Ga naar inhoud

Slackware 9.0 kan niet worden geinstalleerd


Aanbevolen berichten

Dat is al een hele aardige omschrijving maar ik vrees nog niet simpel genoeg. Oke, log eerst eens in als root. Je tikt gewoon root in achter 'login:' en geeft het password dat je tijdens de installatie hebt opgegeven. Je bent nu ingelogd als de grote baas. Onder GNU/Linux is het echter goed gebruik dat je als een normale user werkt zonder rechten, deze user gaan we eerst aanmaken: [code:1:ce27811c4b] adduser [/code:1:ce27811c4b] Beantwoord nu de vragen. Geef een naam op, bijvoorbeeld 'tom', de rest kun je gewoon accepteren door op enter te drukken totdat je bij additionele groups komt. Vul hier 'disk,floppy,games' in. Nu heb je een normale user aangemaakt, maar we moeten de grafische omgeving nog configgen tik: [code:1:ce27811c4b] xf86config [/code:1:ce27811c4b] En beantwoord simpelweg de vragen. Nu kun je testen of het werkt door 'init 4' te tikken. Je zou nu een grafische login manager moeten zien en je kan dan als de user 'tom' inloggen. Als dit inderdaad werkt kun je in het bestand '/etc/inittab' instellen dat de grafische omgeving standaard moet worden gestart: [code:1:ce27811c4b] vim /etc/inittab [/code:1:ce27811c4b] Je komt nu in de bekende editor vim. Je moet in de door Chestah genoemde regel een 3 in een 4 veranderen zo dus: [code:1:ce27811c4b] # Default runlevel. (Do not set to 0 or 6) id:3:initdefault: [/code:1:ce27811c4b] wordt [code:1:ce27811c4b] # Default runlevel. (Do not set to 0 or 6) id:4:initdefault: [/code:1:ce27811c4b] Dit doe je door de 3 met 'delete' weg te halen, op 'i' te drukken om naar de insert modus te gaan, een '4' te tikken, op escape te drukken en vervolgens ':' te doen. Nu kun je onderin commando's opgeven, doe 'wq' wat neerkomt op opslaan (write) en de editor afsluiten (quit). Nu start je PC voortaan direct in grafische modus. Het is heel handig om goed met vim overweg te kunnen, lees daarom: http://www.bilbos-stekkie.com/vim/index.html Op http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=Slackware vind je heel veel bruikbare informatie over Slackware. Succes en als er vragen zijn roept je maar ;)
Link naar reactie
Ja hoor, dat kan best. Je moet gewoon de basis XFree86 pakketen installeren plus een lichte windowmanager zoals fluxbox. Dit zou moeten werken: [code:1:91ae666e9b] mount /mnt/cdrom cd /mnt/cdrom/slackware/x sh install-packages(.sh) [accepteren] cd ../xap installpkg fluxbox-versie-i386-build.tgz [/code:1:91ae666e9b] Je moet even kijken of het nu install-packages.sh of gewoon install-packages is. Verder moet je de pakketnaam van fluxbox even afmaken, je kunt dit doen door gewoon fluxbox te tikken en dan op 2x snel op [tab] te drukken, je krijgt dan alle bestanden te zien die met fluxbox beginnen. Met 'ls' kun je de inhoud van een directory uitlezen. Als XFree en fluxbox geinstalleerd zijn kun je door: [code:1:91ae666e9b] cd /var/log/setup ./wmconfig(?) [/code:1:91ae666e9b] de default windowmanager instellen. (de naam van het script weet ik niet zeker, zelf ff checken met 'ls') Nu kun je inloggen als een normale user en 'startx' inkloppen en je zit in fluxbox. (je moet natuurlijk wel nog steeds eerst xf86config draaien)
Link naar reactie
Ik heb dus een 50% verticaal beeld en zie een grote linux start knop - een kill optie etc. Mijn muis doet het niet (het is een hele ouderwetse muis (geen os/2 aansluiting)). Dus de vraag is: 'Hoe krijg ik de resolutie op 'normaal' formaat (want hier valt niet mee te werken) en 'Hoe kan ik de muis nog activeren?' Alvast wil ik jullie bedanken dat ik al zover ben gekomen (door jullie :D)
Link naar reactie
[quote:e2ae893137="tomschout"]Mijn muis doet het niet (het is een hele ouderwetse muis (geen os/2 aansluiting))[/quote:e2ae893137] Een seriele muis zou ook geen probleem moeten zijn voor Slackware. Je zou als root de juiste muis kunnen proberen te selecteren via [code:1:e2ae893137] mouseconfig [/code:1:e2ae893137][Enter] [quote:e2ae893137="tomschout"]Hoe krijg ik de resolutie op 'normaal' formaat (want hier valt niet mee te werken) [/quote:e2ae893137] Dat zou je kunnen proberen met [code:1:e2ae893137] xf86cfg [/code:1:e2ae893137][Enter] Dan klik je op configure layout en configure screen. Dan met de rechter muisknop configure. Daar kun het aantal kleuren instellen via Default dept. En je resolutie via select resolutie. De waarden in het rechter kader zijn belangrijk. Als je een 17 inch CRT monitor hebt of een 15 inch TFT monitor, dan zou in dat rechter kader moeten staan [code:1:e2ae893137] 1024x768 800x600 640x480 [/code:1:e2ae893137]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...