Ga naar inhoud

GNOME versus KDE


anoniem

Aanbevolen berichten

men spreekt bij de linux fans dat er zeker gevaar schuilt in "forking"(het uiteenlopen van apps ). Als men ...mijns inzien ... eens tot één standaard "desktop envirement",één standaard "browser" ,één standaard "e-mailer" zou komen ,zoals bv ,"open office"dat blijkbaar al een standaard geworden is , dan zou men een betere kwaliteit aan die standaard kunnen geven omdat alle developers hun krachten tesamen zouden bundelen .Ik denk dat dat de sterkte is van microsuck...ze wachten een beetje af...en kijken de kat uit de boom om te zien welke "tak" van nieuwe apps er bij het grote publiek in trek is en ze maken er dan een "eigen standaard " van....just my opinion.... Wat zijn eigenlijk de voordelen van 2 'verwaterde' DE's t.o.v. 1 'kwaliteits ' DE ?????? :-? :-? :-?
Link naar reactie
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Tja, het voordeel van meerdere versies is dat je tegen elkaar concureert en er dus een drijfveer is om je product te verbeteren. Anders dan Microsoft is 'linux' geen bedrijf, maar wordt het vaak gebruikt als verzamelnaam voor enkele duizenden projectjes die OpenSource-software schrijven. Net als bij Windows krijg je hierdoor dat je heel veel tekstverwerkers, webbrowsers, e-mailprogramma's etc. Anders dan bij Windows heb je echter niet 1 bedrijf (MS) dat de volledige markt beheerst maar verschillende bedrijven/organisaties (RH, SuSE, Lindows, Mandrake, Debian, Slackware en nog zo'n 200 anderen) die een Linux-variant aan de man brengen. En tja, die zijn het niet allemaal met elkaar eens over de te gebruiken software. Wat is het voordeel van 2 desktop environments? Nou, ten eerste zijn het er meer dan 2, je hebt bijv. ook nog CDE, UDE, XFce, GNUStep, XPde, en ik ben er vast nog enkele vergeten.... KDE en Gnome zijn om dit moment de meest dominante desktops, waarbij KDE tegen de 60% van de markt in handen heeft en Gnome bijna 40%. Een voordeel van KDE en Gnome samen is dat er concurrentie onststaat, bovendien krijg je door het verschil in ontwikkelingsstrategie dat de ene desktop een oplossing verzint waar de ander nooit op zou zijn gekomen (wat vervolgens uiteraard 'geleend' wordt van die ander :) ), daarnaast heb je als eindgebruiker de keuze uit meerdere oplossingen. Als de ene desktop niet op je wensen aansluit kun je dus kiezen uit een tiental andere desktops, is dat ook teveel van het goede, dan heb je nog een kleine 50 window managers. Nadeel van meerdere projecten is inderdaad dat je de mankracht/expertise deelt over meer van het zelfde. Aan de andere kant: er zijn miljoenen programmeurs op deze aardbol, die hoeven toch niet allemaal met de neus dezelfde kant op? Neem bijv. XFree86. Op elke distro wordt deze X-server toegepast, waardoor je zou kunnen spreken van een standaard. Toch heeft dit niet geleid tot een X-server die goed aansluit op de hedendaagse grafische computerbehoeften. Door het gemis aan concurrentie is het XFree-project een zware en logge organisatie die moeilijk een bepaalde richting in te duwen is. Daar komt nu verandering in: freedesktop.org is bezig met het ontwikkelen van een eigen X-server... Wat verder wel interesant is, uit het KDE- en Debian-project is een nieuwe tak ontstaan die als doel heeft om software van derden (gtk/gnome bijv.) beter te integreren in de kde-desktop. Denk hierbij aan het gebruik van kde-dialoogvensters, kio, mime types, etc. door gtk-programma's. Hierdoor krijg je ongeveer hetzelfde effect als onder Windows: ongeacht welke toolkit de ontwikkelaar toepast, het eindresultaat sluit (bijna) naadloos aan op de rest van de desktop. Max
Link naar reactie
Meerdere desktops is een goede zaak, het houdt de concurrentie scherp. Net zoals je in de winkel kunt kiezen tussen verschillende merken CD-spelers: maar ze spelen wel gewoon al je CD's! En voor die standaardisering is het goed dat er een project is als http://freedesktop.org/. Die zorgen ervoor dat als je bijv. onder KDE een bepaald bestandstype aan een bepaalde toepassing verbindt, dat dat dan ook automatisch onder Gnome, Mozilla of XFCE geldt. PS: Vergis je trouwens niet in XFCE4: dat is een fantastische lichtgewicht desktop. En nog meer lichtgewicht is de ROX-desktop. Zo heb je er al 4 (een grappig project als xpde niet meegeteld).
