Ga naar inhoud

RedHat verwijderen


Aanbevolen berichten

Hallo, Op een oude PC heb ik Redhat 9 geïnstalleerd. Alle oude Windows bende heb ik verwijderd. Nu wil ik echter RedHat 9 weer verwijderen en terug naar Windows/Dos. :) Alleen lukt me dat op geen enkele manier. Ik heb een orginele WINDOWS CD. Die heb ik erin gestopt en toen opnieuw opgestart. Dat werkte niet. Ik kreeg alleen de vraag Hoe ik Windows wilde opstarten. Daarna liep de boel vast. Ik dacht niet voor één gat te vangen te zijn en ik heb dus bij Bootdisk.com een bootdisk (Dos 6.22) gedownlaod en gemaakt. Die heb ik in de A-drive gezet (Boot-sequence aangepast) en opnieuw opgestart. Dat deed ook niets. Waarschijnlijk is de A-drive kapot. Heeft er iemand nog goede ideeen/tips om toch RedHat te verwijderen, zodat ik weer teug kan naar Windows?
Link naar reactie
[quote:ad6dff7691="nefertitis"]jammer....... :cry: in een dos omgeving: fdisk /mbr daarna partities verwijderen en windows opnieuw installeren[/quote:ad6dff7691] ehumm.. Hoe kom ik in die dos omgeving? Als ik dat toch voor elkaar kreeg. Er staat namelijk helemaal geen dos of zo op. En via bootdisk opstarten lukt ook niet. :cry:
Link naar reactie
Met bijvoorbeeld de Windows 98 cdrom kun je de PC starten met cdrom ondersteuning. Vervolgens kom je op een DOS prompt en tik je idd: fdisk /mbr en daarna gewoon fdisk en verwijder je de partities vervolgens tik je setup op de install van Windows 98 te starten. Dat hij vraagt of je met of zonder cdrom ondersteuning wilt booten is dus gewoon gebruikelijk. Mocht dat allemaal niet werken pak dan de Red Hat cd of Knoppix en verwijder met 'parted' de partities.
Link naar reactie
[quote:f795b880cb="Marcel de Reus"]Met bijvoorbeeld de Windows 98 cdrom kun je de PC starten met cdrom ondersteuning. Vervolgens kom je op een DOS prompt en tik je idd: fdisk /mbr en daarna gewoon fdisk en verwijder je de partities vervolgens tik je setup op de install van Windows 98 te starten. Dat hij vraagt of je met of zonder cdrom ondersteuning wilt booten is dus gewoon gebruikelijk. Mocht dat allemaal niet werken pak dan de Red Hat cd of Knoppix en verwijder met 'parted' de partities.[/quote:f795b880cb] Dat heb ik geprobeerd. Ik stop de Win 98 CD rom erin, zet de PC aan en kom in het Win98 opstart menu met drie opties: 1. Win 98 setup starten van CD rom 2. Computer opstarten met ondersteuning voor CD-rom 3. Computer opstarten zonder ondersteuning voor CD-rom Ik kies voor de tweede optie en daarna volgen er nog wat gegevens over de CD-Rom speler er gebeurt verder niets (meer?). Ik krijg alleen een cursor knipperend in beeld en daarna houdt het op.
Link naar reactie
[quote:4e13d9b164="Marcel de Reus"]En je kunt daar niks intikken bij die cursor? Dan zul je het dus met een GNU/Linux cd op moeten lossen, als is het erg vreemd dat Windows 98 het niet gewoon doet.[/quote:4e13d9b164] Bij die cursor kan ik inderdaad niets intikken. Er was ook geen echte prompt bij.. :( Ondertussen heb ik door te doen alsof ik Redhad opnieuw wilde installeren bij de fdisk (disk druide??) kunnen komen. Daar heb ik alle partities verwijderd. Daarna de computer opnieuw opgestart met de CD-Rom van Windows 98 erin en opstarten van CD-Rom gekozen. Met fdisk heb ik een primairy Dos partitie aangemaakt. Als ik nu de PC opstart (en boot van HD) dan blijft ie hangen op GRUB Loading Stage2... Waar komt dat nou weer vandaan??
