Ga naar inhoud

Gentoo Linux 2004


Aanbevolen berichten

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Gentoo Linux. Als je meer van GNU/Linux wilt leren kun je imho beter Slackware pakken. Met Gentoo ben je dagen bezig voor alles is gecompileert en je leert er geen fluit van (tis echt een paar regeltjes over tikken uit de installation-guide en vervolgens neemt emerge het over).
Link naar reactie
[quote:cac351af32="Marcel de Reus"]Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Gentoo Linux. Als je meer van GNU/Linux wilt leren kun je imho beter Slackware pakken. Met Gentoo ben je dagen bezig voor alles is gecompileert en je leert er geen fluit van (tis echt een paar regeltjes over tikken uit de installation-guide en vervolgens neemt emerge het over).[/quote:cac351af32] Ja, dat klopt, maar dan heb je wel wat. Ik merk dat Gentoo echt stukken sneller is dan mijn andere Systemen (SuSe, Debian, Windows)
Link naar reactie
[quote:de2a3b6238="Hinko"][quote:de2a3b6238="Marcel de Reus"]Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Gentoo Linux. Als je meer van GNU/Linux wilt leren kun je imho beter Slackware pakken. Met Gentoo ben je dagen bezig voor alles is gecompileert en je leert er geen fluit van (tis echt een paar regeltjes over tikken uit de installation-guide en vervolgens neemt emerge het over).[/quote:de2a3b6238] Ja, dat klopt, maar dan heb je wel wat. Ik merk dat Gentoo echt stukken sneller is dan mijn andere Systemen (SuSe, Debian, Windows)[/quote:de2a3b6238] Dan doe je denk ik wat fout in Suse, Debian en Windows (ok Windows niet ;)) want zoveel scheelt het echt niet hoor.
Link naar reactie
[quote:2447112836="Bilbo"] Dan doe je denk ik wat fout in Suse, Debian en Windows (ok Windows niet ;)) want zoveel scheelt het echt niet hoor.[/quote:2447112836] Euhm, bij die andere doe ik eigenlijk niet zoveel, en Gentoo compileer je specifiek voor je systeem. In elk geval, in bijv. SuSe moet ik altijd een halve tel wachten voordat een programma in X draaiend is. Bij Gentoo klapt het er stante pede voor.
Link naar reactie
De grap is dat keer op keer in onderzoekjes is gebleken dat Debian/Slack/... binaries gemiddeld gezien sneller zijn dan gentoo binaries. Waarom? Kapotoptimaliseren breekt dingen, ervaren distro ontwikkelaars weten precies per pakket wat wel zin heeft en wat niet. Ik denk dat het bij veel Gentoo'ers meer gevoel is dan statistiek ;). Maarja, gevoel is toch wat uiteindelijk het meeste telt. Pick what you like...
Link naar reactie
Je leert zeker wel wat van Gentoo. Bv. het editten van fstab, hoe het init-systeem werkt, verschillende inlog-managers, Xfree configureren, partities aanmaken, file-systemen aanmaken, kernel compileren. Om nog meer te leren moet je eens proberen bij elk commando het oorspronkelijke (engelstalige) woord te achterhalen. Dan begrijp je ook wat je doet. Voorbeeldjes: cp=copy; ls=list; chroot=change root; mv=move. Het laatste is uiteraard niet Gentoo-specifiek, maar met een grafische installatie a la Suse of Mandrake kom je geen commando tegen. En heel goed de installatie-handleiding lezen. En als je het eenmaal draaiende hebt niet te lui worden. Ik had al een paar keer gezien dan mijn /boot-partitie praktisch vol stond met kernels. Als je dan met één commando alle progsels gaat updaten en daarmee GRUB, dan heb je wel eens kans dat GRUB er niet meer goed op staat en je helemaal niet meer kunt booten. (dat had ik dus van het weekend :-? ).
Link naar reactie
vroeger met suse/redhat etcetera had ik altijd problemen omdat updates niet slaagden enzo als er een nieuwe versie kwam en je had maar 1 ding niet standaard vanaf de cdrom geinstalleerd, en god verbiede het, zelfs zelf gecompileerd. Met gentoo doe ik gewoon emerge rsync; emerge -u world, en ben weer helemaal up-to-date. Hoef ook nooit opzoek naar binaire rpm paketten waarvan je maar moet hopen dat je ze geinstalleerd krijgt; emerge -s "blah"; emerge "blah" en alle dependencies worden automagisch meegetrokken. nou ja apt-get lijkt me ook wel wat maar rpm vind ik niet handig.
Link naar reactie
Gentoo is wel sneller dan default installaties van SuSE en Red Hat. Maar als je een distro als Slackware of Debian pakt maakt het geen zak uit, die zijn net zo snel. Het optimaliseren heeft dan ook gewoon geen zin, het is meer een gevoelsmatige kwestie imho. Fstab editen etc dat doe je bij elke distro, tenminste wel de personen die iets _willen_ leren. Gentoo is echt niet leerzamer dan een distro willekeurige andere distro. apt-get heb ik overigens de laatste tijd volop geprobeerd en ik vind het werkelijk een hel. Ik ben nu Slackware/pkgsrc aan het bouwen: http://users.piuha.net/martti/comp/slackware/slackware.html Kijken of dat wat is.
Link naar reactie
Hmm, dat is toch wel net ff iets anders dan update met Gentoo hoor. Bovendien heb je bij Gentoo het voordeel dat je zelf bepaald wat wel en niet upgedate wordt. Als je nu Slackware Current draait is bijvoorbeeld alles tegen XFree 4.4.0 gelinkt, terwijl ik juist 4.3.0 wil hebben. Dat is het nadeel van binaries. pkgsrc onder Slackware is overigens heel erg gaaf als het goed zou werken. Het probleem is a) dat het niet goed met de 2.6.x kernel werkt en b) dat gettext niet compileert en dus zo'n beetje niks (aangezien zo'n beetje alles gettext nodig heeft). Prob is een of ander gezeik met een intl lib en in pkgsrc-wip is het al gefixed, maar het zorgt er dus wel voor dat het op het moment niet goed bruikbaar is onder GNU/Linux.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...