Ga naar inhoud

[ssh] applicatie start toch "local" op?


anoniem

Aanbevolen berichten

Niet helemaal. Je ziet dat ook als je e.g. Konqueror twee maal draait, zowel local als remote. Konqueror wordt dan gewoon (mits je dat zo hebt ingesteld natuurlijk) gewoon onder dezelfde rij in de taakbalk geplaatst. Ook bijvoorbeeld Psi of Kmix remote integreren zich gewoon in het systeemvak van de remote PC. Dat wil dus zeggen dat ze gewoon als een lokaal proces worden gezien. Nu is het zo dat Mozilla altijd kijkt of er niet al een Mozilla proces draait, als dat het geval is opent hij namelijk gewoon een nieuw venster is het bestaande proces. Ik kan me herinneren dat je die check ergens uit kunt zetten door het eea te editen. Wellicht dat je daar op inet nog iets over vind.
Link naar reactie
Dat een lokale en remote konq. allebei gewoon in de taakbalk staan komt omdat ze allebei met dezelfde X-server contact leggen. De venstertitels en windowmanager-hints worden allemaal via het X-protocol uitgewisseld, vandaar dat X-applicaties elkaar 'zien' of ze nou lokaal of remote draaien :-) Maar inderdaad zou die check wel ergens uit te zetten moeten zijn.
Link naar reactie
Ik snap het nog niet helemaal, maar het kan wel eens zo zijn.[quote:7ce35398b4="wbsoft"]Blijkbaar communiceert Mozilla via de X display met reeds gestarte instanties :-)[/quote:7ce35398b4]Naar aanleiding van jullie reacties ben ik (weer) eens gaan neuzen. 1) which mozilla => /usr/bin/mozilla 2) /usr/bin/mozilla is een indrukwekkend shell script. Het test onder meer of er al een "instantie" van mozilla loopt, met (een variant op?) mozilla -remote "ping()". 3) mozillla -remote "ping()" ziet ook de sessie op de locale PC als je het (via ssh) remote draait. (De -remote optie heeft hier, denk ik, "toevallig" die naam. Dat lijkt géén verband te houden met de betekenis van remote in ssh-land.) 4) /usr/bin/mozilla start dan een nieuw mozilla "window" op, maar geen nieuwe instantie van mozilla. Wellicht probeert men niet twee keer gecko (de "engine") op één PC te draaien. Ik weet het niet zeker ... 5) Enfin, bij die stand van zaken is "ssh user@remotepc mozilla" zinloos. "ssh user@remotepc /usr/lib/mozilla-1.4.1/mozilla-bin" werkt zoals (ik althans het) verwacht. 6) Wat denken jullie: zou /usr/bin/mozilla niet eigenlijk ook nog moeten checken op een of andere ssh "environment variable" om te kijken of eigenlijk /usr/lib/mozilla-1.4.1/mozilla-bin niet toch gewoon (maar remote) moet worden gestart?
Link naar reactie
Nagekomen berichten:[quote:dae12f33e2="PeBo"]6) Wat denken jullie: zou /usr/bin/mozilla niet eigenlijk ook nog moeten checken op een of andere ssh "environment variable" om te kijken of eigenlijk /usr/lib/mozilla-1.4.1/mozilla-bin niet toch gewoon (maar remote) moet worden gestart?[/quote:dae12f33e2]Merk op dat mozilla -remote "ping()" tijdens een ssh sessie (dus remote) andere (maar voor die PC locale!) instanties van mozilla op de remote PC niet ziet. De variabele waar het om gaat is (wellicht) SSH_CONNECTION. Trouwens: inmiddels is wel duidelijk dat dit (obscure) probleem alleen speelt bij mozilla en zeker geen algemeen probleem is bij het remote opstarten van programma's, toch?
Link naar reactie
Mijn logica zegt ook dat mozilla wel een nieuwe instantie moet starten als dat op een andere PC is. Het shellscript zou daarvoor moeten worden aangepast, zodat hij op één of andere manier de hostname achterhaalt waar de 'remote'-mozilla op draait, en als die anders is dan de host waarvanaf de al draaiende instantie draait, dan toch een nieuwe instantie opstart. Maar ik zou zo niet weten wat de beste truuk is om dit te doen :-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...