Ga naar inhoud

[slackware] Mail-server


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben nu proberen om een mail-server aan de praat te kunnen krijgen. nu heb ik gewoon standaard sendmail met de installatie meegeinstalleerd. Nu heb ik dus 2 users aangemaakt...ik kan die ook e-mail als ik het op de volgende manier doe. [user]@slack.corp Als ik het probeer meet [user]@192.168.0.7 dan doet hij het niet... Nu heb ik eigenlijk 3 vraagjes. #1: Hoe kan het dat ik hem niet op ip-kan versturen? #2: Ik wil hem dus ook van internet kunnen aanspreken..ik heb mijn router (poort 25) al geforward naar deze pc. Maar toch kan ik hem niet aanspreken (zie vraag 1?) #3: Welke mail-server raden jullie aan om te maken...heb namelijk nog geen ervaring met een dergelijke mail-server, omdat ik van meerdere mensen heb gehoord, dat hj niet goed staat aangeschreven. veel zeggen dat ik postfix moet gebruiken, maar kom er niet uit bij de configuratie (bij mynetworkclass en mynetwerk), weet niet precies wat ik daar moet invullen.... Hierboven op wil ik eigenlijk squirrelmail draaien, maar dat kun je toch alleen met IMAP servers doen? Of hebben ze hier misschien een 'aangespaste' versie voor? Maar als je een mening geeft, onderbouwing, dan kan ik kijken welke ik goed kan gebruiken... Ik wil dus eigenlijk alleen maar mail ontvangen en versturen... p.s. het versturen gaat gewoon goed. kan naar elk adres sturen (over het internet)
Link naar reactie
Ik snap geeneens wat je probeert te zeggen in de eerste regels :o Maar Sendmail is een goeie mailserver net zoals Postfix. Ik heb Sendmail en Postfix in een vrij luxe setup gedraait (dat wil zeggen met allerlei securtiy issues (chrooted) en met virtual users). Zelf vind ik Sendmail het fijnste werken maar Postfix heeft misschien een makkelijkere setup (?). Postfix is vrij straight forward daar er boven elke regel in main.cf een comment staat met waar het over gaat. Sendmail ook maar niet zo handig uitgelegd als Postfix. Postfix heeft de naam veiliger te zijn maar ik vind dat je iets pas veiliger mag noemen las je weet wat je aan doen bent. Ik ken genoeg bedrijf kritische mailservers die gemakkelijk sendmail draaien. Kijk zelf wat je handig vindt en zoek flink op Google en in je manpages om zo je favo mailserver te vinden. Voor Squirrelmail moet je een imap server gebruiken (imap-uw,cyrus of courier). Er zijn ook webmail clients die pop3 kunnen maar ik heb het idee dat je daarmee flink het zooitje om zeep kan helpen dbv lock files etc. M. ps..over waarom je niet kan versturen via ip-adres etc. zou je wat emer logfiles moeten verschaffen: /var/log/maillog bijv en je router firewall log. Sendmail lusiterd bij de meeste distro's naar het loopback adres (127.0.0.1) en is dus niet vanbuiten te benaderen, dit pas je aan in de sendmail.mc file en daarna een make in de /etc/mail/ directory.
Link naar reactie
Wat je eens moet doen is op dit forum en het forum van nedlinux zoeken naar de term genericsdomain...... ik heb daar meerdere malen over gepost en die topics zouden te vinden moeten zijn.... Dat alles - sendmail in een soort van private setup - is gebasseerd op http://nedlinux.nl/~bilbo/sendmail2.txt In het kort de setup die ik gebruikt is Sendmail die lokaal de mail afhandelt (eigenlijk laat afhandelen). Sendmail die extern de mail verzend Fetchmail die mail ophaalt en bij sendmail aflevert Zodoende komt alle mail binnen in /var/spool/mail/user en kan ik localhost gebruiken om mail te verzenden. Zeg maar de traditionele unix manier van mail afhandelen. Client als kmail (als ik die al gebruik, ik prefereer namelijk mutt) komen niet het internet op. Dat artikel op de wiki (of eigenlijk de serie artikelen) zijn bedoelt als studie notities voor een full fledged mail server die ik voor m'n werk moe(s)t inrichten. Veel ervan - zoals virus scannen en spam filteren - is echter ook gewoon thuis bruikbaar..... werkt bij mijn tenminste prima.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...