Ga naar inhoud

Overstappen van Windows naar Linux


Aanbevolen berichten

Beste mensen, Ik zit er al heel lang over te denken om op Linux over te stappen. Maar ik had een paar vragen aan de kenners over dit besturingssysteem. 1) Welke versie is het best en dan bedoel ik ook echt het best? 2) Ik ben veel onlijn praktisch 24/7 wat zijn de valkuilen, waar moet ik opletten. 3) Ik game veel online nou althans regelmatig vormt dat een probleem met Linux,want ik zie toch heel vaak dat de meeste games online op Linux servers worden gedraaid? 4) Er wordt veel geklaagd over de veiligheid van Windows wat betreft hackers en het internet in het algemeen. Hoe zit dat met Linux? Laatste vraag voor zover. Kopen of downloaden wat is beter? Alvast bedankt voor de reacties ik hoop dat het me een eind opweg helpt. :wink:
Link naar reactie
[quote:2dd02a2266]3) Ik game veel online nou althans regelmatig vormt dat een probleem met Linux,want ik zie toch heel vaak dat de meeste games online op Linux servers worden gedraaid? [/quote:2dd02a2266] Dat vormt geen probleem, alleen het aantal (grote/bekende) spellen dat voor linux beschikbaar is, is beperkt. De hele UT serie, ET en queke zijn voor linux beschikbaar, maar dan heb je het bijna gehad. [quote:2dd02a2266]1) Welke versie is het best en dan bedoel ik ook echt het best? [/quote:2dd02a2266] Uit de vragen van jou lijkt het er dat je nog erg weinig ervaring hebt met linux. In dat geval zou ik gewoon een Mandrake pakket in de winkel kopen.
Link naar reactie
[quote:3adff6896f="mshrak"]1) Welke versie is het best en dan bedoel ik ook echt het best? [/quote:3adff6896f] Mandrake zoals Timonsweb al aangaf, is inderdaad een goede keuze. Alleen zul je dan nog wel wat geduld moeten hebben. De nieuwe Mandrake 10 staat bij het computercollectief verwacht voor 31 mei 2004 of later. http://www.comcol.nl//bestel/sicxlc_b.hts#8253o Je zou ook de zojuist verschenen SuSE 9.1 kunnen proberen. [quote:3adff6896f="mshrak"]2) Ik ben veel onlijn praktisch 24/7 wat zijn de valkuilen, waar moet ik opletten. [/quote:3adff6896f] Dat hangt af van de hardware die je hebt. Maar meestal wordt wel aanbevolen voordat je een Linux distro installeert, van al je onmisbare documenten een recente backup maakt.[quote:3adff6896f="mshrak"]4) Er wordt veel geklaagd over de veiligheid van Windows wat betreft hackers en het internet in het algemeen. Hoe zit dat met Linux? [/quote:3adff6896f] Dat hangt er vanaf waarvoor je GNU/Linux gebruikt. Voor verdere info kun je deze PDF kunnen downloaden over [url=http://ftp.gnu.org/pub/savannah/files/glms/stable-intro-desktop.pkg/1.0.0/glms.pdf]GNU/Linux op middelbare scholen.[/url]
Link naar reactie
[quote:b01a4f55d2="mshrak"]Ik zit er al heel lang over te denken om op Linux over te stappen. Maar ik had een paar vragen aan de kenners over dit besturingssysteem.[/quote:b01a4f55d2]Linux is een prachtig besturingssysteem, maar het is wel volledig anders dan Windows. Ik ben zelf best thuis in windows en vind persoonlijk de overstap naar Linux best tegenvallen. Dat komt vooral omdat ik in windows alles moeiteloos weet te vinden en ik me in Linux helemaal verloren voel. Als je nog niet zoveel ervaring met Windows hebt, dan is dat misschien juist een voordeel. Linux vereist vooral gewoon wat meer doorzettingsvermogen. Het is m.i. allemaal net niet zo makkelijk als het dubbelklik werk in windows, vooral het installeren van nieuwe drivers etc. Daarnaast wordt ook niet alle hardware ondersteund in linux. Fabrikanten zijn vaak 'te lui' om een fatsoenlijke Linux-driver te schrijven. Ik heb bijv. een scanner en printer van Canon die beide niet ondersteund worden (een U1250 scanner en een I550 printer) Daardoor ben je afhankelijk van de community, die vaak via reverse engineering een driver moet schrijven. Dat kost tijd en werkt meestal ook niet volledig vanaf de eerste release. [quote:b01a4f55d2]1) Welke versie is het best en dan bedoel ik ook echt het best?