Ga naar inhoud

Fedora[Redhat] Registratie


Aanbevolen berichten

Ik heb een 2e machine. Hier stond redhat op. Met Fedora ISO[enz] upgrade uitgevoerd. Daarna raakte ik het spoor bijster tussen registreren/updarten bij redhat enz. Omdat dit toch een probeermachine is [Op "normale" pc zal redhat i.v.m beëindigen ondersteunig ook vervangen moeten worden; maar daar begin ik niet aan voordat oefening gelukt is], Fedora opnieuw "kaal" geïnstalleerd. Rood uitroepteken i.v.m. updates verschijnt en geeft na selectie het volgende: Redhat Attentie hulp meldt dat het verstandig is up2date-4.1.16-1 te vervangen door up2date-4.1.21-3. Lijkt me redelijk - dus selecteer ik up2date opstarten.... Dan verschijn venster "Red Hat Network registratie" en ik kies "Registreren bij RHN" Ik krijg nu dus niet wat ik verwacht een registratie toestandje maar venster "Kanalen" Standaard staat daar aangevinkt "fedora-cocore-1" + "updates-released" Ik kan daar doorgaan en kernel + kernel-pcmcia-cs updates kizen of overslaan en kom dan vervolgens bij keuze van pakketen. Is het trouwens verstandig om eerst kernel + kernel-pcmcia-cs te verwerken en in volgende ronde de pakketten? Maar nu nog die registratie: Als ik dus zoals even eerder beschreven ben aangekomen op/in scherm kanalen aankom vind ik link https://rhn.redhat.com/ Hier kan ik mij registreren [of zelfs inloggen op een nog betaand account] Ik heb dat bij eerdere poging tot upgrade gedaan maar ik snap de "lol" er niet van. Zonder registratie lopen die updates volgen mij ook. Hoewel er zich een foutje voordeed. Graag ondericht :D
Link naar reactie
ik heb fedora en ben niet geregistreerd. Zolang je yum.conf en sources.list goed bijgehouden zijn kan je het beste via die 2 opties updaten. up2date gebruik ik NIET!!!, want het is supertraag. Updaten doe je middels: yum update en als je apt-get geinstalleerdt hebt middels: apt-get update, gevolgd ddor apt-get dist-upgrade. In jouw geval voer je het commando [code:1:c61bb1b2a3]yum update[/code:1:c61bb1b2a3] uit. Dit duurt erg lang de eerste keer, dus wees voorbereid. Zie ook de topic yum update niet mogelijk na sluiten konsole ... die even verderop staat.[/code]
Link naar reactie
[quote:9535f72b28="nefertitis"]ik heb fedora en ben niet geregistreerd. Zolang je yum.conf en sources.list goed bijgehouden zijn kan je het beste via die 2 opties updaten. up2date gebruik ik NIET!!!, want het is supertraag. Updaten doe je middels: yum update en als je apt-get geinstalleerdt hebt middels: apt-get update, gevolgd ddor apt-get dist-upgrade. In jouw geval voer je het commando [code:1:9535f72b28]yum update[/code:1:9535f72b28] uit. Dit duurt erg lang de eerste keer, dus wees voorbereid. Zie ook de topic yum update niet mogelijk na sluiten konsole ... die even verderop staat.[/code][/quote:9535f72b28] Nu weet ik niet of ik je niet helemaal of helemaal niet kan volgen :D maar onder het motto die installatie kan altijd weer opnieuw heb ik in terminal het vogende gedaan: su - yum update apt-get update en.... het ding werkt zich voorlopig te barste! Zie wel waar het schip strand, of ben ik op de goede weg????
