Ga naar inhoud

geen grafische omgeving na installatie mandrake 9.2


anoniem

Aanbevolen berichten

na 10 jaar Windows wil ik graag ook eens linux proberen. nadat ik alles heb geïnstalleerd kom ik niet verder dan een promt, na te hebben ingelogd als root en het commando “startx”geeft hij een fout melding in de trant van “geen grafische kaart gevonden”. Bij het installeren stond mijn kaart – club ATI readon 9800 pro 128 – niet in de lijst en heb dus gekozen voor de standaard readon kaart. Als ik de kaart wijzig met MCC en daarna test gaat dit fout. Mandrake ondersteund deze kaart wel en ik snap dus niet goed waarom het niet werkt tenzij het aan mijn moederbord ligt – MSI K8T – voor deAMD64. Over ondersteuning hiervoor kan ik niets vinden. heb dit ook gepost in mandrakeclub forum maar omdat hier meer mensen komen ook maar even hier gevraagd. Wie weet raad?
Link naar reactie
In /var/log/XFree86.0.log zou een precieze error moeten staan. Je kunt op de promt deze file lezen met: [code:1:f386295bb5]less /var/log/XFree86.0.log[/code:1:f386295bb5] Vervolgens kun je door '/' te tikken en vervolgens 'EE' zoeken naar de tekst EE die XFree gebruikt om een error aan te duiden. De volgende EE zoek je dan met 'n'. Als je de error gevonden hebt post die dan hier.
Link naar reactie
ben even aan het testen geweest met drakxconfig. heb zowel standaart ati en readon geprobeert evenzo voor het beeldschrem en resolutie. met en zonder 3D maar goed van alles verandert maar geen resultaat. krijg deze meldingen na commando startx. 1. no core pointer device specified 2. unable to determine screen layout 3. error from xf6 handleconfifile wat is hier mis?
Link naar reactie
[quote:b3be77973a="lone"]1. no core pointer device specified[/quote:b3be77973a] De muis zou je kunnen proberen te selecteren, door te typen als superuser [code:1:b3be77973a] mousedrake [/code:1:b3be77973a][Enter] [quote:b3be77973a="lone"]2. unable to determine screen layout [/quote:b3be77973a] Voor de videokaart zou je kunnen proberen te selecteren, door te typen als superuser [code:1:b3be77973a] XFdrake [/code:1:b3be77973a][Enter] Probeer ATI > Redeon (fbdev) Ook zou je de [url=http://www.ati.com/support/drivers/linux/radeon-linux.html?type=linux&prodType=graphic&prod=productsLINUXdriver&submit.x=6&submit.y=2&submit=GO%21]ATI video drivers 4.3.0 2.7 12/29/03 Version: 3.7.0[/url] kunnen installeren.
Link naar reactie
heb nu alle resoluties - beeldschermen en kaart drivers geprobeerd --nop. ga kijken bij services en vink hier alles aan (xadmin –boosdoener???) en ja hoor na startx krijg ik beeld. ga naar mijn instellingen en staat daar dus de r 9800 kaart. ga dit testen maar gaat weer fout weer alles geprobeert maar geen goeie test. log weer uit en ja hoor weer geen beeld, lijkt windows wel. hij kan de kaart en/of monitor (iiyama s900 MT) + muis welke op het wiel na wel werkt (logitech usb wiel) niet vinden. mischien is hier een stappen plan nodig maar waar te beginnen. misschien de juiste drivers installeren maar hoe zonder x, en de standaard drivers moeten het toch ook doen?? Hoe verder??
Link naar reactie
Even heel erg zweten, na veel geknoei geen Linux en geen Windows meer, de boot record omzeep geholpen. Toen Linux 9.1 erop maar het zelfde probleem en nog geen Windows dus opnieuw 9.2 erop. Bij de installatie geen muis, herstart installatie en nu wel een muis. Heb nu de vesa driver geselecteerd en ja hoor hij werkt, dus bedankt wdb. Het gekke is dat deze na de instalatie de eerste keer niet werkte en nu wel lijkt windows wel, ah Windows is nu ook weer online. Nu kan ik dus eindelijk eens aan de slag met Linux maar de eerste kennismaking is niet veel beter als de eerste keer met Windows maar die ken ik nu ook dus…. Bedankt voor al jullie support.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...