[/quote:b01a4f55d2]Er is geen 'beste' distributie. Je kunt wel een distributie kiezen die bij jou 'in de smaak valt'. Persoonlijk zou ik je Knoppix aan willen raden: http://www.knoppix.net/ Die kun je vanaf een CD starten en uitproberen (hoef je niet te installeren) Zo kun je op een gemakkelijke manier kennis maken met Linux, zonder dat je hoeft te gaan klooien met partities e.d.[quote:b01a4f55d2]2) Ik ben veel onlijn praktisch 24/7 wat zijn de valkuilen, waar moet ik opletten.[/quote:b01a4f55d2]Een goed geconfigureerd Linux systeem is zo goed als 'onkwetsbaar'. Maar dan moet je het dus wel goed geconfigureerd hebben.[quote:b01a4f55d2]3) Ik game veel online nou althans regelmatig vormt dat een probleem met Linux,want ik zie toch heel vaak dat de meeste games online op Linux servers worden gedraaid?[/quote:b01a4f55d2]Een game server draaien is wat anders dan het spel op je PC spelen. In het algemeen geldt dat 90% van de spellen alleen in een windows omgeving draait. Er is echter wel een commercieel project dat het installeren en spelen van (een beperkt aantal) Windows spellen in een linux omgeving mogelijk maakt: http://www.transgaming.com/ [quote:b01a4f55d2] 4) Er wordt veel geklaagd over de veiligheid van Windows wat betreft hackers en het internet in het algemeen. Hoe zit dat met Linux?[/quote:b01a4f55d2]Zie vraag 2 [quote:b01a4f55d2]Kopen of downloaden wat is beter?[/quote:b01a4f55d2]Ik zou er eerst een downloaden voordat je het gaat kopen. Mandrake is dan iid een goede. Die is relatief gebruiksvriendelijk en goed gedocumenteerd.
Link naar reactie
[quote:18b2bf888d="mshrak"] 1) Welke versie is het best en dan bedoel ik ook echt het best? [/quote:18b2bf888d] Geen antwoord op je vraag.... slechts een opmerking. Je wilt een absoluut antwoord.... en dat bestaat niet. Voor mij is Slackware het beste..... voor jou misschien Mandrake of Suse... dat kan alleen jij zelf bepalen. Ik -en anderen ook niet neem ik aan - heb maar ook ene idee van: - jouw mogelijkheden - jouw kennis - jouw verwachtingen (ok een beetje nu) - jouw doorzetting vermogen [quote:18b2bf888d] Laatste vraag voor zover. Kopen of downloaden wat is beter? [/quote:18b2bf888d] Als je de keuze en mogelijkheid hebt: Absoluut kopen! Zodoende steun je de gemeenschap. [quote:18b2bf888d] Alvast bedankt voor de reacties ik hoop dat het me een eind opweg helpt. :wink:[/quote:18b2bf888d] Veel plezier alvast
Link naar reactie
Dus games zoals Battlefield kan je niet spelen met linux? Alvast bedankt voor alle waardevolle reacties ik ga zeker het een en ander overwegen Windows komt me me strot uit altijd wel wat aan de hand. Als je meerdere apps tegelijk start loopt het al niet meer. Dat soort dingen wil van af. Wil echt een sneller een robuuster besturingssysteem hebben.
Link naar reactie
Via WineX kan je een redelijk aantal windows spellen onder linux draaien (zoals Half-life, Max Payne, Red Alert 2), doch het vergt soms wat geknoei en expertise om het aan de praat te krijgen. Kijk op [url]http://www.transgaming.com/searchgame.php[/url] welke games in welke mate ondersteund worden. Battlefield 1942 wordt als speelbaar aanstempeld, maar met een aantal irritaties.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...