden wel moeten installeren met een lowmem kernel en direct initialiseren van swap. - neem een héél oude versie, slackware 4.0 en vroeger moeten installeren zonder speciale trukken, zelfs geen lowmem kernel. De laatste twee opties zijn dan weer niet zo verstandig als je de bak aan internet wil hangen, vermits er in die oudere versies nog beveiliginslekken zitten die in nieuwere versies zijn opgelost.
Link naar reactie
Nee, dat mag geen probleem geven. Die methode pas ik trouwens altijd toe als ik linux installeer op een oud bakje, want die dingen hebben meestal geen (goed werkende) cd-rom speler. Bij de configuratie van het netwerk wordt wel gevraagd of de netwerkkaart vanzelf gedetecteerd moet worden en het heeft geen zin om daarop ja te antwoorden want in je 486 zit er toch een andere waarschijnlijk. (Je zal die dan nadien zelf moeten instellen)
Link naar reactie
Ok dan het staat erop en werkt perfect! Hartelijk bedankt bamboe en de anderen voor al de info. Ik kwam uiteindelijk hier terecht (link van bamboe): http://public.www.planetmirror.com/pub/baslinux/slack81.html en dat heeft exact geholpen. Alles werkt nu, alleen het is commandline. Totaal geen probleem leek me alleen wel leuk om er 1 wm op te zetten dus heb window... gedownload en gecompiled, etc. Nu moet ik bij de installatie op een duur dit doen: make install. Maja dan krijg ik: Bash: Unknown command, betekent dit dat dat commando niet is geinstalleerd? En hoe krijg ik dit dan voor elkaar :oops:. Alvast hartelijk bedankt!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...