Ga naar inhoud

GNOME versus KDE


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:757da2751a] wat is het verschil tussen ximian desktop en gnome, en wat doet ximian tav de integratie van kde, qt motif en anderssoortige software? [/quote:757da2751a] Ximian is iets verder gegaan met de integratie van diverse applicaties. Dat klinkt misschien interessant maar naar mijn mening komt het er op neer dat ze veel alternatieven gewoon weg laten. Dus maar 1 paint, 1 wordprocessor 1 mail client. Dat maakt het voor een gebruiker zowieso meer te overzien. Ook is er een Ximian port van OpenOffice om wat consistentie van o.a. de looks op 1 lijn te houden, maar ook koppelingen tussen mail cient (evolution), browser (galeon) en OpenOffice Ximian edition. [quote:757da2751a] Dat is op elke os de huidige stand van zaken. je schrijft een programma voor windows, ms wijzigt de API en je spendeert tijd om je programma compatible te maken voor deze api. Je schrijft een programma voor gtk2, gtk3 is hiermee incompatible en je kunt delen van je applicatie herschrijven om het te laten draaien onder gtk3... kde/qt idemdito natuurlijk.. [/quote:757da2751a] Nee niet echt.. op Windows heb je naar zijn api's te luisteren. Er is immers op windows geen alternatief. windows kent ook maar 1 desktop omgeving . Kortom: onterecht is dit de standaard geworden op windows zelf.. er is niks anders. bij EEN standaard waar ieder naar luistert heb je hetzelfde verhaal.. Alleen kan er geen concurrentie strijd meer komen. Als KDE het ff niet zint veranderen de zut om de tegenpartij te pesten. Dat wil je dus niet. Zie mijn doem scenario. [quote:757da2751a] W3C boekt dan ook veel succes Het is oa aan het onvermogen van w3c te danken dat netscape en ie met eigen implementaties kwamen.. Zelfde met het opengl-debacle.... [/quote:757da2751a] Het W3C boekt zeker succes. Zonder het W3C was het Internet een zooitje ongeregeld geweest en waren er nog nooit zoveel Gnu/Linux gebruikers geweest omdat het internet dan vol stond met brakke ASP coding, non html compliant troep en frontpage coderingen waar je browser van op de bek gaat. Nu is er een vorm van "awareness" opgetreden bij o.a. webdeveloppers en is W3C compiant ontwikkeling bij veel developpers een belangrijk punt. Alleen het De-compliant zijn van Iexplore.exe dwingt een ontwikkelaar vaak tot non-standaard truckedozen. Er zijn nog steeds prutsers op deze aardkloot. Maar het gaat steeds beter; De eigen implementaties van netscape en IE waren alleen maar erger als het W3C er niet was. Dit heet Vendor Lock-in. (Je moet IE hebben om de door ONS product genaamd FRONTPAGE gegereerde brakke code te interpreteren)
Link naar reactie
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:d2a1ac436d="KayJay"] Ximian is iets verder gegaan met de integratie van diverse applicaties. Dat klinkt misschien interessant maar naar mijn mening komt het er op neer dat ze veel alternatieven gewoon weg laten. Dus maar 1 paint, 1 wordprocessor 1 mail client. Dat maakt het voor een gebruiker zowieso meer te overzien. [/quote:d2a1ac436d] Ok, maar daarmee verschilt Ximian niet met andere desktopoplossingen zoals xandros, lycorisch en lindowsOS. Die bieden ook een beperkt aantal applicatie waarbij er aandacht wordt besteed aan het uiterlijk zodat het in de desktop integreert. Probleem bij bijv. Xandros is dat als je als gebruiker er voor kiest om zelf iets anders te installeren dat een andere toolkit nodig heeft deze dus niet met de rest integreert en een totaal ander uiterlijk etc. heeft.. Dan vind ik het kde-initiatief beter, dus 1 desktop, maar wel de ruiimte bieden dat als men van de standaardkeuze afwijkt (bijv. omdat een concurrerende oplossing beter aansluit op de eisen), dat je dan niet met het probleem zit dat de applicatie niet aansluit op de omgeving. [quote:d2a1ac436d] Nee niet echt.. op Windows heb je naar zijn api's te luisteren. Er is immers op windows geen alternatief. windows kent ook maar 1 desktop omgeving . Kortom: onterecht is dit de standaard geworden op windows zelf.. er is niks anders. [/quote:d2a1ac436d] Die alternatieven zijn er wel degelijk, alleen doordat MS een standaard aanbiedt is er bijv. voor Qt geen reden om zelf met bepaalde API's te komen, ze haken onder windows gewoon in op de bestaande API. niet alle programma's doen dat, zo is de bestandskiezer van StarOffice niet die door andere Windows-programma's wordt gebruikt. Max
Link naar reactie
