Ga naar inhoud

HD met Linux formateren


anoniem

Aanbevolen berichten

:-? Heb een oud pc'tje gescored, leuk voor de kids. (en voor mij, ben ik van het gedoe af). Maar nou wil ik die HD schoonvegen, blijkt dat er een Linux-versie op zit en kan ik die schijf niet benaderen. Via de A-drive Fdisc geprobeerd maar kom ook niet verder. Er staan 2 patities op nl 3% voor DOS en 97 % voor de rest In het BIOS gekeken naar een password maar ik kom er niet uit. Iemand een tip ? :wink: Gr. Drifter
Link naar reactie
Je kunt als het goed is gewoon 'onbekende' partities verwijderen met fdisk. Anders kun je ook proberen om xfdisk te downen. Om de linux partitie te verwijderen moet je een non-dos partitie verwijderen. Als dit is gedaan kun je een nieuwe primaire partitie aanmaken. Computer nu herstarten en vervolgens formateren, dan heb je een win partitie.
Link naar reactie
[quote:9a23271885="Drifter"]:( Ik was er al bang voor. Wat mij altijd opvalt als je het over Linux hebt, is dat er altijd een aantal MS-haters tussen zitten die onmiddelijk op tilt slaan. Dat is erg onverstandig als je PC-gebruikers ervan wilt overtuigen dat er ook goede alternatieven voorhanden zijn voor Windows. Gr. Drifter[/quote:9a23271885] Tja om eerlijk te zijn, zijn er ook weinig alternatieven. Gnu/Linux staat bekend dat er veel verschillende filesystems zijn die Microsoft niet kent, niet support en moeilijk leeg haalt. de DOS fdisk helemaal niet. Je komt dus automatisch bij een 3de partij uit. Ranish partition manager zou het moeten kunnen. fips denk ik ook wel. Dus ..... googlen maar
Link naar reactie
[quote:f370fd7633]En als die DOS rotzooi er niet mee overweg kan (heb laatst met DOS fdisk gewerkt: wat een rotprogramma) kun je gewoon een GNU/Linux bootdiskette met cfdisk aan boord downloaden, die doet daar allemaal niet zo moeilijk over.[/quote:f370fd7633] Fdisk van MSdos is inderdaad geen fijn programma en zeker niet up-to-date, maar wat linux (debian) je standaard voorzet is geen haar beter moest ik constateren... Ik had het zelfde probleempje, en heb het opgelost met een progje als partition manager (versie 5.0 (kon dat al) zat als freeware bij ComputerWelt, registratiecode staat op de site).
Link naar reactie
[quote:99bc9790aa="Drifter"]:( Ik was er al bang voor. Wat mij altijd opvalt als je het over Linux hebt, is dat er altijd een aantal MS-haters tussen zitten die onmiddelijk op tilt slaan. Dat is erg onverstandig als je PC-gebruikers ervan wilt overtuigen dat er ook goede alternatieven voorhanden zijn voor Windows. Gr. Drifter[/quote:99bc9790aa] Ten eerste sla ik niet op tilt, maar trek ik een conclusie uit mijn ervaringen met fdisk en mijn ervaring met cfdisk. Uit die ervaringen blijkt gewoon dat fdisk een uitermate beperkt en slecht programma is. Het kan weinig en zeurt veel (checking blablabla en dat 100x). Ten tweede geef ik een goed alternatief, gewoon even booten met een GNU/Linux floppy met cfdisk. In de tijd dat je deze post hebt getikt had je de partitie al lang en breed eenvoudig kunnen verwijderen. Ten derde wil ik niemand ervan overtuigen dat er goede alternatieven zijn voor Windows. Gebruik gewoon wat je fijn vind, zal mij een zorg zijn. Veel succes met MS fdisk zou ik zeggen ;-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...