Ga naar inhoud

[SUSE 9.0] hmm suse is trager dan win98? kan dat sneller?


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:3ee2f23959="Demonaz"]Ik heb op een pentium 266 suse 9.0 geinstalleerd. Maar helaas is laad hij traag.Kan ik dit versnellen? [/quote:3ee2f23959] Hmm, ik heb hier ook nog een Pentium II 266 Mhz met 128 MB RAM. Ook hier start SuSE 9.0 trager dan Windows 98Se. Vanaf het SuSE bootmenu start Windows 98Se in ongeveer 25 seconden. Kde 3.1.4 inclusief automatisch inloggen duurt ongeveer 2 minuten. En init 3 tot aan login duurt dan ongeveer 1 minuut en 5 seconden. Dan startx met kde ongeveer 55 seconden. Het grafische inlog scherm ongeveer 1 minuut en 25 seconden. De opstart snelheid wordt bepaald door de hardware in de pc, en de te starten services. Start Yast > Systeem > Runlevel editor. Wellicht staat daar nog iets in dat niet tijdens het opstarten geactiveerd moet worden.
Link naar reactie
Als het om statische pc's gaat is het ook een idee om de hardware-herkenning tijdens het opstarten uit te schakelen. Verder laat SuSE 9.0 zich natuurlijk moeilijk vergelijken met Windows 98, je spreekt over een recent systeem vs een 8 jaar oud systeem. Verdr kun je het de gebruikers voorleggen: of liever een systeem dat snel start maar vaak vastloopt en veel herstarts nodig heeft, of een systeem dat niet vastloopt en geen herstarts nodig heeft. Max
Link naar reactie
Mee eens Max, De vergelijking is erg krom :wink: Wat je ook kunt doen is een een oudere Linux versie gebruiken, die zal ongetwijfeld sneller zijn om dat die vaak gebaseerd zijn op de hardware (lees snelheid) uit die tijd. Zo heb ik pas voor de fun Mandy 8.0 op een celeron 400 systeem geinstalleerd, wat ik toen zag was bijna niet te bevatten, wat ongelofelijk snel is dat ! :D
Link naar reactie
Oude crap installeren lijkt me niet de ideale oplossing. Daar valt dus ook Windows 98 onder. Pak liever gewoon een fatsoenlijke snellere recente distro zoals Slackware en kies vervolgens als Window manager bijvoorbeeld Xfce, deze is zeer snel en ziet er gelikt uit. Overigens heeft een vriend van mij gewoon Slackware 9.0 met KDE 3.1 draaien op een P2 266 met 196MB ram en dat draait absoluut niet traag, lekker soepel en stabiel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...