Ga naar inhoud

Een web/mail/file/print-server


Aanbevolen berichten

Hallo, Graag zou ik weer een nieuw projectje beginnen. Nu heb ik hier een oude p120 32mb ram staan en ik dacht hem nog wel als servertje te kunnen gebruiken. Maar...is het wel verstandig om hem zowel web,mail,file als printserver in te zetten ? Dan zal ik wel met enkele grote veiligheidsrisico's te maken krijgen. Ook zal die p120 met 32mb wel te licht zijn om al deze taken uit te voeren ? Wat kan ik dan het beste doen, deze computer inzetten voor file/printserver (intern lan) of als web/mail-server in een dmz.
Link naar reactie
[quote:75afaa300d] Die machine is prima, maar je moet niet alles tegelijk willen doen. Dat is een zekere manier om te stranden in alle detail die je tegen komt. De onderdelen op zich zijn voor een gemiddelde newbie al moeilijk genoeg.[/quote:75afaa300d] Niet alles tegelijkdoen, omdat ik dan zou verzuipen in de vele dingen die zouden moeten gebeuren neem ik aan ? Dus ik moet voor mezelf uitmaken wat het belangrijkste is en waar het meest van valt te leren. [quote:75afaa300d] Als je veel wilt leren pak je slackware of freebsd en doe je alles met de hand. Een afkorting kan ook; clarck-connect of e-smith of zo. Je pc kan dat wel. Zolang je niks grafisch hoeft te hebbben....[/quote:75afaa300d] Slackware is mooi, freebsd misschien wel wat moeilijk (voor mij). Clarck-connect en e-smith zijn volgens mij speciale distro's voor servers geloof ik ? Op zich handig, maar je leert er weer minder van, maar zeker het bekijken waard (i.v.m. security etc.). De pc kan het wel aan lees ik, maar zal hij uiteindelijk alle 4 taken tegelijk aankunnen ? En is het niet een groot risico dat ik web/mail dienst voor het www met een print-server combineer voor het lan combineer op 1 pc ? Dat kan ik beter scheiden denk ik, of valt dat wel mee.
Link naar reactie
>De pc kan het wel aan lees ik, maar zal hij uiteindelijk alle 4 taken tegelijk aankunnen ? Ligt aan het aantal gebruikers en hoe erg je de pc belast. Maar ik denk dat je een heel end komt. >En is het niet een groot risico dat ik web/mail dienst voor het www met een print-server combineer voor het lan combineer op 1 pc ? Je moet via de firewall wel regelen dat alleen web (en evt mail) aan de internet-kant te zien zijn. Maar internet-taken en lan-taken kun je idd beter scheiden als het kan. >Dat kan ik beter scheiden denk ik, of valt dat wel mee. Het is wel veiliger ja.... een internet-server en een lan-server apart.
Link naar reactie
Ach.... risico.... je maakt wel een single point of faillure natuurlijk... maar verder.. Als leer ervaring is het natuurlijk prachtig. Mijn advies is begin met de webserver, is gelijk een basis voor andere zaken. Pak dan samba op, eerst voor fileserver en dan voor printserver. Zet echter nooit een samba server met z'n blote kont tegen het internet, zorg altijd voor een goede firewall. Misschien zou je je eerst kunnen verdiepen in firewall, geeft gelijk een goede tcp/ip basis voor de rest.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...