Ga naar inhoud

shell-account


Aanbevolen berichten

[quote:f6697820b7="maximilaan"]Putty is een Windows-programma, dus eigenlijk zou je deze vraag in het Windows-forum moeten stellen :) putty is overigens geen ssl, maar ssh. Max[/quote:f6697820b7] Ha, sorry...ik was net bezig met een ssl howto (voor webpagina) toen ik dit typte. Nee volgens mij heb ik wel het juiste forum te pakken, want de vraag gaat niet over putty. Ik wil graag weten hoe ik een via mijn shell account een bestand op de server krijg vanaf de computer waarmee ik inlog (d.m.v. putty). Dus als ik ben ingelogd (op een debian systeem) hoe kan ik dan een bestand in mijn home-dir krijgen op de server ?
Link naar reactie
[quote:7b7031ade7="webspider"]vanuit windows kan het niet..[/quote:7b7031ade7] wel. doenload pscp van de website van putty en dan: andere pc -> jouw pc: [code:1:7b7031ade7]pscp user@server:bestand .[/code:1:7b7031ade7] jouw pc -> andere pc [code:1:7b7031ade7]pscp bestand user@server:[/code:1:7b7031ade7]
Link naar reactie
[quote:ef28397109="webspider"]dan BLIJFT dat je het LOKAAL moet draaien, en je kunt NIET VANUIT je shell NAAR je windows copyen daarmee... wat ik zei was dan ook een reactie op [quote:ef28397109]Maar het moet toch ook wel mogelijk zijn d.m.v. de console ?[/quote:ef28397109].. *g*[/quote:ef28397109] console kan ook op je windows pc zijn... -> start -> uitvoeren -> cmd heet ook het console.
Link naar reactie
Hallo, Bedankt voor de reacties, ik heb nu weer genoeg dingen om te proberen :D . En met de console bedoelde ik eigenlijk de console van de betreffende server waarop ik inlogde met putty, maar achteraf had ik ook wel kunnen weten dat het niet zo 1,2,3 werkte :oops: . Maar goed, ik ben weer wat wijzer :) ! Een shell-account is leuk om mee te experimenteren en ik overweeg om ook mijn thuisserver via een shelaccount toegankelijk te maken. (zal dan ook wel encrypted moeten) Is dit een verstandig of kan ik dat maar beter laten ? Het lijkt mij reuze handig om op afstand evt. problemen te verhelpen d.m.v. een shell account.
Link naar reactie
[quote:ba1d0d5e59="bvvelde"]Is het niet een groot security risico ? Helpt het om geen root-access toe te staan ?[/quote:ba1d0d5e59] Theoretisch wel, maar ssh is de meest veilige methode om een server op afstand te onderhouden. Eventueel kun je in je firewall opgeven dat er alleen van bepaalde ip-adressen ingelogd mag worden.
Link naar reactie
[quote:54cb8e0a2c="bvvelde"]Is het niet een groot security risico ? Helpt het om geen root-access toe te staan ?[/quote:54cb8e0a2c] Nee, je hebt namelijk altijd een password nodig en mits je gewoon goede paswoorden gebruikt zal geen cracker de moeite nemen om dat paswoord te kraken. Een thuisservertje is namelijk niet zo interessant voor die gasten. Overigens kun je tal van maatregelen nemen als je wilt. Het meest voor de hand liggende is dat je keys aan maakt. Je kunt dan alleen op de server inloggen als je over de juiste secure key beschikt (die je mee kunt nemen op bijvoorbeeld een USB stick), die key beveilig je weer met een paswoord (een ander dan je gewone loginpass), Verder kun je idd het aantal IP adressen beperken dat via port 22 naar binnen mag en enkel bepaalde users laten inloggen (dan moet je wel su verbieden voor users anders heeft het nog geen zin).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...