Ga naar inhoud

Linux mail exchange server


anoniem

Aanbevolen berichten

Mensen, We hebben bij ons op werk een linux server (SuSe9). Dat werkt echt perfect. Samba, mail en dergelijke alles voor een zacht prijsje. Nu willen we eigenlijk gebruik maken van server opgeslagen adres boeken en calenders en dergelijke met windows outlook 2000 clients. Volgens mij is dat goed mogelijk als je een windows server hebt met Exchange, maar voor linux is zoiets toch slecht te vinden. Ik heb exchange4linux gevonden, maar dat is niet echt optimaal. Weten jullie waar je zoiets kan vinden, of het er eigenlijk wel is en wat jullie eventueele persoonlijke ervaringen daarmee zijn? Dit lijkt mij toch een minpuntje voor een linux-server voor business-purposes. bij voorbaat dank
Link naar reactie
Die had ik inderdaad net gevonden, maar dit is direct een gehele distributie. Nu hebben wij een goed draaiende suse9 proffesional distro draaien en dat werkt goed. Ik heb weinig zin om daarnaast weer een server op te gaan zetten om de mail aftehandelen. Het lijkt me toch ook wel aanwezig als losse software die te installeren is op welke linux distro dan ook (met enige moeite) Gewoon een voor linux geschreven applicatie.
Link naar reactie
Zoek met Google maar eens op groupware en open source. Er is wel veel software..het probleem met Exhange en Outlook is dat het eeng esloten protocol is..het enige OPen protocol wat er is, is bijv Ical waarmee je via een Webdav share je calendat kan sharen. Hoe dit allemaal moet staat allemaal in How-to's maar echt simpel op te zetten is eht nog niet..Groupware staat nog flink in de kinderschoentjes bij Linux maar zit er wel aan te komen (check www.opengroupware.org) M.
Link naar reactie
[quote:ee4dc95351="maximilaan"]Kolab is een project geinitieerd door de Duitse overheid die een dergelijk systeem ontwikkelt. Verder heb je kans dat Ximian zoiets aanbiedt. En kan Lotus dit niet? Max[/quote:ee4dc95351] Ximian komt zeker niet meer met zoiets.. Novell heeft namelijk al zoiets. Groupwise. De server kant is meen ik al geport naar Gnu/Linux, maar weet ik niet zeker. Het zit er zowieso aan te komen.
Link naar reactie
[quote:4462f96cdd="maximilaan"]Tja, is een nadeel van die fusies, de keuzevrijheid wordt minder... Maar heeft Ximian geen backend voor Evolution gemaakt? Max[/quote:4462f96cdd] Nee er is geen backend voor.. Wel koppelingen naar o.a. Microsoft Xchange. (XImian connector) Maar de koppeling naar Suse Exchange server?, en Groupwise zullen er ook wel snel zijn. wellicht komt er alsnog een goedkoop alternatief vanuit de ximian kant... dat weet ik overigens niet.. maar ik verwacht het niet..
Link naar reactie
Jawel, maar dan heb je gewoon een mailserver..niks meer en niks minder. Wil je een exchange/groupware server hebben, dan heb je een calendaring/adresboek functionaliteit die het liefst ook werkt vanuit een mail client. Die is er helaas nog niet omdat men , behalve het Ical formaat, nog niks heeft uitgevonden wat dit ook kan zoals Exchange of Suse Exhange.. M.
Link naar reactie
[code:1:5502a8d0e7] TeamLink maakt het mogelijk om met meerdere personen Outlook-gegevens te delen. Of het nu gaat om het kijken in andermans agenda, het bijhouden van takenlijsten, of het beheren van algemene e-mail door meerdere personen, het kan allemaal met TeamLink.[/code:1:5502a8d0e7] Dat is toch de bedoeling? Max
Link naar reactie
Goed, bedankt allemaal voor jullie tips Ik heb het 1 en andere bekeken; MVE: Bedankt dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik zal mijn google eens uitbreiden met de woorden: groupware opensource. GIJS: Bedankt, maar dat is eigenlijk ook weer een hele distributie die gebruikt maakt van teamlink, het programma wat Maximilaan aangaf. MAXIMILAAN: Volgens mij is dat wel wat ik zoek. Een linux pakketje wat je als server kunt installeren en dan met verschillende outlook clients daarop aanloggen. Dat linux software meestal gratis is begrijp ik, en dat ik ook liever een gratis pakket heb is natuurlijk begrijplijk. We zijn destijds juist op Linux overgestapt om de kosten wat te drukken, terwijl je vrijwel niets aan kwaliteit inleverd (wat mij betreft werkt het zelfs beter) Toch denk ik niet dat je iets gratis kunt vinden in deze klasse, als je gebruik wilt maken van outlook clients. Die zijn nou eenmaal van microsift en die wil daar gewoon geld voor hebben. Teamlink is daarin tegen niet echt duur voor een klein bedrijf van 25 personen. de exchange4linux die ik gevonden had is gratis als server, maar als je daarop met outlook client wil aanmelden dan zal je toch weer gelicenseerde patches moeten kopen. Wat ook in dezelfde prijs klasse ligt. Is het eigenlijk in dat opzicht eigenlijk wel mogelijk om een compleet gratis (opensource) exchange achtige server te creeren als je daarop wil inloggen met microsoft outlook clients???? Het lijkt mij niet toch! Ik heb een evaluatie versie van Teamlink gedownload en ga dat eens testen (jammer dat alleen de windows versie als evaluatie te downloaden is) Ik zal mijn bevindingen natuurlijk melden, zodat andere er ook iets aan hebben. Natuurlijk blijf ik open staan voor adviezen en dergelijke.
Link naar reactie
[quote:321fa50ddd]Is het eigenlijk in dat opzicht eigenlijk wel mogelijk om een compleet gratis (opensource) exchange achtige server te creëren als je daarop wil inloggen met microsoft outlook clients???? Het lijkt mij niet toch! [/quote:321fa50ddd] Het is op zich wel mogelijk, nadeel van het bieden van ondersteuning aan een MS-programma (of een ander commercieel programma waarbij de makers ervan niet echt wild zijn van je initiatief) is dat je als project in de tredmolen van MS terecht komt, waardoor het ontwikkelen/onderhouden van dergelijke ondersteuning een kostbare zaak wordt. Vandaar dat de meeste oplossingen betaald dienen te worden. Voor Kolab zijn outlook-pugins in de maak zodat je met outlook op een kolab-server kunt inloggen. Zowel kolab als die plugin zijn volgens mij nog niet geschikt voor dagelijks gebruik. Max
Link naar reactie
Ik wil dolgraag voor GOEIE OPEN software betalen en zeker voor een Groupware product. Belangrijkste is wel dat het open is, zodat ik met gratis open source clients de calendar kan bekijken en niet met een eigen gesloten protocol (Ical is mooi maar nog sterk in ontwikkeling). Dat ben ik nog niet zo snel tegen gekomen..daarbij vind ik een webinterface leuk maar wil wel een client kunnen gebruiken die ik op me laptop kan meenemen en gebruiken. M.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...