Ga naar inhoud

Help us to Fight For a Software Patent Free Europe


Aanbevolen berichten

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Goed dat je het weer ff plaatst nu er weer beslissingen genomen moeten worden! Ik heb hem al tijden terug getekend. Toen heb ik ook jan en alleman in de politiek (zowel 2e kamer, als Eurofracties) aangeschreven, maar dan krijg je toch enkel een automail terug (behalve GL dan), als je überhaupt iets terug kreeg. Wellicht heeft iemand nog een goed idee hier op de heren en dames in Europa te overtuigen?
Link naar reactie
Nee hoor. In de tweede kamer zijn ze daar allang van overtuigd namelijk ;) Kees Vendrik van GroenLinks heeft nu al weer een hele poos terug een motie ingediend die het gebruik van open source door de overheid en gerelateerde instellingen moet bevorderen en die is toen afair unaniem aangenomen door de tweede kamer. Oa http://www.ossos.nl is hieruit voortgekomen. Het probleem is niet zo zeer het nut van open source software duidelijk maken, maar het probleem is dat het neo-liberale Europa dingen als patenten als een soort heilig instrument beschouwd. Dat dit juist de monopolisering waar ze net MS nog een boete van een half miljard voor hebben gegeven in de hand werkt doet daar helaas niets aan af.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:2537108d55="h.enk"]http://petition.eurolinux.org/index_html[/quote:2537108d55] Ik heb deze petitie al lang geleden getekend, hoop dat het wat helpt tegen de ideeen van de EU :( // Was toch een andere petitie die ik eerder heb ingevuld, deze nu ook getekend. // Avatar ook (tijdelijk) aangepast voor het goede doel :)
Link naar reactie
[quote:235d8edae6="Marcel de Reus"]Kom in actie en mail minister Brinkhorst via de website van de SP: http://www.sp.nl/db/nieuws/completepage.html/2404[/quote:235d8edae6] Had je ook een mail van W.Worp? Laat ik nu wat twijfelachtig over de intenties van dat haagse ploegje zijn in dit soort zaken. We zien wel wat het wordt. "Europa beslist" Kan trouwens tijdens europese verkiezingen niet eens in het buitenland stemmen :wink:
Link naar reactie
[quote:939389550e="Marcel de Reus"]Jazeker. De intenties van welk Haags ploegje bedoel je BTW, je hebt het wel tegen een ras-SP'er namelijk ;)[/quote:939389550e] Ik bedoel dat ploegje dat het [in mijn ogen] slechtste kabinet vormt sinds ik op de wereld ben. Het enige wat ik tegen de SP heb is dat ze te klein zijn. Maar wat dit betreft over en uit; dit forum zal niet voor politiek zijn opgezet.
Link naar reactie
Door de vele verhalen die te lezen zijn, is het nogal verwarrend. Wat is nu eigenlijk het probleem ? Patenten op software lijkt mij geen probleem, tenzij dat dit betekent dat bedrijven met opensource oplossingen aan de haal gaan. Maar dit kan toch niet ? Je kunt toch geen patenten krijgen op iemand anders werk ? Net zoals met publicaties...., het intellectuele eigendom zeg maar...of werkt het hier anders ? Zou iemand kort kunnen uitleggen wat het probleem is ?
Link naar reactie
Ok, heb het gelezen...nog niet de details waarop ik had gehoopt. Het gaat er dus om dat er patenten zijn die open source developers niet mogen gebruiken. Maar een opensource project zelf kan toch nooit worden gepatenteerd door een derde partij ? Dan snap ik het probleem volgens mij niet, wat gaat er nu exact veranderen ? En dan dit : [quote:6d0c612ed3] Wellicht heeft iemand nog een goed idee hier op de heren en dames in Europa te overtuigen? [/quote:6d0c612ed3] Is het niet zo dat veruit het grootste deel van de websites op Apache runt ? Een opensource project. Heel veel php scripts die je op websites terugvindt zijn opensource...dit bord bijvoorbeeld ! Zo zijn er heel veel voorbeelden !
Link naar reactie
Het probleem is gewoon dat patenten vooral een kwestie van geld is. Grote bedrijven kunnen elke pietluttige uitvinding patenteren omdat ze het geld hebben om patenten aan te vragen, en de open source gemeenschap kan dat niet. Een bedrijf kan dan zonder problemen concepten uit open source software overnemen, maar als een open source project een ideetje van zo'n bedrijf zou overnemen kan het bedrijf het open source project aanvallen wegens schending van patenten. Erger nog, een bedrijf kan een patent aanvragen op dingen die eigenlijk uit de open source wereld afkomstig zijn, zolang het patentbureau niet op de hoogte is van het bestaan van dat open source project waaruit het idee afkomstig is. Deze uitleg is verre van compleet en misschien ook niet helemaal correct, zo veel weet ik er ook niet van, maar het geeft misschien wel een beetje een idee van de mogelijke problematiek.