Link naar reactie
Met de boot CD heb ik disk druide opgestart en alle partities verwijderd. Daarna heb ik geboot vanaf de Win 98 SE CD-Rom en met fdisk een primairy dos partitie aangemaakt. So far, so good... Echter hoe krijg ik er nu weer Windows opgeinstalleerd? Ik heb hier de officiële Win 98 CD-ROM. Als ik daar vanaf boot, dan krijg ik de volgende twee opties: 1. Boot from Harddisk 2. Boot from CD-ROM Ik kies for optie 2 en dan heb ik de volgende drie keuzes: 1. WIN 98 Setup starten van CD-ROM 2. Computer opstarten met ondersteuning voor CD-ROM 3. Computer opstarten zonder ondersteuning voor CD-ROM. Als ik kies voor de eerste optie, kan wordt de driver voor de CD-ROM speler geladen en blijft ie hangen op de ASPI Manager for DOS. [b:34c8476e1c]Argg, hoe krijg ik nu Windows er weer opgeïnstalleerd??[/b:34c8476e1c]
Link naar reactie
als je nadat je je partitie's hebt verwijderd en dus dos gestart hebt van cd, dus voor je dos fdisk draai, ff in klop fdisk /mbr dan is je bootsector schoon. maak daarna je partitie's aan en formatteer deze. Enne als je win98 cd blijft hangen dan is er wellicht iets mis met je machienene ... PS. Eienlijk moest het onmogelijk gemaakt worden om na Linux ooit nog windows te installeren want dat kan gewoon niet nodig zijn :P
Link naar reactie
[quote:3c8db04978="wstolk"]als je nadat je je partitie's hebt verwijderd en dus dos gestart hebt van cd, dus voor je dos fdisk draai, ff in klop fdisk /mbr dan is je bootsector schoon. maak daarna je partitie's aan en formatteer deze. Enne als je win98 cd blijft hangen dan is er wellicht iets mis met je machienene ... PS. Eienlijk moest het onmogelijk gemaakt worden om na Linux ooit nog windows te installeren want dat kan gewoon niet nodig zijn :P[/quote:3c8db04978] Ik heb nu eerst fdisk/mbr ingetypt. Klopt het dat ik daar verder helemaal geen reactie of status melding op krijg? Ik verwacht zo iets van.. "is gedaan.." Bij fdisk ziet ie nu gewoon een harde schijf met 1 partitie van het type PRI DOS Mbytes 4118 Systeem UNKNOWN gebruik 100%. Oh ja de status van het ding is A. Klopt dit??
Link naar reactie
[quote:ab4b8d4ce2="patsneok"]Argg, hoe krijg ik nu Windows er weer opgeïnstalleerd??"[/quote:ab4b8d4ce2] Had je al gekeken in de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=93702]Windows FAQ[/url] [quote:ab4b8d4ce2="patsneok"]Ik heb nu eerst fdisk/mbr ingetypt. Klopt het dat ik daar verder helemaal geen reactie of status melding op krijg? Ik verwacht zo iets van.. "is gedaan.." [/quote:ab4b8d4ce2] Als er geen foutmelding verschijnt is het in orde. [quote:ab4b8d4ce2="patsneok"]Bij fdisk ziet ie nu gewoon een harde schijf met 1 partitie van het type PRI DOS Mbytes 4118 Systeem UNKNOWN gebruik 100%.[/quote:ab4b8d4ce2] Dan is die nog niet geformatteerd, anders had er moeten staan Systeem FAT32. [quote:ab4b8d4ce2="patsneok"]Oh ja de status van het ding is A. [/quote:ab4b8d4ce2] Dat is in orde.
Link naar reactie
[quote:c756191f5d="jolo"] Had je al gekeken in de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=93702]Windows FAQ[/url][/quote:c756191f5d] Nu wel ;), dank voor de tip. Helaas kon ik er niet in vinden wat ik zocht. Ik heb hier de officiële Win 98 CD-ROM. Als ik daar vanaf boot, dan krijg ik de volgende twee opties: 1. Boot from Harddisk 2. Boot from CD-ROM Ik kies for optie 2 en dan heb ik de volgende drie keuzes: 1. WIN 98 Setup starten van CD-ROM 2. Computer opstarten met ondersteuning voor CD-ROM 3. Computer opstarten zonder ondersteuning voor CD-ROM. Als ik kies voor optie 1, dan krijg ik de foutmelding: Incorrect DOS Version. De windows 98 setupbestanden zijn niet gevonden. Heeft er iemand nog tips om op deze bak gewoon WIN 98 te installeren?
