Ga naar inhoud

Updatedb en de rest..


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi Hoi, Sinds ik ben overgegaan van KDE naar Gnome is er het 1 en ander met m'n systeem veranderd. Zo is er geen Konsole meer, Internet browser is spoorloos en als ik een bestand wil opzoeken krijg ik de melding dat ik een updatedb moet uitvoeren als root zijnde, ik neem aan dat dat in de Konsole moet gebeuren. Maar waar ist ie? Ik ben nog steeds de volstrekte newbie. Mvgrt.Peiky
Link naar reactie
[quote:883e0f387b="Peiky"] Sinds ik ben overgegaan van KDE naar Gnome is er het 1 en ander met m'n systeem veranderd. [/quote:883e0f387b] Dat is logisch, je bent van KDE overgestapt op Gnome. [quote:883e0f387b] Zo is er geen Konsole meer, [/quote:883e0f387b] Konsole is een KDE-programma. Als je KDE niet hebt verwijderd kun je Konsole gewoon opstarten door op [alt][f2] te klikken en [b:883e0f387b]konsole[/b:883e0f387b] als commando in te voeren. Beter is het om de Gnome-variant van deze terminal te gebruiken. [quote:883e0f387b] Internet browser is spoorloos [/quote:883e0f387b] welke browser gebruikte je? probeer via [alt][f2] je browser op te starten door de naam ervan in te typen (zoals galeon, ephiphany, konqueror, mozilla, netscape, opera) [quote:883e0f387b] en als ik een bestand wil opzoeken krijg ik de melding dat ik een updatedb moet uitvoeren als root zijnde, ik neem aan dat dat in de Konsole moet gebeuren.[/quote:883e0f387b] zoeken doe je blijkbaar via [locate], en die heeft idd een recente database nodig. Open een console ([ctrl][alt][f2], of start een terminal om als root te kunnen inloggen en het commando [updatedb] uit te voeren. Succes, Max
Link naar reactie
Terminal heet dat ding onder Gnome. Staat vast wel ergens een linkje naar toe. De browser van KDE heet Konqueror en is gewoon van zo'n terminal op te starten door 'konqueror' te tikken, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een snelkoppeling maken. Gnome gebruikt blijkbaar locate voor het zoeken. KDE doet dit met find. Het verschil is dat locate een database gebruikt en daardoor veel sneller is. Deze moet wel eerst gevuld worden. Tik hiervoor in een terminal: su -c 'updatedb' Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...