Link naar reactie
Ok, dan heb ik het denk ik nu goed begrepen. Maar is het niet zo dat je op belangrijke technieken geen patent kunt krijgen ? Je kunt in het 'normale' bedrijfsleven op heel veel dingen ook geen patent krijgen. Maar aan de andere kant....medicijnen zijn ook belangrijk...en toch onbetaalbaar voor velen dankzij patenten :cry:
Link naar reactie
voorbeeld van patenten op software: british telecom heeft het patent op aanklikbare tekst (hyperlinks) en heeft in Amerika al menig internetprovider voor het gerecht gesleept omdat ze per klik een X-bedrag willen vangen. Microsoft heeft het patent op virtuele bureaubladen en bijhorende pager, iets totaal nieuws op computergebied. (althans volgens MS :), unix gebruikt dit al 20 jaar of zo....) Microsoft heeft het patent op XML En ga zo maar verder..
Link naar reactie
Duitsland zal tegen stemmen: http://www.heise.de/newsticker/meldung/47314 Voor degenen die niet zo goed zijn in Duits heb ik met [url=http://www.systransoft.com]Systransoft[/url] deze (beroerde) vertaling gekregen: [quote:cf289d1fd4]Federal Government swivels on line of the software patent critics [ updates ] Elmar Hucko, Ministerialdirektor in the Federal Department of Justice, explained at the Wednesday evening on a demonstration of the promotion association for a free informational infrastructure (FFII) surprisingly that the Federal Government at the beginning of coming week of the disputed software patent guideline of the advice of the European union will not agree. Before the message had made the round that Berlin had smoothed the way to the discussionless Abnicken of the advice paper. Hucko got now under the loud applause that about 150 demonstrators straight before the Federal Department of Justice in Berlin that "we are contentwise next in the thing with you". Hucko practiced at the same time violent criticism at the present allocation practice of the European patent office (EPA) within the area contested "computer-implemented inventions". "not all these patents have might be given", stressed it. "we want American conditions in no case in Europe", avowed Hucko with a view of the patenting in the USA. A patent must for a far "reward for a seriously meant invention" remain and may not not as strategy to the "Niederknueppeln of the competition" be abused. Christian Cornelssen of the FFII referred to the possible consequences of the guideline, which makes for example the execution of a program for the violation of a patent not more necessary, would be not alone fatal "for open SOURCE", but also for many successful Web appearances. The past clause in article 52 of the European patent convention, according to which software was not allowed to enjoy "as such" the national monopoly protection, became finally void. Opposite Cornelssen referred heise on-line also to still remaining differences between the demands of the FFII and the attitude of the Ministry of Justice. As ministerial officials would drive about after as forwards with the patenting criteria the original line of the European Union commission and thus also a piece of "Augenwischerei" regarding the giving bar from software patents would operate. The "test suite " forboundariesof the patenting bar, set up by the FFII, is for example contentwise not carried by the Ministry of Justice. Markus Beckedahl of the Green youth reminded of the fact that "three-quarter of the 30,000 illegaly patents announced in Europe do not originate from European companies" and the use for the European industry thereby is than questionable more. Robert Leisner of attac rejected software patents finally, since they would represent nothing far auditing rights "mental as a" mosaic stone in the system of the aggravation. Further demonstrations against the attitude of the European Union advice took place on Wednesday of yesterday in Munich, Lisbon and Vienna. On today's Thursday are meetings in Linz, Copenhagen and Madrid follow (Stefan Krempl)/(tol/c't)[/quote:cf289d1fd4]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...