Ga naar inhoud

Wat is linux? (slotje kan er op)


anoniem

Aanbevolen berichten

tja.. ten eerste is <mierenneuker modes> Linux geen Operating System maar enkel een kernel (het hart van het OS) het OS heet officieel Gnu/Linux. Waat Gnu/Linux meer kan is lastig te bepalen maar ik kan wel een standaard opsomming maken. Of de punten er voor jou toe doen is maar de vraag: 1: Flexibiliteit: Omdat Gnu/Linux distributies eigenlijk samenstelligen zijn met software van verschillende organisaties en ontwikkelaars ben je niet afhankelijk van 1 leverancier. Je kunt zelf kiezen welke destkop omgeving je gebruikt en je wordt nooit en te nimmer verplicht iets te installleren wat je niet wil. Een ander punt van flexibiliteit is dat het gebaseerd is op de unix technologie en dat het open/transaparant is.. maar ook dat de broncode van het OS, Kernel en heel veel applicaties vrij te downloaden en te bekijken zelfs aan te passen is.. m.a.w. bevalt het je niet..pas je het aan. Een ander punt wat ik flexibel vind is dat alles binnen Unix een file is. Zo kun je diverse dingen scripten / pipen / redirecten naar hardware maar ook andere applicaties zoals de kernel binary door de geluidksaart trekken (alsof dat nuttig is) 2: Stabiliteit: Doordat de kernel ontwikkeling en ontwikkeling in het algemeen geen last heeft van deadlines wordt er eigenlijk alleen kwaliteit opgeleverd (ik zeg niet dat de softwar foutvrij is) hierdoor is het gehele zaakje stabieler. 3: modulair: Diverse dingen zijn gedurende het draaien van het systeem on the fly aan/uit te zetten en te patchen.. m.u..z van je kernel. Hierdoor hoef je niet voor elke upgrade te rebooten. 4: makkelijk integreerbaar: Gnu/Linux leunt tegen open standaarden aan zodat het gemakkelijk inzetbaar is in win omgevingen. 5: schaalbaar. Gnu/Linux is schaalbaar omdat het op bijna elk hardware platform draait (bijv. Sparc, Ultrasparc, Dec Alpha, Intel x86 arch, S/390 z/series enz enz.) Windows draait enkel op Intel x86 platformen. OOk is Gnu/Linux horizontaal schaalbaarder. Clustering is makkelijker te realiseren. Vertikaal is het ook iets schaalbaarder. Ondersteund grotere bestanden, ondersteund meerder filesystems, ondersteund meer processors (in aantal) dan win32 systemen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.. oh ja... het ziet er mooier uit ... Het oog wil ook wat. Maar dat is meer een mening dan een feit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...