Ga naar inhoud

[Linux?] lijst van commands in Konsole?


anoniem

Aanbevolen berichten

man bash geeft je alle "bash" commando's verder zul je commando's moeten leren net zoals je dos leerde. bijv. [code:1:1f12d911cd] dos-commando linux-commando -uitvoer dir ls inhoud directorie type cat laat de inhoud va e. file zien [/code:1:1f12d911cd] verder kun je met man [commando] de opties zien van het programma zoals in dos dir /? voor linux dus ls --help of uitgebreid man ls verder kun je zodra je een stukje getypt hebt de rest automaitisch laten aanvullen bijv. [code:1:1f12d911cd] /home/walter> fi [hierna druk je op [TAB]] file fileshareset fillup findaffix fireload_cpu fileschanged filesize find findsmb fireload_file filesharelist filetest find2perl finger fixmswrd /home/walter> fi [/code:1:1f12d911cd] maar ook met directorie's [code:1:1f12d911cd] />cd /home/w [TAB] [/code:1:1f12d911cd] gaat bij mij dus direct door naar /> cd /home/walter/ en dan blijft de cursor achter de laatste / staan en wacht op verder input
Link naar reactie
[quote:eaff0ba698="maximilaan"][quote:eaff0ba698="KayJay"] Ik vind het verwarrend. Er is meer op aarde[/quote:eaff0ba698] Ik zie niet in wat het uitmaakt, of je nu iets in konsole typt of in xterm, rxvt of op een tty. Wat is er dan verwarrend? Max[/quote:eaff0ba698] Het is verwarrend omdat Konsole hiermee gelijk wordt gesteld aan de commandline (CLI) . Dezelfde commandolijst die hij vraagt werkt namelijk ook binnen tty1 t/ tty7 , Eterm, aterm , xtem enz. enz.
Link naar reactie
[quote:e19f34ee3c="KayJay"] Het is verwarrend omdat Konsole hiermee gelijk wordt gesteld aan de commandline (CLI) . [/quote:e19f34ee3c] Wat correct is, via Konsole bereik je de CLI. [quote:e19f34ee3c] Dezelfde commandolijst die hij vraagt werkt namelijk ook binnen tty1 t/ tty7 , Eterm, aterm , xtem enz. enz.[/quote:e19f34ee3c] Dat klopt ook, maar wat is er dan verwarrend? Voor de gebruiker is het aanbieden van meerdere opties immers verwarrend. Max
Link naar reactie
[quote:2f57ccc42a="Marcel de Reus"]Het is verwarrend in die zin dat in de uitspraak van e.g.: "tik in een (k)console" het verschil tussen konsole en console niet te horen is. Ik merk zelf ook dat als ik e.g. met iemand praat (dus echt met geluid ;-) ) dat dit idd voor verwarring zorgt.[/quote:2f57ccc42a] Dan zou je dus konsole gewoon een xterm moeten gaan noemen (wat het dus ook infeite is :D) Dus bij deze spreken we af : console is terminal =ttyx Konsole noemen we voortaan "een xterm" = een terminal_venster ;)
Link naar reactie
ach laten we daar nou niet te moeilijk over doen, straks begrijpt MAXimum er niets meer van :-) Commando's die je op de commandoregel intypt worden door de shell (meestal BASH) geïnterpreteerd en uitgevoerd. De shell draait in een terminal (of console, met c). Dit kan een echte terminal zijn (zo'n beeldbuis met een draadje eraan), een virtuele terminal (linux-console als je in textmodus opstart), of een X-virtual-terminal (zoals XTerm, Konsole, gnome-terminal, rxvt, aterm, eterm, etc.) Zo'n terminal kan alleen maar tekst weergeven en ingevoerde tekens ontvangen. De shell zorgt er dus voor dat je intelligent met je computer kan werken :-)
Link naar reactie
[quote:331ef50a85="wbsoft"]ach laten we daar nou niet te moeilijk over doen, straks begrijpt MAXimum er niets meer van :-) [/quote:331ef50a85] inderdaad :P vooral dit volg ik niet: [quote:331ef50a85="KayJay"] Konsole is geen console.. Konsole is een terminal emu van het KDE project, gezien hier gesproken wordt over Konsole en geen console of konsole. [/quote:331ef50a85] say w00t? ik vind 't 1 pot nat :P het is toch: Konsole=konsole=console=shell? allemaal 't zelfde toch? [quote:331ef50a85="KayJay"]Ik vind het verwarrend.[/quote:331ef50a85] ik ook. :-\
Link naar reactie
console volgens babylon.com [code:1:adcc1e0588]n. stand, standaard, kastje (voor de radio of televisie); besturingspaneel; (in computers) beeldscherm; apparatuur waarmee informatie ontvangen en/of doorgegeven kan worden naar een hoofdcomputer [/code:1:adcc1e0588] in de console of konsole draait weer een shell, die de programma's voor je opstart (commandos uitvoert) - waarschijnlijk de "bash" (zie ook "info bash" op de prompt). Als je een lijst wilt zien van wat de bash allemaal kan opstarten op jouw systeem (wat in het zoekpad staat) kun je twee keer snel op TAB drukken in de bash ;-) maar daar heb je verder niet zoveel aan om te bekijken een "lijst" is er niet echt denk ik.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...