Link naar reactie
Uit het gegeven antwoord maak ik op dat het de eerste keer idd erg lang kan duren (klopt ook wel: dan zijn de verschillen tussen geinstalleerde en actuele versie het grootst). Grote kans dat je een volgende keer (mits je eea regelmatig doet. Scrippies-tijd? ;)) veel sneller klaar bent... Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:b9d7624355="M.V. Wesstein"]Uit het gegeven antwoord maak ik op dat het de eerste keer idd erg lang kan duren (klopt ook wel: dan zijn de verschillen tussen geinstalleerde en actuele versie het grootst). Grote kans dat je een volgende keer (mits je eea regelmatig doet. Scrippies-tijd? ;)) veel sneller klaar bent... Groet, M.V. Wesstein[/quote:b9d7624355] Ik wil best iets regelmatig doen ik weet alleen niet of wat ik nu doe wel goed is :cry: Mijn kennis gaat nog niet zo gek veel verder dan rpm - Uhv en rpm -e Het apparaat is nog /var/yum/base/header..... aan het binnenhalen [niet alfabetisch; dus geen iedee hoe lang nog]
Link naar reactie
Rustig laten kauwen. Je bent nl niet de enigste die die file wil hebben en dan moet je de voorhanden zijnde bandbreedte delen. Eea is natuurlijk ook afhankelijk van de snelheid van je masjientje en de verbinding met je ISP. Die 'header' file is zeg maar de catalogus van de voorhanden zijnde pakketjes. Die wordt (als het goed is) speciaal op maat gemaakt voor jouw installatie en ook dat kost tijd. Geduld is nu eenmaal een schone zaak ;) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:d282594154="nefertitis"]idd, zoals gezegd, Het duurt erg lang de eerste keer, Naar gelang de grootte van je yum.conf, durt het ook steeds langer. De 2e keer gaat veel sneller.[/quote:d282594154] Nog even voor de duidelijkheid: Heb yum update comando gegeven. Is updating en "getting" een "hoop". Running test transaction ok. Daarna de hele lijst met "done". tijdens laatste proces is rode uitroepteken veranderd in blauw ok-vinkje. Dit gebeurde al voordat ik (de pc) de hele lijst met 151 items had afgewerkt met "done" Vraag me dus nu af of ik ook dingen er op heb die eventueel nog in ontwikkelingsfase zijn??? Grub geeft nu aan (Fedora Core (2.4.22-1.2174) en de oude 2115. Mag ik aanemen dat werking van "rode uitroepteken" en "blauw ok-vinkje" normaal waarschuwt wanneer er weer wat is?? en dat ik dan gewoon yum updat kan uitvoeren? Of stel ik het nu te simpel? Bedankt (ook andere die bijdrage leverde)
Link naar reactie
of je dingen hebt die in otwikkelings-fase zijn hangt af van je yum.conf doe eens als root in een konsole:[code:1:347e25952d]gedit /etc/yum.conf[/code:1:347e25952d] dan zie je een hoop url's. Staat daar iets bij als testing, dan krijg je test-pakketjes binnen Als je wil kan ik mijn yum.conf door-emailen. Vervang dab die van jouw voor die van mij en doe (helaas) nogmaals yum update.
Link naar reactie
[quote:f94e2ae36a="nefertitis"]of je dingen hebt die in otwikkelings-fase zijn hangt af van je yum.conf doe eens als root in een konsole:[code:1:f94e2ae36a]gedit /etc/yum.conf[/code:1:f94e2ae36a] dan zie je een hoop url's. Staat daar iets bij als testing, dan krijg je test-pakketjes binnen Als je wil kan ik mijn yum.conf door-emailen. Vervang dab die van jouw voor die van mij en doe (helaas) nogmaals yum update.[/quote:f94e2ae36a] gedit /etc/yum.conf geeft het volgende: [main] cachedir=/var/cache/yum debuglevel=2 logfile=/var/log/yum.log pkgpolicy=newest distroverpkg=fedora-release tolerant=1 exactarch=1 retries=20 [base] name=Fedora Core $releasever - $basearch - Base baseurl=http://download.fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/core/$releasever/$basearch/os/ [updates-released] name=Fedora Core $releasever - $basearch - Released Updates baseurl=http://download.fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/core/updates/$releasever/$basearch/ #[updates-testing] #name=Fedora Core $releasever - $basearch - Unreleased Updates #baseurl=http://download.fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/core/updates/testing/$releasever/$basearch/ Indien niet correct houd ik mij aanbevolen. Zover ik zie geen testpakketjes en dat moet maar zo blijven :D
Link naar reactie
[quote:e70929d63d]#[updates-testing] #name=Fedora Core $releasever - $basearch - Unreleased Updates #baseurl=http://download.fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/core/updates/testing/$releasever/$basearch/ Indien niet correct houd ik mij aanbevolen. Zover ik zie geen testpakketjes en dat moet maar zo blijven [/quote:e70929d63d] Nou ja dus toch testpakketjes.
