Ga naar inhoud

Progsel installeren SuSE 9.0


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb AMSN gedownload (misschien dat julie dat kennen,AMSN is een MSN voor linux). Ik wil dit nu gaan installeren, maar ik snap echt niet hoe ik dit moet installeren :oops: Als ik kijk in de FAQ die bijgeleverd zit staat er dit allemaal: [code:1:15b0363ea4]INSTALLEREN EN UITVOEREN --------------------- V: Wat moet ik doen om Amsn te starten? A: Amsn is geschreven in tcl/tk, dus je moet een werkende tcl/tk interpreter hebben, namelijk versie 8.3 of later. Je kan het halen op http://tcl.sf.net. De interpreter is beschikbaar voor Linux, Windows en Macintosh. V: Hoe installeer en star je Amsn? A: Download het amsn-x_xx.tar.gz bestand. Untar het met het commando: tar -xvzf amsn-x_xx.tar.gz Dit zal een directory maken genaamd: msn/, en Amsn is geinstalleerd en klaar om gestart te worden. Om het te starten, doe: cd msn ./amsn Of, als dat niet werkt, probeer: wish amsn Als het wish commando niet bestaat, dan heb je tcl/tk niet correct geinstalleerd. Als "wish amsn" werkt, maar "./amsn" niet, pas het "amsn" bestand aan, en stel het correcte pad naar "wish" in in de laatse lijn. Normaal is het ingesteld naar: /usr/bin/wish V: Hoe kan ik een snelkoppeling maken op mijn desktop? A: 1. Voeg een icoon op je gnome/kde desktop of menu toe dat het commando "/waar/je/ook/amsn/hebt/geinstalleerd/amsn" uitvoert. Bijvoorbeeld: /home/gebruikersnaam/msn/amsn 2. Een andere manier: Als root maak je een link in /usr/bin naar het amsn bestand: ln -s /waar/je/ook/amsn/hebt/geinstalleerd/amsn amsn Op die manier kan je Amsn starten door gewoon amsn te typen. Dan voeg je een snelkoppeling toe die gewoon het commando "amsn" uitvoert. V: Hoe kan ik de gnome/kde docking werkende krijgen? A: Je moet dan "make" uitvoeren in de plugin-directory, om DE OUDE GNOME1 plugin te maken. Je hebt de gnome devlopment libraries nodig daarvoor. Wanneer de plugin is gemaakt, voer amsn uit en selecteer Gnome Docking in het opties-menu. Om de NIEUWERE freedesktop (Gnome2 en KDE3 compatibel) docking te maken, lees README in de plugins/tratdoc directory.[/code:1:15b0363ea4] ZOu iemand me kunnen helpen? Ik ben pas net een Linux beginner :oops: P.S. "Dit zal vast wel een stomme vraag zijn"
Link naar reactie
V: Wat moet ik doen om Amsn te starten? A: Amsn is geschreven in tcl/tk, dus je moet een werkende tcl/tk interpreter hebben, namelijk versie 8.3 of later. Je kan het halen op http://tcl.sf.net. De interpreter is beschikbaar voor Linux, Windows en Macintosh. [b:033a8adc19]kijk even in de softwaremodule van YaSt of je tcl/tk hebt geinstalleerd, zo neen, installleer die vie YaST[/b:033a8adc19] V: Hoe installeer en star je Amsn? A: Download het amsn-x_xx.tar.gz bestand. Untar het met het commando: tar -xvzf amsn-x_xx.tar.gz [b:033a8adc19]download het bestand, blader met Konqueror naar de map toe waar het bestand in is opgeslagen, ga naar menu [i:033a8adc19]venster->terminalemultatie tonen[/i:033a8adc19] en typ het commando tar -xvzf amsn-x_xx.tar.gz Dit zal een directory maken genaamd: msn/, en Amsn is geinstalleerd en klaar om gestart te worden. Om het te starten, doe: cd msn ./amsn [b/] typ in de terminalemulatie deze commando's om amsn te starten: cd msn ./amsn [b]en klaar ben je. Nu is het starten van amsn op deze manier niet handig, vandaar de onderstaande tekst: [/b:033a8adc19] V: Hoe kan ik een snelkoppeling maken op mijn desktop? A: 1. Voeg een icoon op je gnome/kde desktop of menu toe dat het commando "/waar/je/ook/amsn/hebt/geinstalleerd/amsn" uitvoert. Bijvoorbeeld: /home/gebruikersnaam/msn/amsn [b:033a8adc19] klik met je rechtermuisknop op je bureaublad en selecteer [nieuw aanmaken->koppeling naar applicatie]. Blader naar de map waarin amsn staat , kies een leuk icoontje uit en klik op [ok] [/b:033a8adc19] succes, Max
Link naar reactie
[quote:b12e8efcc4="maximilaan"]V: Wat moet ik doen om Amsn te starten? A: Amsn is geschreven in tcl/tk, dus je moet een werkende tcl/tk interpreter hebben, namelijk versie 8.3 of later. Je kan het halen op http://tcl.sf.net. De interpreter is beschikbaar voor Linux, Windows en Macintosh. [b:b12e8efcc4]kijk even in de softwaremodule van YaSt of je tcl/tk hebt geinstalleerd, zo neen, installleer die vie YaST[/b:b12e8efcc4] V: Hoe installeer en star je Amsn? A: Download het amsn-x_xx.tar.gz bestand. Untar het met het commando: tar -xvzf amsn-x_xx.tar.gz [b:b12e8efcc4]download het bestand, blader met Konqueror naar de map toe waar het bestand in is opgeslagen, ga naar menu [i:b12e8efcc4]venster->terminalemultatie tonen[/i:b12e8efcc4] en typ het commando tar -xvzf amsn-x_xx.tar.gz Dit zal een directory maken genaamd: msn/, en Amsn is geinstalleerd en klaar om gestart te worden. Om