Ga naar inhoud

[Mandrk 9.2] Hoe kan je poorten voor andere mensen sluiten ?


anoniem

Aanbevolen berichten

haha forum-flood door mij ;) => ik ben nieuw bij linux :P maaruhmm.. 't onderwerp zegt t al helemaal denk ik; hoe kan je poorten voor andere mensen sluiten ? ik dacht dat kan kon in linux, dat je bv een overzicht hebt van welke poorten (FTP (21), HTTP (80) enz enz) er open staan.. want bij het opstarten krijg ik ook te zien datie allemaal dingen start die die van mij niet hoeft te starten ;) allemaal servers enzo :-\ hoe sluit ik ze en hoe kan ik zien welke open staan? :D
Link naar reactie
Die servers die je niet gebruikt moet je gewoon verwijderen. Die mandrakefirewall is niks meer dan een schil rond de ip-tables van de linuxkernel. (geldt eigenlijk voor alle linux-firewallprogramma's) Het maakt dus weinig uit welke firewall je neemt, kies er eentje die voor jou het prettigst werkt en die de juiste configuratie voor ip-tables kan aanmaken. Zelf vind ik guarddog (www.simonzone.com) wel plezierig werken.
Link naar reactie
inderdaad max... de services uit zetten die je niet gebruikt..dat is stap 1: Dat doe je op deze manier: /etc/init.d/<servicename stop om hem uit te zetten om hem uit te HOUDEN doe je: chkconfig <servicename> off dan ga je inderdaad je poorten dichten middels iptables.. eventueel met een schil rondom deze. zoals de ingebouwde GUI/schil van Mandrake .. dit is NIET een firewall maar enkel een schil op iptables zoals max al zei. Over de services aan/uit. Op mijn documentatie site (zie onder) staat wat documentatie van mij over de sysv init en hoe dit allemaal een beetje werkt. Als je er aan toe bent.. lees het gerust, want het is best belangrijk om te weten hoe dat allemaal in elkaar steekt
Link naar reactie
voor het aanbieden en afsluiten van poorten biedt de linux-kernel zgn iptables, oftwel scripts die dat regelen. Je kunt die scripts helemaal zelf inrichten, maar daarvoor heb je de nodige kennis nodig. Om het je makkelijker te maken hebben verschillende projecten (grafische) schillen gemaakt die het schrijven van zo'n script uit handen nemen. firestarter is zo'n schil, guarddog is weer een andere schil. Feitelijk is vrijwel elk linux-configuratieprogramma niets meer dan een schil rond diverse scripts, commando's en tekstbestanden om iets in te stellen. Net zoals TweakUI voor Windows een schil is rond bepaalde registerinstellingen. Max
Link naar reactie
:o ok.. ennuhm ik zat ff te lezen op www.kayjay.net, en dan vind ik dit: [quote:cff86a6c6d][root@alcatraz /]# userdel adm [root@alcatraz /]# userdel lp [root@alcatraz /]# userdel sync [root@alcatraz /]# userdel shutdown [root@alcatraz /]# userdel halt [root@alcatraz /]# userdel news [root@alcatraz /]# userdel uucp [root@alcatraz /]# userdel operator [root@alcatraz /]# userdel gopher [/quote:cff86a6c6d] en [quote:cff86a6c6d] [root@alcatraz /]# groupdel adm [root@alcatraz /]# groupdel lp [root@alcatraz /]# groupdel news [root@alcatraz /]# groupdel uucp [root@alcatraz /]# groupdel dip [root@alcatraz /]# groupdel pppusers [root@alcatraz /]# groupdel slipusers [/quote:cff86a6c6d] bij een paar stond erbij waar ze voor stonden ( bijv. [quote:cff86a6c6d] [root@alcatraz /]# userdel ftp (verwijder deze gebruiker als je geen anonymous ftp server hebt) [/quote:cff86a6c6d] maar waar staan die anderen voor die hier boven staan?[/quote]
Link naar reactie
Het zijn allemaal groupen en users die normalitair alle wat speciale rechten hebben. Om bijvoorbeeld bepaalde services op te starten of files te editen. Ook kunnen ze toegang hebben tot bepaalde devices waar andere groepen of gebruikers niet bij mogen. Deze zijn in de ogen van KayJay blijkbaar nutteloos en daarom moeten ze verwijdert worden.
Link naar reactie
Het is onverstandig om een gros gebruikers te hebben op je systeem wat je toch niet gebruikt. Er staat notabene ook.. indien je niet GEBRUIK maakt van deze gebruikers. Ze worden echter vaak wel aangemaakt. Marcel zei het al min of meer: [quote:970e37de96] Ook kunnen ze toegang hebben tot bepaalde devices waar andere groepen of gebruikers niet bij mogen. Deze zijn in de ogen van KayJay blijkbaar nutteloos en daarom moeten ze verwijdert worden.[/quote:970e37de96] Een leuk voorbeeld is de gebruiker news: Wat heb je hier in vredesnaam aan als je geen newsserver draait ?? Als je niet weet waar al die users voor gebruikt worden. kun je het best even googelen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...