Link naar reactie
[quote:ff274fdc89="nefertitis"]Nee hoor, er staat een # achter, wat betekendt dat ze niet gelezen worden. Je yum.conf is te kort. Wil je die van mij hebben? Zie ook http://fedoranews.org/[/quote:ff274fdc89] Ik wil die van jou wel hebben [postbusje forum of naam gevolgd door @hccnet.nl] Die site heb ik bekeken (of de bliksem in mijn hersens slaat) Daar staat erg veel, waarvan een hoop boven mijn pet gaat. Wat ik geloof ik wel begrijp is dat die "trage" up2date zou moeten werken. Want onderstaande klopt: [b:ff274fdc89]In order for up2date to work properly, make sure you have following in /etc/sysconfig/rhn/sources: yum fedora-core-1 http://download.fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/core/1/i386/os yum updates-released http://download.fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/core/updates/1/i386[/b:ff274fdc89] Maar beter is altijd goed :D Dus indien je mij vertelt waar ik jouw "yum" hoe naartoe moet kopiëren en hoe ik dan met een druk op de knop kan updaten, houd ik me van harte aanbevolen. Begin bijna terug te verlangen naar m"n headstart en w.p. 4.2 :wink:
Link naar reactie
[quote:b76c44d93b="nefertitis"]je e-mail snap ik niet. Stuur in een PB je e-mail. Dan zend ik mijn yum.conf. Questie van de oude back-uppen en mijne bewaren in /etc/yum.conf up2date moet je echt vergeten.[/quote:b76c44d93b]email is h.enk voor dat regeltje; maar ik zal mijn "PB" in de gaten houden. Bedankt. Groet, Henk.
Link naar reactie
[quote:a3bb8d3494="nefertitis"]e-mail is onderweg[/quote:a3bb8d3494] Ontvangen. Bedankt! Moet zo i.o. komen, maar ik wil nog wel even een boekje er bijpakken om te snappen wat ik doe. Let wel schrijf "snapppen" en niet "onthouden". Mijn geheugen is waarschijnlijk ten gevolge van "Flowerpower"- jeugd en -adolesentie niet meer wat het wezen moet; kan ook zijn dat ik te weinig [size=18:a3bb8d3494][/size:a3bb8d3494][i:a3bb8d3494]ß-[/i:a3bb8d3494][size=12:a3bb8d3494][/size:a3bb8d3494]genen heb of gewoon te dom ben :D Denk het met het weekend wel i.o. te kunnen maken.
