Ga naar inhoud

Toekennen Ip adres in Linux m.b.t internet


Aanbevolen berichten

In mijn thuisnetwerk zitten 3 pc's en een aparte printer server. De pc's zijn via een netwerk aangesloten op een router die Ip-adressen uitdeelt. Twee Pc's en de server, okee. De derde Pc bevat: Linux pro 8.2/ win Xp pro en win 98.Het geheel loopt via Grub. Zowel onder Linux als onder win98 geen internet. Bij starten van Linux zie ik dat de netwerkkaart herkend wordt,DHCP is ingeschakeld maar er volgt de mededeling nog geen Ip adres, background. Hoe pak ik dit systematisch aan, ik zit nu via Yast wat te klungelen maar ik kom er vooralsnog niet uit. Kan ik net zoals onder Xp zeggen: cmd.exe en dan Ipconfig ter controle en dan eventueel handmatig(waar?) instellen? Hans.
Link naar reactie
Je kunt waarschijnlijk met ifconfig vooruit... Eerst "ifup eth0" of "ifconfig eth0 up". Vervolgens kijken met "ifconfig eth0" kijken of eth0 een ip-adres heeft gekregen. Anders moet je met de hand aan de slag. Kan ook met ifconfig als je wilt.... kijk maar eens met "man ifconfig".
Link naar reactie
[quote:5add60792c="MrLeeJohn"]Je kunt waarschijnlijk met ifconfig vooruit... Eerst "ifup eth0" of "ifconfig eth0 up". Vervolgens kijken met "ifconfig eth0" kijken of eth0 een ip-adres heeft gekregen. Anders moet je met de hand aan de slag. Kan ook met ifconfig als je wilt.... kijk maar eens met "man ifconfig".[/quote:5add60792c] Als het om static ip binding gaat, is het misschien een idee om ifcfg-eth0 aan te passen? IP's kunnen gewoon in dit script? ingeklopt worden. Scheelt je weer ifconfig werk
Link naar reactie
Ik heb in Yast de netwerkkaart geconfigureerd, 10.0.0.10 met submask 255.255.255.0. Met ifconfig eth0 is 10.0.0.10 te controleren. Daarna bij advanced moet ik een hostnaam en domeinnaam geven(?). Verder waar moet ik mijn gateway(10.0.0.2) instellen?Ik krijg twee foutmeldingen: Tijdslimiet overschredenof onbekende host. Hans.
Link naar reactie
[quote:82c3683d74="hans loois"]In mijn thuisnetwerk zitten 3 pc's en een aparte printer server. De pc's zijn via een netwerk aangesloten op een router die Ip-adressen uitdeelt. [/quote:82c3683d74] Dus je router is geconfigureerd als DHCP Server? [quote:82c3683d74="hans loois"]Ik heb in Yast de netwerkkaart geconfigureerd, 10.0.0.10 met submask 255.255.255.0. Met ifconfig eth0 is 10.0.0.10 te controleren. [/quote:82c3683d74] Waarom stel je dan een statisch ip adres in? In yast zou netwerkadres instelling moeten staan op Automatisch adres instellingen (via dhcp), Wel zou het zo kunnen zijn, dat je in Hostname en Nameserver bij Hostnaam en Domeinnaam, wijzig hostnaam via dhcp, moet uitvinken. Dat andere vinkje bij Update naamservers en zoek de lijst via dhcp, kan blijven staan. [quote:82c3683d74="hans loois"]Verder waar moet ik mijn gateway(10.0.0.2) instellen?[/quote:82c3683d74] Die zit in Routing.
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...