Ga naar inhoud

Virusscanner onder Linux ?


Aanbevolen berichten

[quote:b4c1470f7d="Duketheboss"]Meen je dat ? , zijn er echt geen virussen voor Linux ? en heb ik geen virusscanner nofdig ? :o[/quote:b4c1470f7d] Er zijn wel virussen voor Linux. Een stuk of tien. Ze maken allemaal gebruik van beveiligingslekken, dus als je je distributie up to date houdt heb je geen virusscanner nodig.
Link naar reactie
Ik gebruik f-prot ([url]http://www.f-prot.com/products/home_use/linux/[/url]). Dit is een gratis command-line virusscanner en werkt goed, maar mist functionaliteit zoals het draaien als service om 'on-the-fly' geinfecteerde bestanden te onderscheppen. En er wordt natuurlijk bij gebrek aan linux-virussen vooral op windows-virussen gecontroleerd. Maar dit voorkomt wel dat jij een windowsgebruiker met geinfecteerde bestanden opscheept.
Link naar reactie
[quote:a439aa0cf0="Duketheboss"]Toch heb ik er me twijfels over, Maximilliaan , wat vindt jij ?[/quote:a439aa0cf0] ik denk dat een virusscanner inmiddels geen kwaad kan onder Linux, al was het enkel om je systeem vrij te houden van de vele (voor linux onschadelijke) Windows-virussen. Op [url=http://www.kde.nl/doc/kmail-clamassassin/]deze site[/url] vind je een uitleg over hoe je in kmail een virusscanner kunt gebruiken. Mailvirussen zoals je bij Windows veel tegenkomt zijn er voor linux niet, maar steeds vaker hoor je dat iemand zijn systeem geroot of gehackt is. Dus je systeem in de gaten houden kan zeker geen kwaad. Verder is het belangrijk om je systeem goed up to date te houden, een goede firewallinstelling te hebben, niet als root werken (zeker niet in de GUI), en geen servertoepassingen draaien die gebruik maken van externe poorten, zoals telnet- ssh- apache-, en mailservers. Als je wel servertoepassingen wilt gebruiken, check dan ook regelmatig of er geen rootkits op je systeem aanwezig zijn en controleer regelmatig of je systeem nog steeds potdicht zit.. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...