Link naar reactie
[quote:bc6de987dd="nefertitis"]je e-mail snap ik niet. Stuur in een PB je e-mail. Dan zend ik mijn yum.conf. Questie van de oude back-uppen en mijne bewaren in /etc/yum.conf up2date moet je echt vergeten.[/quote:bc6de987dd] De boel verwerkt en het is denk ik [i:bc6de987dd][b:bc6de987dd]bijna[/b:bc6de987dd][/i:bc6de987dd] goed. Na een dikke handgedraaide sigaret eindigt het als volgt: Resolving dependencies .Dependencies resolved I will do the following: [update: yum 2.0.5-1.fd.fr.noarch] [update: gaim 1:0.76-1.1.fc1.fr.i386] [update: rhythmbox 0.6.10-0.1.1.fc1.fr.i386] [update: gstreamer-plugins 0.6.4-0.3.fr.i386] [update: gthumb 2.2.1-1.fr.i386] [update: perl-DateManip 5.42-0.fdr.2.a.1.noarch] [update: gstreamer 0.6.4-0.1.i386] [update: gstreamer-tools 0.6.4-0.1.i386] I will install/upgrade these to satisfy the dependencies: [deps: flac-libs 1.1.0-0.fdr.13.1.i386] [deps: Hermes 1.3.3-2.fr.i386] [deps: libexif 0.5.12-2.fr.i386] [deps: libid3tag 0.15.1b-1.fr.i386] Is this ok [y/N]: y Getting yum-2.0.5-1.fd.fr.noarch.rpm yum-2.0.5-1.fd.fr.noarch. 100% |=========================| 108 kB 00:01 warning: rpmts_HdrFromFdno: V3 DSA signature: NOKEY, key ID e42d547b Error: Could not find the GPG Key necessary to validate pkg /var/cache/yum/freshrpms/packages/yum-2.0.5-1.fd.fr.noarch.rpm Error: You may want to run yum clean or remove the file: /var/cache/yum/freshrpms/packages/yum-2.0.5-1.fd.fr.noarch.rpm Error: You may also check that you have the correct GPG keys installed [root@localhost root]# Nu voel ik een heel klein beetje aan waar het naartoe moet. Maar toch graag advies voordat ik de boel verstier.
Link naar reactie
[quote:b6bdb0a7c5="nefertitis"]je mist dus GPG-keys Maar dat had je al begrepen; Ik verwijs je hiernaartoe om dit te verhelpen: http://fedoranews.org/ghenry/apt/ doe exact wat er staat. ik hoor het wel weer hoe het afliep[/quote:b6bdb0a7c5] Ik zal wel iets fout doen maa het brengt geen vernieuwing in toestand als eerder. heb volgende op scherm gehad: [root@localhost root]# cd /home/henk [root@localhost henk]# chmod +x gpgkey-import [root@localhost henk]# cd [root@localhost root]# /home/henk/gpgkey-import You are root, we can continue. Getting the keys. Please wait a while. /home/henk/gpgkey-import: line 24: lynx: command not found Got the first key. /home/henk/gpgkey-import: line 26: lynx: command not found Got the second key. /home/henk/gpgkey-import: line 28: lynx: command not found Got the third key. /home/henk/gpgkey-import: line 30: lynx: command not found Got the fourth key. /home/henk/gpgkey-import: line 32: lynx: command not found Got the fifth key. GPG is importing the keys. Please wait a while. gpg: geen geldige OpenPGP gegevens gevonden. gpg: Totaal aantal behandeld: 0 Imported the first key. gpg: geen geldige OpenPGP gegevens gevonden. gpg: Totaal aantal behandeld: 0 Imported the second key. gpg: geen geldige OpenPGP gegevens gevonden. gpg: Totaal aantal behandeld: 0 Imported the third key. gpg: geen geldige OpenPGP gegevens gevonden. gpg: Totaal aantal behandeld: 0 Imported the fourth key. gpg: geen geldige OpenPGP gegevens gevonden. gpg: Totaal aantal behandeld: 0 Imported the fifth key. RPM is importing the keys. Please wait a while. error: RPM-GPG-KEY.txt: import read failed. Imported the first key. error: gpg-pubkey-newrpms.txt: import read failed. Imported the second key. error: RPM-GPG-KEY.dag.txt: import read failed. Imported the third key. error: RPM-GPG-KEY.atrpms: import read failed. Imported the fourth key. error: mattatecscdotcodotuk.asc: import read failed. Imported the fifth key. All GPG KEYS have been successfully imported, thank you. Please visit http://FedoraNEWS.ORG for more howtos, tutorials and articles. [root@localhost root]#
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...