Ga naar inhoud

apt-get en zijn repositories


Aanbevolen berichten

Ik update middels yum en gebruik apt-get icm synaptic, een grafische schil voor apt-get Middels de bekende sources.list worden repositories afgetast en komt er een lijst met beschikbare updates . De laatste dagen heb ik problemen omdat sommige link's niet meer werken. Blijkbaar hebben de beheerders daarvan de ondersteuning stopgezet. Mijn vraag is: Wie of wat is de baas van de repositorie's en waar komen de updates vandaan die die repsoitorie-beheerders aanbieden?? Dankzij die lijst in synaptic kan ik bv bittorrent installeren.. Echter , ik kan de GUI niet installeren, omdat ik een afhankelijkheid heb. Mijn vraag is: Staat er op de site van de repositorie-beheerders de afhankelijkheden?? Blijkbaar niet alle, omdat ik de GUI niet kan installeren. Soms is een link verbroken. Ik kan die repositorie dus niet meer gebruiken voor updates. Mijn vraag is: De beheerders kunnen naar eigen inzicht bepalen of een link werkt of niet? dank
Link naar reactie
Iedereen kan zijn eigen repository starten, jij zelf dus ook. Of alles naar behoren werkt, hangt dus geheel af van degene die inhoud ervan verzorgt. Het is daarom aan te raden niet zomaar elke repository toe te voegen aan je sources.list, maar enkel de betrouwbare. Het is overigens ook niet zo dat meer repositories automatisch beter is. Eén of twee voldoet over het algemeen, omdat deze vaak genoeg updaten. Ik neem aan dat het installeren van de GUI niet lukte omdat je een afhankelijkheid [i:02a9f27b79]niet[/i:02a9f27b79] hebt. Het is de bedoeling dat deze ook worden meegeleverd door de repository (dat is nou juist het handige van apt-get, dat alle afhankelijkheden automatisch worden afgehandeld). Maar fouten komen voor, vooral in de repositories die door hobbyisten worden bijgehouden. Verder kennen veel repositories zowel stable als unstable branches, en bij unstable kun je natuurlijk vaker problemen verwachten. en als apt-get aangeeft dat er een 'unmet depency' is, kun je het pakketje gewoon elders van het internet plukken en installeren. Handmatig repositories toevoegen kan wel handig zijn als de standaard geconfigureerde repositories bepaalde software niet bevatten. Zelf gebruik ik fedora core 1 en heb enkele repositories toegevoegd om met apt-get mp3-ondersteuning voor xmms en gdesklets op m'n bureaublad te krijgen. Maar in mijn ogen dus niet altijd aan te raden. Om je probleem op te lossen, zou ik alle repositories verwijderen, behalve de automatisch geconfigureerde, en de lijst van beschikbare pakketjes updaten. En klik dan op Actions -> Fix Broken Packages om synaptic alle afhankelijkheden te laten oplossen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...