Ik heb ondertussen wat tijd gehad om weer wat meer met XD2 te spelen en er vielen mij een aantal dingen op: 1: magicdev 2: Integratie tussen verschillende componenten/software 3: de look blijft consistent. 4: eigen software zoals red-carpet Wat is nou het leuke.. Gimp is gewoon goed geintegreerd. Ik sleep plaatjes de applicatie in. slepen ja. ik sleep vanuit gimp weer een plaatje naar OpenOffice.. gaat ook goed. en met ctro-c / ctrl-v selecteer ik tekst vanuit galeon naar Evolution en OpenOffice hier wat screenshots die ik gemaakt heb. http://members.chello.nl/a.janssen12/ximian/ <edit: link gewijzigt, was fout>
Link naar reactie
Da's leuk en aardig, maar probeer nu eens kde-software te installeren en gebruiken binnen Ximian Desktop. Ik heb even gekeken, tussen Konqueror en OpenOffice kan ik ook afbeeldingen slepen. Kopieren en plakken van afbeeldingen tussen kview en openoffice werkt ook. nu nog even Gimp proberen: helaas.., kopieren/plakken werkt nog niet. Nu gebruik ik Gimp 1.2.5. Verder gaat het hier om standaardversies, dus geen speciale uitvoeringen.... Max
Link naar reactie
[quote:03dce9f34e="maximilaan"]Da's leuk en aardig, maar probeer nu eens kde-software te installeren en gebruiken binnen Ximian Desktop. Ik heb even gekeken, tussen Konqueror en OpenOffice kan ik ook afbeeldingen slepen. Kopieren en plakken van afbeeldingen tussen kview en openoffice werkt ook. nu nog even Gimp proberen: helaas.., kopieren/plakken werkt nog niet. Nu gebruik ik Gimp 1.2.5. Verder gaat het hier om standaardversies, dus geen speciale uitvoeringen.... Max[/quote:03dce9f34e] zoals ik al eerder zei.. het maakt veel gebruikers niets uit of er verplicht kde software in zit of niet. Als ze hun werk maar kunnen doen. Je wist mij te vertellen dat de boel onder Gnome niet goed kon integreren. dit is dus niet zo. Of het aangepast is, of niet maakt niets zo veel uit. Het gaat er om dat dit een desktop is, die voldoet aan een groot deel van de eisen van de gebruiker. er zijn uiteraard uitzonderingen.
Link naar reactie
Gnome heeft veel werk gemaakt van de integratie van de verschillende onderdelen. Dat is ze inmiddels aardig gelukt, bijna alle programma's hebben hetzelfde uiterlijk en kunnen goed met elkaar communiceren. Toch blijft de integratie nog achter bij KDE, mogelijk vanwege het feit dat de meeste Gnome-programma's eigenlijk geen Gnome-maar GTK-programma's zijn (en dus geen gebruik maken van het Gnome-framework). Het kan zijn dat Ximian de gtk-programma's geforked heeft om het framework aan de applicaties toe te voegen. Maar dat lijkt me nu ook niet de te volgen weg.. Dat Ximian geen behoefte heeft aan integratie met de buitenwereld blijft jammer. Getuige de reactie op Ximian op een [url=http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?t=10992]ander forum heeft dat grote nadelen: [code:1:bc88ce49e8] Ximian Desktop 2 jah. Die heb ik ook eens geprobeerd. Gelijk kon ik amper meer bij mijn normale KDE. Die desktop laat amper software zien en ik kon amper meer ergens bij. Het lijkt wel Microsoft-ware. Hun stijl wordt door je strot gedouwd en je kan niks meer terug vinden. Ik kon met mijn gebrekkige linux kennis niks anders doen dan mijn hele systeem opnieuw installeren. Denk dus maar twee keer na als je die Ximian desktop gaat proberen.[/code:1:bc88ce49e8] Vergelijkbare reacties heb ik in het verleden ook gelezen. Ximian is leuk als je binnen hun grenzen blijft. Maar als je een softwareproduct wilt gebruiken dat niet van hun afkomstig is heb je vaak een probleem. Hierdoor is Ximian zeer zeker niet geschikt als standaard-desktop, ze is eerder geschikt voor specifieke situaties.. Userlinux wil blijkbaar ook die richting op.. Max
Link naar reactie
Tja.. als je als ex windows gebruiker verwacht 100 progsels te verwachten, diverse appicaties van verschilllende DE's door elkaar gaat draaien.. dan moet je zeker niet bij Ximian zijn. Ik zal eens kijken of ik KDE ernaast kan zetten en dat draaiende krijgt. Als je kijkt dat deze persoon zijn gehele systeem rm -rf'd vind ik nogal verbazend. met een goed package management heb je XD2 er zo weer af. Ximian Desktop 2 is helemaal niet voor specifieke situaties ontworpen. Men gaat blijkbaar er nog steeds vanuit dat een groot percentage mensen op een fatsoenlijke manier met een computer om kan gaan. Dat is dus niet het geval. Mensen zich nu eenmaal vast in wat bekend is. Ximian pakt dit op. Dat het lijkt op de manier van microsoft.. tja...een Gnu/linux gebruiker zal gek worden van ximian. voor iemand die gewoon zijn werk wil doen niet. en dat is toch het essentie van het verhaal.