Link naar reactie
[quote:a9e4bb60ff="KayJay"]Wat bedoel je precies met 2 verwaterde DE's ?? en 1 kwaliteits DE? Ik vind zowel Gnome ALS KDE van een goede kwaliteit. Beiden zijn geschikte desktop omgevingen. Het voordeel dat er twee zijn is dat je kan kiezen.[/quote:a9e4bb60ff] Ik bedoelde met 'verwaterde' nix slechts.... enkel maar dat het voor- en nadelen heeft zoals Max opnoemde...doch echter als je slechts 1 of enkele DE('s) hebt kan je ook gemakkelijker in de eigen taal alles vlugger vertaald zien denk ik...en wat betreft dat microsoft een dikke naaper is zijn hier nogmaar eens bewijzen --> http://www.newsforge.com/os/03/12/21/1546240.shtml?tid=11&tid=2&tid=82&tid=94 http://developers.slashdot.org/developers/03/12/17/147227.shtml?tid=185&tid=190&tid=201 8) 8)
Link naar reactie
[quote="nougabolle"][quote:a9de6d8a4b="KayJay"] Ik bedoelde met 'verwaterde' nix slechts.... enkel maar dat het voor- en nadelen heeft zoals Max opnoemde...doch echter als je slechts 1 of enkele DE('s) hebt kan je ook gemakkelijker in de eigen taal alles vlugger vertaald zien denk ik..[/quote:a9de6d8a4b] Nee, het vertalen van software staat of valt bij het aantal personen dat bereid is om de software te vertalen. KDE 3.2 wordt momenteel door 2 personen naar het Nederlands vertaald, Gnome meende ik door 4 personen. Beide desktops leveren overigens een volledig vertaald resultaat. 1 desktop zou dus 6 vertalers hebben voor de Nederlandse markt. Dat is op zich bar weinig als je bedenkt dat Nederland en Vlaanderen toch zeker 20 miljoen inwoners telt. Verder zie je bij Linux dat vooral de GNU-tools niet volledig zijn vertaald, en die zijn toch aardig gestandariseerd.... Max
Link naar reactie
blijkbaar is er toch een lichte voorkeur om GNOME meer naar voor te schuiven ---> "Perens said he supports the KDE project, but made it clear that the project would remain separate from UserLinux. "We'll have no problem sharing work with them, just as they share work through FreeDesktop.org and Debian today," he said in a statement. "But the decision to base UserLinux on Gnome stands." He said he chose Gnome because of a desire not to include any proprietary elements in UserLinux. KDE's developer toolkit has a commercial licensing option" http://asia.cnet.com/newstech/systems/0,39001153,39161991,00.htm :o
Link naar reactie
Bruce wil Qt niet hebben (en daardoor kan KDE volgens hem dus geen deel uitmaken van UserLinux) want Qt is GPL en niet LGPL. Daardoor kan closed-source software niet zomaar tegen de GPL-versie van Qt linken. Maar Qt is dual-licenced. De ontwikkelaar van die software moet dan een eenmalige ontwikkellicentie kopen. Daarmee wordt de ontwikkeling van (ook) de vrije versie van Qt weer ondersteund. Wie dus niet zelf vrije software wil schrijven betaalt dus voor het gebruik van Qt, en stelt daarmee de toekomst van Qt mede veilig. Best een goede regel, maar Bruce wil dat geen enkele softwaredeveloper geld moet hoeven betalen, ook niet als deze closed-source software schrijft. Hoewel er voor het ontwikkelen van closed-source software die linkt tegen Qt dus een eenmalige ontwikkellicentie moet worden aangeschaft zijn er heel wat meer applicaties die Qt gebruiken (o.a. al diverse Macromedia en Adobe apps onder Windows) dan GTK/GNOME. Ik heb een beetje het idee dat KDE in Europa het populairst is en GNOME in Amerika. Maar door de inspanningen van freedesktop.org zullen beide alleen maar in toenemende mate goed gaan samenwerken. Als allerlei toffe KDE-applicaties niet zullen kunnen draaien op UserLinux, dan is dat jammer voor UserLinux denk ik.
