Ga naar inhoud

linuxpermissies en samba vraag


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een sambaserver [rh9] draaien en ik heb wat problemen met permissies. Ik heb twee linux gebruikers; algemeen en debaas. Beide behoren tot de groep algemeen. De bestandspermissies van de gedeelde linuxmappen staan op drwxrwx--- voor gebruiker en groep algemeen. In samba staat binnen de share: valid users= @algemeen, algemeen, debaas De gebruiker algemeen kan overal zonder problemen komen, debaas mag echter nergens komen! Wat doe ik fout? Ik heb tijdelijk de bestandspermissies maar op drwxrwxrwx gezet. Dan heb ik geen problemen, maar uit veiligheidsoogpunt is dat natuurlijk niet ok. Heeft iemand een tip?
Link naar reactie
de group file: algemeen:x:500:algemeen,debaas admin:x:5003:debaas een samba share: # Global parameters [global] workgroup = Samba server string = sambaserver encrypt passwords = Yes hosts allow = 192.168.0. security = user [tools] comment = de Toolbox, met handige weetjes path = /tools valid users = @algemeen,algemeen, debaas read only = No browseable = Yes
Link naar reactie
Force group = algemeen zorgt ervoor dat als men een bestand wegschrijft deze wordt weggescreven als group algemeen Force user doet hetzelfde voor de gebruikers naam Create mode zorgt ervoor dat het bestand wordt weeggescreven als -rwxrwx--- directory mode zorgt ervoor dat de directory wordt gemaakt met de rwxrwx--- permissies zo kun je dus zorgen dat alle bestanden door wie dan ook altijd dezelfde gebruikers naam, group naam en rechten hebben. Succes
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...