Link naar reactie
Tja, Ximian lijkt me bedoeld voor bedrijven die een totaal product willen hebben. Ximian brengt geen linux-distributie, het brengt een eigen variant van software die ook al met de meeste linux-distributie wordt meegeleverd, waarbij men getracht heeft de look-n-feel en integratie van de verschillende onderdelen op elkaar af te stemmen. Ximian neemt je dus het 'lastige kiezen' uit handen door zelf een keuze te maken uit de aangeboden hoeveelheid software en dat met wat extra tools etc. in 1 geheel aan te bieden. Daar kan een leuke markt voor te vinden zijn, het is echter niet wat ik van een standaard-desktop verwacht. Van een Standaard verwacht ik eerder de MS-situatie, dus 1 API waar afwijkende API's/toolsets op kunnen inhaken. Rinse
Link naar reactie
Integratie met KDE gaat alweer verder, de eerste vruchten voor het KDE::OpenOffice-project worden afgeworpen. Er is een native frameworkset ontwikkeld die een brug slaat tussen de Qt-widgets en die van OpenOffice (het vervangen van OOo-widgets door die van Qt zou betekenen dat OOo voor 80% herschreven dient te worden, vandaar een brug..) Lees meer op http://dot.kde.org/1073557624/ Een vergelijkbare brug is geslagen tussen de frameworkset van GTK en die van Qt, wat dus als gevolg heeft dat GTK-programma's de Qt-widgets gaan gebruiken (zonder dat het GTK-programma dat in de gaten heeft). Enige wat je bij GTK dient te veranderen is aangeven dat ze het Qt-thema dient te gebruiken. Lees meer op http://dot.kde.org/1073599985/ En nog verdergaande integratie tussen GTK en Qt schijnt ook onderweg te zijn.. Max
Link naar reactie
Inmiddels is het volgende integratieproject vrijgegeven: QtGTK Deze biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om naast de normale GTK-dialogen etc. ook Qt-dialogen mee te nemen in hun applicatie. Hierdoor kan een GTK-applicatie zich aanpassen aan de omgeving waarin ze draait en afhankelijk van die omgeving kiezen welk merk dialoogvensters etc. ze aanbiedt. In principe is het niet mogelik voor een GTK-programma om QT-dialoogvensters e.d. te gebruiken omdat GTK en Qt een heel andere eventloop hebben. Sodipodi heeft al aangetoond dat je met voldoende wilskracht dit obstakel kunt ovrwinnen, en QtGTK slaat nu defnitief een brug die dit op eenvougide wijze mogelijk maakt. Samen met eerder genoemde project is hiermee de integratie van GTK bijna compleet. http://dot.kde.org/1073668213
Link naar reactie
  • 2 weken later...
blijkbaar doet het er binnenkort helemaal niet toe welke desktop je gebruikt :-? --> "Project Utopia, a project to improve the way the Linux desktop deals with device management and event notification from the kernel. Major components of it are HAL (an abstraction layer for hardware that provides a unified model of the devices in the system to interested applications, along with notification of any hardware changes), D-BUS (a means for applications to communicate with one another; it's used by HAL and e.g. desktop environments to talk to each other about things like device discovery and changes), udev by Greg Kroah-Hartman (a means to maintain the special files in /dev based on devices and drivers present in the system) and the GNOME volume manager (automatically mounts hot-plugged storage volumes)." http://www.arstechnica.com/etc/linux/love-interview-1.html http://arstechnica.com/news/posts/1074752900.html January 19, 2004 KDE, GNOME Both Needed http://www.eweek.com/article2/0,4149,1449828,00.asp
Link naar reactie
  • 7 maanden later...
[quote:2aaf57222b="nougabolle"]men spreekt bij de linux fans dat er zeker gevaar schuilt in "forking"(het uiteenlopen van apps ).[/quote:2aaf57222b] blijkbaar komt men in de LINUX community toch tot slimmere gedachten :) --> Linux heavyweights agree single standard http://www.pcpro.co.uk/?http://www.pcpro.co.uk/news/news_story.php?id=63131 http://comment.zdnet.co.uk/other/0,39020682,39166404,00.htm
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
[quote:22421d5462="nougabolle"]blijkbaar is er toch een lichte voorkeur om GNOME meer naar voor te schuiven ---> "Perens said he supports the KDE project, but made it clear that the project would remain separate from UserLinux. "We'll have no problem sharing work with them, just as they share work through FreeDesktop.org and Debian today," he said in a statement. "But the decision to base UserLinux on Gnome stands." He said he chose Gnome because of a desire not to include any proprietary elements in UserLinux. KDE's developer toolkit has a commercial licensing option" http://asia.cnet.com/newstech/systems/0,39001153,39161991,00.htm :o[/quote:22421d5462] yep...het is hier misschien een 'ouwe koe uit de gracht sleuren ' ...maar het is blijkbaar toch dat [url=http://www.eweek.com/article2/0,1895,1882118,00.asp]GNOME de bovenhand[/url] zal halen . :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...