het te starten, doe: cd msn ./amsn [b/] typ in de terminalemulatie deze commando's om amsn te starten: cd msn ./amsn [b]en klaar ben je. Nu is het starten van amsn op deze manier niet handig, vandaar de onderstaande tekst: [/b:b12e8efcc4] V: Hoe kan ik een snelkoppeling maken op mijn desktop? A: 1. Voeg een icoon op je gnome/kde desktop of menu toe dat het commando "/waar/je/ook/amsn/hebt/geinstalleerd/amsn" uitvoert. Bijvoorbeeld: /home/gebruikersnaam/msn/amsn [b:b12e8efcc4] klik met je rechtermuisknop op je bureaublad en selecteer [nieuw aanmaken->koppeling naar applicatie]. Blader naar de map waarin amsn staat , kies een leuk icoontje uit en klik op [ok] [/b:b12e8efcc4] succes, Max[/quote:b12e8efcc4] Bedankt, Ik heb nu iets anders gedowownload (een .RPM bestand). Nu wil ik die installeren en dan wil ie YAST openen, maar dan krijg ik gewoon dezelfde paketten te zien als die onder de SETUP. Hoe kan ik dan dat ene .rpm bestand toevoegen? P.S. Weet je toevallig ook waarom heel die SuSE zo langzaam kan zijn (vooral die YAST)? Het kan in iedersgeval niet liggen aan mijn systeem, want dat is nieuw
Link naar reactie
[quote:b0713ae2d6]Ik heb nu iets anders gedowownload (een .RPM bestand). Nu wil ik die installeren en dan wil ie YAST openen, maar dan krijg ik gewoon dezelfde paketten te zien als die onder de SETUP. Hoe kan ik dan dat ene .rpm bestand toevoegen?[/quote:b0713ae2d6] Als je er op klikt in konqueror, dan krijg je als het goed is de inhoud van het bestand te zien, met een knop [install] oid, waarmee je het kunt installeren. Als je op die knop klikt wordt je om het rootwachtwoord gevraagd en installeert YaSt de software voor je. Andere manier is vanaf de prompt, ga op de manier als hierboven is omschreven naar de map waarin het rpm-bestand staat en typ in de terminalemulatie yast -i naam.rpm Nog een mogelijkheid: rpm -Uvh naam.rpm Grafisch kun je het rpm-pakket ook openen in een andere softwaremanager, zoals kpackage. Die wordt ook met suse meegeleverd. [quote:b0713ae2d6] P.S. Weet je toevallig ook waarom heel die SuSE zo langzaam kan zijn (vooral die YAST)? Het kan in iedersgeval niet liggen aan mijn systeem, want dat is nieuw [/quote:b0713ae2d6] kan heel veel redenen hebben, zoals slecht-ondersteunde hardware, te zuinig ingestelde videokaarten, geen harddiskacceleratie, etc. etc. Post je specs in een andere topic, dan kan de rest hier zich over buigen. Max[/quote]
Link naar reactie
[quote:101cf9411d="FTPserver"]Als ik deze doe: [code:1:101cf9411d]rpm -Uvh naam.rpm[/code:1:101cf9411d] werkt het volgens mij niet. Als ik dan "commando uitvoeren" start, en dan "rpm -Uvh naam.rpm" in typ, dan gaat het scherm weg. Is het dan wel of niet geinstalleerd? [/quote:101cf9411d] Geen idee, het venster 'commando uitvoeren is hier niet voor bedoeld.. Je moet een terminalemulatie openen, bijv. op de manier die ik hierboven aangaf of door vanaf 'commando uitvoeren' of vanuit het startmenu het programma konsole op te starten. [quote:101cf9411d] Waar komt dan het geinstalleerde bestand te staan? :oops:[/quote:101cf9411d] het geinstalleerde programma bedoel je :) Dat verscheelt per programma, maar meestal vind je het terug in de submappen van /usr/local of, als het op de installatiedisks van suse staat, in /usr. er zijn enkele uitzonderingen: kde, gnome, openoffice, mainactor en enkele andere grote toepassingen/projecten worden bij suse in /opt gezet. met kpackage kun je overigens exact zien waar iets geinstalleerd wordt, installeer dit programma (zit in een van de kde-admin-pakketten van suse) en start het programma. Verder hoef je je niet druk te maken waar iets wordt geinstalleerd, alle programma's staan automatisch in het zoekpad van linux, zodat je ze kunt starten door de naam ervan in te typen bij 'commando uitvoeren' of vanuit een terminalemulatie. Succes, Max
Link naar reactie
[quote:bc2ce4c7c8="FTPserver"]Ik probeer nu iets te installeren maar ik krijg nu dit te zien: [code:1:bc2ce4c7c8] administrator@linux:~/Documents> rpm -i amsn-0.90-1.mdk9x.rpm error: Failed dependencies: perl(File::Basename) is needed by AMSN-0.90-1 perl(File::Copy) is needed by AMSN-0.90-1 [/code:1:bc2ce4c7c8][/quote:bc2ce4c7c8] RPM bestanden worden dikwijls gemaakt voor één bepaalde Linux distributie. Zo aan de naam te zien, heb je een RPM bestand gedownload voor Mandrake 9.x. Aangezien je SuSE gebruikt, vermoed ik dat dit RPM bestand niet met SuSE kan werken (kan het nu niet controleren). Als je een TAR.GZ hebt, kun je deze eenvoudig uitpakken m.b.v. Konqueror zoals je met Windows gewend bent met Verkenner. Plaats aMSN in een directory zoals /usr/local/amsn en start daarna amsn op door een snelkoppeling te maken op het bureaublad.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...