Ga naar inhoud

SUSE Linux 9 & Windows XP


Aanbevolen berichten

Eerst Windows, dan Linux. Linux houdt tijdens de installatie rekening met Windows, andersom niet. Lees verder even de meegeleverde installatiegids goed door en schrijf vantevoren de hardwarespecificaties van je systeem (monitortype, videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, etc..) even gedetailleerd op. Max
Link naar reactie
De meeste hardware-onderdelen zal yast wel herkennen. Dus gewoon de installatie starten en goed lezen wat erop het scherm staat dan kan het in princ ipe niet fout gaan. De goede volgorde is eerst Windows dan Suse Ik raad je aan omdat je pas begint om Suse op te starten van diskette. Dit is een optie in Suse . Er verandert dan niets aan het opstarten. Alleen als je vanaf diskette opstart zul je een mooie grafische scherm zien met daarin de keuzes LINUX en WINDOWS. Deze keuze wordt automatisch aangermaakt door Suse. Start je vanaf je HD dan zal Windows opstarten Windows heeft overigens geen weet van Suse, ogekeerd weet Suse wel alles van Windows. Je kunt je Windows-partities onder Suse gewoon lezen maar niet beschrijven. Veel succes. Berend
Link naar reactie
[quote:a2edcd117a]Ik raad je aan omdat je pas begint om Suse op te starten van diskette. Dit is een optie in Suse . Er verandert dan niets aan het opstarten. Alleen als je vanaf diskette opstart zul je een mooie grafische scherm zien met daarin de keuzes LINUX en WINDOWS. [/quote:a2edcd117a] Kun je die optie tijdens de installatie instellen of erna??? Misschien een stomme vraag, maar ik vraag het me toch af...
Link naar reactie
[quote:c54606ea7d="Stefan Nagtegaal"]Maar, zoekt YAST dat niet automatisch uit dan? (Heb ik ook maar van horen zeggen...) [/quote:c54606ea7d] Klopt, alle hardware en randapparatuur die YaST kent wordt automatisch geinstalleerd en in jouw bijzijn geconfigureerd tijdens of vlak na de installatieprocere. Maar SuSE kent niet alle hardware, en dan is het handig dat je zelf handmatig zaken kunt instellen. [quote:c54606ea7d] En hoe gedetailleerd is 'gedetailleerd'??? Is dat tot het aantal cilinders aan toe?[/quote:c54606ea7d] nee dat niet ;) voor je monitor (als er geen diskette met de monitor werd meegeleverd) moet je weten wat hij aankan, dus resolutie, horzontale/verticale verversingsfrequentie, monitorfrequentie... voor je randapparatuur, geluidskaart/netwerkkaart moet je even het merk en type achterhalen. Max
Link naar reactie
[quote:c984849e89="Stefan Nagtegaal"] Kun je die optie tijdens de installatie instellen of erna??? [/quote:c984849e89] Tijdens de installatie geeft SuSE aan waar de bootmanager wordt geplaatst. Op dat moment moet je ingrijpen en aangeven dat je die liever op een flop wilt hebben. Overigens kun je zonder problemen kiezen voor een bootmanager in het mbr (standaardprocedure), met een opstartdiskette van windows '9x of Windows XP (of de XP-cdrom) kun je op eenvoudige wijze de bootmanager van microsoft terugzetten in het mbr. met windows 9x doe je dat middels commando [b:c984849e89]fdisk /mbr[/b:c984849e89], bij XP is dat een ander commando. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...