Ga naar inhoud

Linux distro die aan redelijk specifieke eisen moet voldoen:


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Ik ben opzoek naar een linux distro die aan redelijk wat eisen moet voldoen. - Moet begrijpbaar zijn (ik ben redelijke n00b met linux, weet wel basis). Liefst goed gedocumenteerd - Moet kunnen draaien op volgende config: PI 66mhz/16mb ram/1,2 gig hdd - Moet veilig zijn (qua inet verbindingen ed) - Het doel ervan is een webserver draaien (moet dus gemakkelijk zijn). - Beetje goeie ondersteuning qua netwerk kaartjes [edit]- moet tevens als router oid kunnen dienen (staat 1 pc achter)[/edit] Iemand ideeën? Jochem
Link naar reactie
De documentatie bij de diverse GNU/Linux projecten is meestal zeer goed, dus als je werkelijk even kunt doorzetten dan lukt het allemaal wel. Heel simpel zal het niet zijn, aangezien het systeem simpelweg te langzaam is om er een recente click-and-go distro op te installeren. Je zou dan een logge en trage webserver/router overhouden. Ik denk dat de beste kandidaten Slackware, Debian en Vector Linux zijn. Vooral Vector is erg klein en snel.
Link naar reactie
Ok, bedankt voor de tips tot zover. Een GUI heb ik niet nodig, aangezien dat de pc toch maar traag maakt, en een server dat totaal niet nodig heeft. De distro die jij bedoel, Athlon, is FreeSCO. Deze doet idd wat ik wil, alleen heeft-ie als probleem dat: 1) hij ramdisks maakt, en zelfs als je em op hdd zet je meer geheugen nodig heb dan 16mb, omdat-ie de tmp files in het geheugen laad (wil ik apache erop zetten, moet je een ramdisk hebben) 2) hij geen goede ondersteuning heeft qua netwerk kaartjes. Mijn redelijk ongewone netwerk kaart (een KTI) werd niet gevonden, dit mede omdat ze een oude kernel gebruiken. Verder wil ik een degelijke installatie op de harde schijf, omdat dit sneller draait, en beter de configgen is (ook meer te installeren). Ik zal eens kijken naar slackware of debian, lijkt me wel wat. Jochem
Link naar reactie
Ok, ik heb mijn keuze gemaakt. Ik zit nu op Debian [text based browser, werkt wel maf, beetje zwart ;)]. Heb een mooi online boek gevonden, en draai het nu naar behoeven [handig dat apt-get :D]. Apache heb ik nog niet geconfiged, aangezien ik eerst internet aan de praat wil krijgen op de pc die achter de linux bak staat. Via dat online boek [sorry, geen url beschikbaar > heb em gedownload, maar weet niet meer van waar]. Nouja, in dat "boek" leggen ze heel kort uit hoe je het zou moeten instellen. Echter, ik krijg het niet voor elkaar. Bijde netwerk kaartjes lijken mij juist geinstalleerd [linux vond bijde kaartjes, na installatie van drivers] maar ik heb nu geen idee welk bestand ik nog zou moeten editten om die kaartjes ook te kunnen "gebruiken". Hij "gebruikt" namelijk alleen 1 netwerk kaartje [eth0] en de andere laat-ie voor wat het is. Het volgende lopen ze te roepen in dat document/boek: Moet dmv [b:7d24226bf9]ipchains[/b:7d24226bf9]. In de file /etc/network/options moet je "ip_foward=yes" maken. Dit is mij gelukt :). Vervolgens zou je [b:7d24226bf9]/etc/init.d/networking start[/b:7d24226bf9] uit moeten voeren, wat ook werkt. Daarna moet je iets van [b:7d24226bf9]ipchains -b -A forward -s <lokaalnet>/<netmask> -d <verwegnet>/<netmask> -j ACCEPT[/b:7d24226bf9] doen. Op dit punt raak ik in de war. Namelijk, wat moet ik invullen voor <lokaalnet>? Iets in de trant van 192.168.1.0? En wat voor <verwegnet>? Deze debain pc [router/server] verbind via een "normale" router met het internet. IP adres van de router is 10.0.0.2, moet ik nu voor <verwegnet> 10.0.0.0 invoeren? Dat heb ik geprobeerd, maar hier raak ik in de war, en snap ik niet exact wat ik moet doen. Kan iemand mij dus uitleggen hoe ik deze pc als router kan inzetten? Of mij kan wijzen op een goede uitleg? BVD, Jochem
Link naar reactie
[quote:4833e0ffc2="XBL"]Ok, ik heb mijn keuze gemaakt. Ik zit nu op Debian [text based browser, werkt wel maf, beetje zwart ;)][/quote:4833e0ffc2] Draai maar eens 'links -driver fb' dan krijg je een grafische browser met support voor afbeeldingen op de framebuffer. [quote:4833e0ffc2] Hij "gebruikt" namelijk alleen 1 netwerk kaartje [eth0] en de andere laat-ie voor wat het is. [/quote:4833e0ffc2] eth0 zal hij gebruiken om verbinding mee naar internet te leggen. Over eth1 komt dadelijk het verkeer van de achterliggende PC binnen dat je door lust naar eth0. [quote:4833e0ffc2] Moet dmv [b:4833e0ffc2]ipchains[/b:4833e0ffc2]. In de file /etc/network/options moet je "ip_foward=yes" maken. Dit is mij gelukt :). [/quote:4833e0ffc2] ipchains is verouderd. Voor firewalls worden sinds de 2.4 kernel al iptables gebruikt. Een goede uitleg over firewalls maken kun je vinden op wiki.nedlinux.nl ; zoeken op netfilter. [quote:4833e0ffc2] Daarna moet je iets van [b:4833e0ffc2]ipchains -b -A forward -s <lokaalnet>/<netmask> -d <verwegnet>/<netmask> -j ACCEPT[/b:4833e0ffc2] doen. [/quote:4833e0ffc2] Dit is enkel om het door lussen toe te staan. Dit kun je ook gewoon op de wiki lezen, maar dan up2date over iptables. [quote:4833e0ffc2] Dat heb ik geprobeerd, maar hier raak ik in de war, en snap ik niet exact wat ik moet doen. [/quote:4833e0ffc2] Ik zou zeggen lees eerst het hele verhaal op de wiki over alles omtrend netfilter/iptables en kijk ook naar de film van Warriors of the net waar daar naar gelinkt wordt. Dan zal je duidelijk zijn hoe het ongeveer werkt en hoe je een goede firewall maakt die dit toe staat. Daarna moet je nog de fysieke routering aanleggen met het commando 'route'. Hiermee kun je aangeven dat e.g. alle binnekomende verkeer met een externdoeladres op eth1 over eth0 doorgestuurd moet worden naar het internet. Hierover kun je ook op internet veel howto's vinden.
Link naar reactie
LOL :D Waarom ga je moeilijk liggen doen met al die lastige distro's ;) Ga gewoon voor SuSE, doe een minimale installatie met apache, bind, en nog wat zooi die je nodig denkt te hebben. herstart na het installeren je machiene, log in als root, en start YAST. YAST is er nml. ook gewoon in een ncurses uitvoering :D configureer je machiene verder en klaar is Klara :D (Je zult btw wel ff de low-mem howto moeten lezen :D) Wat ik zelf meestal doe is in een simpel bakkie de HD gooien en daar de installatie op gooi. Vervolgens hang ik hem over om in de uiteindelijke machiene de config af te maken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...