Ga naar inhoud

Hoe W98 vervangen met WinXP in Suse Linux/Win98 MultiBoot


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb vorig jaar SuSE 8.3 geinstalleerd op mijn PC waar reeds Win98SE op stond. Dat ging zonder problemen, en ik heb sindsdien nog altijd beide systemen. Nu wil ik Win98 gaan vervangen met WinXP. Ik heb alleen gelezen dat WinXP de MBR overschrijft tijdens het installeren en daar zit ik niet echt op te wachten. Is er een manier om mijn multi-boot zo te houden als hij is? Ik hoef verder geen partities van formaat te veranderen, want dat gaat wel goed zo, en alles van mijn huidige Win98 partitie mag weg...
Link naar reactie
Ik zou zeggen, doe het volgende: - maak een Linux opstart schijf (kan dacht ik middels de basis configuratie software) - test die schijf, als het goed is start de computer op van diskette om vervolgens de linux installatie op de HD te laden Daarna, gewoon WInXP installeren. Als Windows 98 op C: staat, dan kan je gewoon XP daarover heen installeren (dan wel C: kiezen!). Windows XP zal Linux er echt niet afkieperen. Wel die MBR met Lilo, want dat snapt die niet. Vervolgens als dat klaar is, kun je de Linux basis configuratie weer aanpassen. Die diskette kun je gewoon bewaren voor een volgende keer.
Link naar reactie
[quote:34e44a9cc8="henk46"]Volgens mij is dat echt onmogelijk. Windows kent maar een computersysteem en dat is Windows. XP overschrijft gegarandeerd je hele disk.[/quote:34e44a9cc8] Volgens mij niet hoor: XP gaat voor zover ik weet op zoek naar de partities die hij aankan (dat zijn dus FAT & NTFS) en daar gooit hij zich dan op. Van onverdeelde ruimte maakt hij bijvoorbeeld ook geen eigen windowspartitie.
Link naar reactie
Win XP kan je ook exact aangeven welke schijfruimte hij mag gebruiken, hij is niet dom hoor. Gewoon een partitie aangeven (die van Win98?) en installeren. Daarna booten met je Linux CD of Floppy en handmatig je bootpartitie aangeven. Vanuit Linux opnieuw je Grub of Lilo herstellen. Dan maakt ie er weer een mooie MBR van. Win XP weet dan nergens van en draati gewwon door.
Link naar reactie
iets wat mij te binnen schiet. ik had ooit de volgende partitie-indeling. deze zorgde ervoor dat ik zelfs windows xp in slaapstand kon zetten en bij het opstarten kreeg ik eerst Grub: [code:1:7ed660f258]Bootpartitie Grub(200mb) | Windows (30gb) | Linux ext3 (9gb) | Linux swap (800mb)[/code:1:7ed660f258] Kan je niet gewoon Windows xp installeren op de tweede partitie van hierboven. daar kun je volgens mij uit kiezen met de installatie. ik denk niet dat Windows Xp de bootpartitie met Grub overschrijdt. d.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...