Ga naar inhoud

LOI cursus


Aanbevolen berichten

Er zijn volgens mij meer .deb-pakketen dan rpm-pakketten te vinden op internet. Verschil met rpm is echter dat veel Debian-gebruikers via apt met een commando of klik complete softwarepakketten kunnen installeren. Dit kan alleen als alle .deb-bestanden op centrale servers staan, en dus niet verspreid over heel internet. Vandaar dat je .deb-bestanden minder in het wild tegenkomt. Max
Link naar reactie
Debian packages worden juist superveel gebruikt. Distro's als Knoppix, Lindows, Xandros, Libranet en natuurlijk Debian zelf gebruiken het enorme .deb archief. Het grote voordeel van .deb is dat er enorm veel officiele .deb packages zijn. Dat wil zeggen packages die gemaakt zijn door het Debian project en daardoor ook een zekere betrouwbaarheid genieten. [url=http://packages.debian.org/unstable/allpackages]Hier[/url] vind je bijvoorbeeld alle Debian unstable packages. De Debian package manger (dpkg) is overigens voor veel gebruikers onzichtbaar, omdat ze de veel geavancheerdere tool apt gebruiken om de pakketten te beheren. Apt ligt als een laagje over dpkg heen.[/url]
Link naar reactie
[quote:5b00de631b="danieldk"]Libranet gebruikt trouwens een meta-archief ;). Maar ik ben het met Maximimaal eens, er is waarschijnlijk meer software "geDEBed" dan "geRPMed". Alleen al Debian heeft nu bijvoorbeeld 8710 packages, wat geloof ik neerkomt op 13 CD's. Alleen FreeBSD heeft bij mijn weten meer ports.[/quote:5b00de631b] [code:1:5b00de631b] [kayjay@nefer-tmu kayjay]$ urpmi <tab> Display all 6929 possibilities? (y or n) [/code:1:5b00de631b] mwoah Mandrake komt ook al aardig in de buurt met rpm :)
Link naar reactie
Persoonlijk zou ik zeggen ;) installeer gewoon een GNU/Linux distro, mik je bestaande OS het raam uit en werk gewoon door: daar leer je van. Zie je maar te redden en als er een probleem is probeer je het mbv Google en het forum op te lossen. Productief met GNU/Linux werken is niet zo ingewikkeld meer tegenwoordig :P
Link naar reactie
.tgz kan ook een Slackware binary zijn. Echte source tarballen kun je idd door even het eea in de console in te kloppen installeren. Slackware is een vrij robuuste en spartaanse distro waar je lekker veel zelf moet doen en er weinig binaries (zoals rpm's of deb's) beschikbaar zijn. Als Slacker (zoals Bilbo en ik) kom je dus geen rpm of debs maar enkel .tgz's (Slackware packages) of .tar.gz (source tarballen) tegen. Vandaar de opmerking.
Link naar reactie
[quote:6425fed8b8="Marcel de Reus"]Persoonlijk zou ik zeggen ;) installeer gewoon een GNU/Linux distro, mik je bestaande OS het raam uit en werk gewoon door: daar leer je van. Zie je maar te redden en als er een probleem is probeer je het mbv Google en het forum op te lossen. Productief met GNU/Linux werken is niet zo ingewikkeld meer tegenwoordig :P[/quote:6425fed8b8] Ik heb samen met mijn vriendin een bedrijf (een vof) onze computers draaien al een paar jaar op linux en nog een heel klein beetje windows, en het klopt je kunt heel goed productief zijn onder linux. Elke keer dat de mailbox weer vol ligt met virussen klik ik ze glimlachend weg. Tot nu toe heb ik (ik ben acteur en geen IT'er) steeds hapsnap mijn informatie verzameld. Ik lees veel bladen, en neus overal rond op internet en pak ook wel eens een boek, maar ik mis een goede basis, daarom sprak een dergelijke cursus mij wel aan.
Link naar reactie
[quote:d34134ee5a="bigstaal"]De LOI cursus bevalt wel. Lekker simpel en je komt dingen tegen waar je normaal weinig aandacht aan zou besteden (zoals RPM/dpck). [/quote:d34134ee5a] Ik ga denk ik maar eens kijken op de loi site. Of zijn er nog andere suggesties. Ik bedoel dan niet voor een boek maar een cursus/opleiding (ik heb wat structuur nodig :D ) die mijj een goede basis zal geven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...