Ga naar inhoud

Programma om cd's te branden.


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste Max Poehhhh, ?????? [quote:55785f65d6]de backend [/quote:55785f65d6] [quote:55785f65d6]Dus als je een grafisch programma draaiend hebt, dan heb je ook cdrecord [/quote:55785f65d6] Ook na het aan elkaar knopen van die twee grijze cellen van mij heb ik het nog niet echt begrepen, ben ik bang. :oops: :oops: :oops: grt, FX
Link naar reactie
Wat je bij linux (of eigenlijk opensource) veel ziet is dat programma's uit 2 delen bestaan, een frontend (de schil, al dan niet grafich) en een backend (de eigenlijke motor die de functionaliteit aanbiedt.) cdrecord is een voorbeeld van zo'n backend. Het is een programma dat vanaf de prompt kan worden aangeroepen via commando's. Op die manier kun je door een specifiek commando aan cdrecord te geven een cd'tje branden. Voor mensen die gedreven zijn op de commandoprompt zijn dergelijke programma's een verademing. Maar voor veel andere mensen is dat niet het geval, die hebben liever een grafische schil waarin ze via menu's en dialoogvensters kunnen aangeven hoe de cd gebrand dient te worden etc.. Vandaar dat andere softwareprojecten grafische schillen schrijven voor programma's als cdrecord. K3B is zo'n programma. Wat je verder ziet is dat een programma als k3b niet enkel een frontend is voor cdrecord, maar voor nog een aantal programma's die handig zijn voor het branden van cd's/dvd's etc.. Een aantal backends die k3b gebruikt zijn oa: cdrecord cdrdao dvd+rw-format eMovix growisofs mkisofs normalize readcd transcode Nu zul je je afvragen, als al die grafische cd-brandprogramma's niets meer zijn dan schillen om cdrecord en dergelijke heen, wat is dan het verschil tussen bijv. k3b en XcdRoast? Nou, het verschil zit hem in het uiterlijk en gedrag van zo'n programma (de een is vrij eenvoudig in gebruik, de ander nogal spartaans), het aantal backends dat ze ondersteunen, en in hoeverre de backend wordt ondersteund (dus in hoeverre de mogelijkheden die bijv. cdrecord biedt terugkomen in de GUI van k3b) Ander goed voorbeeld van veel frontends rond 1 backend zijn de vele firewall-programma's die je voor Linux kunt downloaden. Allemaal (die ik ken tenminste) stellen ze gewoon de ip-tables van Linux zelf voor je in. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...