Ga naar inhoud

[Mandrake 9.2] Linux en homedirs op een Windows 2000 server


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Graag wil ik in mijn testopstelling de homedirectories op mijn Windows 2000 server hebben laten staan. Is het mogelijk dat Linux voor bepaalde users niet de standaard homedirectory op LInux gebruikt maar een bepaalde share op mijn Windows server: \\server\<username>? Ik heb veel gegoogled, andersom wordt heel vaak gedaan, maar niet zoals ik dat wil. Wie oh wie kan me uit de brand helpen? Groetjes... Willem
Link naar reactie
Wat heb je al zoal geprobeerd om dit te bewerkstelligen? Meest eenvoudige manier is om de share te mounten in /etc/fstab en vervolgens een symbolische koppeling te maken tussen /home/gebruikersnaam en de share-map. Problemen die je kunt tegenkomen liggen op het vlak van bestanspermissies, symbolische koppelingen en op het vlak van bestandsnamen. Bijv. kmail gebruikt voor de maildir-postvakken bepaalde tekens in de bestandsnamen die niet door windows9x-ME wordt ondersteund (Geen idee hoe dat bij NT en opvolgers zit), verder biedt Windows volgens mij geen ondersteuning voor het aanmaken van symbolische koppelingen.
Link naar reactie
[quote:47bd78701c="maximilaan"]Wat heb je al zoal geprobeerd om dit te bewerkstelligen? Meest eenvoudige manier is om de share te mounten in /etc/fstab en vervolgens een symbolische koppeling te maken tussen /home/gebruikersnaam en de share-map. [/quote:47bd78701c] Hoi, Dank je wel voor het meedenken. Ik had in de Usermanager bij Linux de homedirectory als smb:\\server\share ingesteld. Maar dat werkt dus niet. Ik zal je methode van /etc/fstab gaan proberen. Alleen hoe maak ik de symbolische koppeling aan? Groetjes... Willem
Link naar reactie
[quote:fa3077ab8b="KayJay"]waarom linken?? gewoon /etc/passwd weizigen van: [quote:fa3077ab8b] kayjay:x:500:500::/home/kayjay:/bin/bash [/quote:fa3077ab8b] naar [quote:fa3077ab8b] kayjay:x:500:500::/mnt/smbshares/kayjay:/bin/bash [/quote:fa3077ab8b] Is toch veel netter??[/quote:fa3077ab8b] Hoi, Dit heb ik geprobeerd, en bij het inloggen kreeg ik de melding: "No write access to $HOME directory (/). KDE is unable to start. Hoe moet ik dat linken doen?!?!?!?!?!?!!?!?!?!?!?! Groetjes... Willem
Link naar reactie
[quote:0cb1a19ca1="Willem-Jan Vroom"] Dit heb ik geprobeerd, en bij het inloggen kreeg ik de melding: "No write access to $HOME directory (/). KDE is unable to start. Hoe moet ik dat linken doen?!?!?!?!?!?!!?!?!?!?!?! Groetjes... Willem[/quote:0cb1a19ca1] Je moet natuurlijk er wel zeker van zijn dat je: a: eigenaar bent van die dir b: write acces heb tot die dir op / ben je als user geen eigenaar en heb je ook geen write access geen wonder dat het dan niet werkt
Link naar reactie
[quote:d90ecaf751="maximilaan"]Maar wat heb je dan gedaan waardoor de homedirectory op / is ingesteld???? Max[/quote:d90ecaf751] Max, Ik heb de instructies van Kay gevolgd. En de homedir staat in UserDrake ook op \mnt\smbt\willemjan (GEEN servernaam dus, de officiele naam is \\wjvntfs01\willemjan). Hoe er aan '\' gekomen wordt, durf ik ook niet te zeggen. Groetjes... Willem
Link naar reactie
[quote:f0ae7c98b5="Willem-Jan Vroom"]ax, Ik heb de instructies van Kay gevolgd. En de homedir staat in UserDrake ook op \mnt\smbt\willemjan (GEEN servernaam dus, de officiele naam is \\wjvntfs01\willemjan). [/quote:f0ae7c98b5] Je bedoelt hopelijk /mnt/smbt/willemjan en //jvntfs01/willemjan ? Windows gebruikt backslashes, linux gebruiks slashes in de directorypaden.. Max
Link naar reactie
[quote:4042a264b4="maximilaan"][quote:4042a264b4="Willem-Jan Vroom"]ax, Ik heb de instructies van Kay gevolgd. En de homedir staat in UserDrake ook op \mnt\smbt\willemjan (GEEN servernaam dus, de officiele naam is \\wjvntfs01\willemjan). [/quote:4042a264b4] Je bedoelt hopelijk /mnt/smbt/willemjan en //jvntfs01/willemjan ? Windows gebruikt backslashes, linux gebruiks slashes in de directorypaden.. Max[/quote:4042a264b4] Max, Ik zal nog even kijken... maar is de denkmethode wel goed? Iemand had het ook nog over [code:1:4042a264b4]ln -s /pad/naar/mountpunt/ /home$HOME[/code:1:4042a264b4] Waar moet ik dat aanpassen? Groetjes... Willem
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...