Ga naar inhoud

Linux install over netwerk ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Het is geloof ik wel mogelijk om een linux install over het netwerk te doen. Dat is hier nu noodzakelijk vanwegen een pc zonder cdrom. Ik heb dit echter nog nooit gedaan, wat is de beste mannier hiervoor ? Je zult ook wel bootflop's met netwerksupport moeten maken en dergelijke. Is het een probleem dat de bootflop dan een andere kernel versie heeft, of van een andere distro is ?
Link naar reactie
Red Hat ook...Kickstart is supercool. Net zoiets als Sysprep/Ghost...je kwakt alle rpm's van de cd's op een webserver/nfsserver/ftp server en je bouwt een kickstart file die je op floppy bewaart of ook op een webserver/ftp/nfs server! Alle antwoorden op alle vragen tijdens de installatie staan in die kickstart file..zo kan je binnen een uur 100 servers installeren over het netwerk (als je dan zou willen :wink: ). Maar het is wel zo simpel! De kickstart file kan je op 3 manieren fixen: -na de installatie van een red hat distro op een computer en dan de anakondaks.cfg file kopieren op floppy. -een sample met de hand configgen uit /usr/shared/doc/*/kickstart-example.cfg -via de kickstart gui (ksgui) M.
Link naar reactie
[quote:f10fe02f4c="bvvelde"]Dat is mooi, want ik was al van plan om slackware te gebruiken (9.1). Echter een tijdje terug is een poging om NFS op te zetten mislukt, ik ben nog lang geen linux kenner dus... Is dit de enige methode, zo ja...hoe krijg ik nfs dan op de doelcomputer ?[/quote:f10fe02f4c] nfs installeer je als server op de host vervolgens geef je in /etc/exports aan welke shares er gedeeld moeten zijn. bijv. [code:1:f10fe02f4c] /media/dvd/ 192.168.1.209(ro,root_squash,sync) [/code:1:f10fe02f4c] tijdens de installatie geef je het adres van je nfsserver op (vergeet niet daar de nfsserver te starten) en de directorie succes
Link naar reactie
[quote:c43b32fe30="danieldk"]Ik neem het beheer waarschijnlijk van de oorspronkelijke auteur over, hij heeft sinds slack 9.0 geen nieuwe SlackFTP disks meer gemaakt. Vandaag heb ik een Beta versie van de SlackFTP disks voor Slackware Linux 9.1 gemaakt: http://slackftp.sourceforge.net/download/[/quote:c43b32fe30] Dat lijkt mij een hele mooie oplossing, dan kun je zelfs systemen op een andere locatie installeren over het internet zeker...ideaal ! Gewoon onder windows of linux een ftp servertje draaien en de bootdisks gebruiken. Dat ga ik binnenkort proberen. Handig dat er straks een mede-forumer mee aan de slag gaat :D . Daar heb ik een enorme respect voor, dat de projecten die bijvoorbeeld bij sourceforge draaien allemaal door vrijwillegers worden onderhouden. Om zoiets te kunnen doen moet er heel wat kennis aanwezig zijn lijkt mij en dan de tijd die het kost. Hulde ! [quote:c43b32fe30="wstolk"] nfs installeer je als server op de host vervolgens geef je in /etc/exports aan welke shares er gedeeld moeten zijn. bijv. [code:1:c43b32fe30] /media/dvd/ 192.168.1.209(ro,root_squash,sync) [/code:1:c43b32fe30] tijdens de installatie geef je het adres van je nfsserver op (vergeet niet daar de nfsserver te starten) en de directorie [/quote:c43b32fe30] Dat lijkt simpel, is dat alles ? Je hoeft geen specifieke software te draaien op de client-pc ? Die code wordt in de export van de server geplaatst, moet je dan ook niet op de client mounten of zo ?
Link naar reactie
[quote:8c9b6a2410="danieldk"]Jawel, maar dat doet setup. Je moet alleen de "network" disk laden, zodat de drivers e.d. geladen zijn (en NFS support).[/quote:8c9b6a2410] Is dit nu voor de FTP-install of NFS-install methode ? Het is nu een beetje verwarrend. Voor de ftp methode waarvan jij de link plaatste zijn er 3 installdisks nodig. Maar ben je daarvoor ook nfs support nodig dan ? of gaat dit alleen over de NFS-Install methode...welke installdisks bedoel je dan ? Een beetje in de war (mijn eigenshuld) :oops:
Link naar reactie
[b:e874a20a7e]NFS:[/b:e874a20a7e] Vanaf de Slackware site/cdrom: bootdisk (bare.i) install.1 install.2 network.dsk [b:e874a20a7e]FTP:[/b:e874a20a7e] Vanaf de Slackware site/cdrom: bootdisk (bare.i) install.1 Vanaf SlackFTP site (zie link): install-ftp.2 network-ftp.dsk --- Als je een notebook gebruikt heb je ook nog de pcmcia schijf nodig vanaf de slack cd-rom/site.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...