Link naar reactie
[quote:d50f874a72="patsneok"]Als ik kies voor optie 1, dan krijg ik de foutmelding: Incorrect DOS Version. De windows 98 setupbestanden zijn niet gevonden. [/quote:d50f874a72] Dus dat is de foutmelding die verschijnt als vanaf de harddisk opstart. Als je nu kiest voor optie 2 en keuze 3 Computer opstarten zonder ondersteuning voor CD-ROM. Wat gebeurd er dan? Krijg je dan wel een prompt? Wat is dan de output van [code:1:d50f874a72] fdisk /status[/code:1:d50f874a72][Enter] Geeft [code:1:d50f874a72] dir c: [/code:1:d50f874a72] of [code:1:d50f874a72]chkdsk c: [/code:1:d50f874a72] geen foutmelding? En [code:1:d50f874a72] sys c: [/code:1:d50f874a72] Als dat geen foutmelding geeft, kun je dan wel vanaf de harddisk opstarten? Had je die bootdisk wel op een (meerdere) nieuwe diskette(s) gemaakt? Bovendien kun je het beste de bootdisk downloaden die bij je besturingssysteem past. Als je win98 eerste editie hebt: Win98 Custom, No ram drive. Als je win98 tweede editie hebt: Win98 SE Custom, No ram drive. Of je win98 CD nog goed werkt kun je het beste testen op een andere pc met een goede cd\dvd-speler met voldoende harddisk ruimte. Dan kopieer je de bestanden van de win98 map tijdelijk naar een map met de naam win98cd. Als dat lukt zonder foutmeldingen of bijgeluiden, dan heb je nog wel een kans om win98 te herinstalleren.
Link naar reactie
@Jolo: Bedankt voor de tips! Vooral om de CD-rom in een andere comp even te bekijken, is geweldig.. :) Ik staarde mij blind op de ene pc.. :oops: Maar de WIN 98 CD-rom is goed. (Het kopieren ging zonder foutmeldingen. :) Ondertussen heb ik wel bij www.bootdisk.com een win98 bootdisk programma gedownload. (Waarschijnlijk is dat wel de verkeerde versie.. :( Dat heb ik op een floppy gezet. Maar dat werkt niet daarvan wil ie niet booten. (FDD is waarschijnlijk stuk..) Toen had ik het volgende "geniale" plan. Ik heb een bootable CD-ROM gemaakt, en daarvan probeer ik nu te booten. Een mens moet toch wat.. Dat werkte wel en vanaf daar heb ik op mijn harddisk een format c:/s geven... Nu kan ik ook vanaf de HD opstarten. Daar staat nu alleen een command.com op. Als ik boot met de Win98 CD-rom en kies voor Boot from CD-ROM en daarna kies voor Win98 Setup starten vanaf CD-rom, kan krijg ik nog steeds de melding "Incorrect DOS Version. De windows 98 setupbestanden zijn niet gevonden. " En als ik dan een dir commando geef, dan worden de directories op de CD-rom niet gezien. (maar zijn er wel..) Ra, ra hoe kan dat?
Link naar reactie
Nogmaals CMOS resetten en dan in het BIOS kijken oftie de CD-drive wel herkent... In sommige BIOS versies moet je ergens een vinkje zetten/weghalen als je OS2 met meer dan 64 MB RAM gebruikt. Zie de manual ;) Andere tip: boot op een andere PC met de gemaakte CD-R. Als je in het setup-scherm komt is je schijf OK. Klik in dat setup-scherm wel ff op 'annuleren' ;) Is de IDE kabel v/d CD-drive los geweest? Zittie er weer goed in? Jumpertje staat goed? Succes! Groet, M.V. Wesstein PS: je zegt 'incorrect DOS version'. Probeer ergens Partition Magic op flop te vinden en bekijk je HDD en CD-R daar eens mee. Hij moet ergens aangeven voor wat voor OS een partitie is ingericht (code in MBR, geen id wat/waar).
Link naar reactie
[quote:d8e5503a20="patsneok"]Maar dat werkt niet daarvan wil ie niet booten. (FDD is waarschijnlijk stuk..) [/quote:d8e5503a20] Kan. Ik heb zelf voor mijn pc's nieuwe diskette station's aangeschaft. [quote:d8e5503a20="patsneok"] Toen had ik het volgende "geniale" plan. Ik heb een bootable CD-ROM gemaakt, en daarvan probeer ik nu te booten. [/quote:d8e5503a20] Heeft deze ook: Computer opstarten met ondersteuning voor CD-ROM. Zo ja dan kun je op die probleem pc hetzelfde proberen als op die andere pc. De bestanden in de win98 map kopiëren naar een win98cd map. Dan starten vanaf de harddisk. En in de map c:\win98cd de win98 installatie starten met [code:1:d8e5503a20] setup [/code:1:d8e5503a20]
Link naar reactie
[quote:4d90b34341="jolo"]Heeft deze ook: Computer opstarten met ondersteuning voor CD-ROM. Zo ja dan kun je op die probleem pc hetzelfde proberen als op die andere pc. De bestanden in de win98 map kopiëren naar een win98cd map. Dan starten vanaf de harddisk. En in de map c:\win98cd de win98 installatie starten met [code:1:4d90b34341] setup [/code:1:4d90b34341][/quote:4d90b34341] Dat heb ik gedaan. Alleen vindt ie op de CD-ROM de map \win98 niet. En in deze map staat de setup. Nu lijkt ie alleen maar de MS-DOS programma's te zien.. :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...