Link naar reactie
[quote:7e4c4e41f6="nougabolle"]blijkbaar is er toch een lichte voorkeur om GNOME meer naar voor te schuiven --->[/quote:7e4c4e41f6] Tja, userlinux is een van de vele projecten op linux-gebied. Het is nogal pril, dus of het zal slagen is afwachten. De keuze van Gnome door userlinux is op zich niks mis mee, maar het volledig uitsluiten van KDE is iets heel anders en best vreemd. Het argument dat men een desktop wil zonder propietarysoftware is ook vreemd omdat QT onder het GPL valt. Het argument dat door de QPL/GPL-licentie het niet mogelijk is om propietarysoftware voor userlinux te schrijven zonder dat het je geld kost is ook een eigenaardige, de doelstelling van OSS is juist dat je de programmeurs aanmoedigt om vooral OSS-software te schrijven. Maar zoals gezegd zal de toekomst leren of Bruce een wijze beslissing heeft genomen. Zelf vind ik het KDE-alternatief (uiteraard) een betere: KDE/QT als uitgangspunt maken, maar als men toch met GTK wil ontwikkelen er voor zorgen dat die GTK-programma's naadloos integreren met de rest (en niet zoals bij userlinux als je een QT-applicatie schrijft dat die als een eiland op het systeem drijft zonder er mee samen te werken) Max
Link naar reactie
  • 2 weken later...
hier is nog iemand die tot mijn conclusie in het begin van dit topic komt --> "Linux fans love to debate these issues. CIOs, however, don't want a debate. They just want to make a decision that will work for all their users, and that comes with strong external support. Many Linux people—who love to argue about the technical virtues of their favorite GUI—still don't get this. Trust me, guys, businesses don't even care. A prime example of this kind of conflict between programmers who want to be right and business users' needs is the fuss between Bruce Perens and KDE supporters over Perens' UserLinux. Perens gets that businesses want a best-of-breed desktop Linux that doesn't require much installation or support effort. The KDE fans don't get this point at all. They insist that UserLinux must include KDE as well as GNOME. " http://www.eweek.com/article2/0,4149,1424342,00.asp :-?
Link naar reactie
Mja, de auteur van het artikel komt niet tot dezelfde conclusie als jij. De auteur stelt dat het voor userlinux niet interesant is om 2 desktops mee te leveren. Verder adviseert hij kde om gewoon een eigen project in deze richting te beginnen. Dat betekent dus niet dat hij adviseert om KDE volledig te droppen om met Gnome verder te gaan en zo een standaard linux-desktop te maken. Verder begrijp de auteur de discussie niet helemaal, het gaat er niet om dat userlinux 2 desktops moet hebben, het gaat er om dat userlinux de ondersteuning voor kde- of Qt-applicaties volledig laat vallen. Daarnaast is kde al begonnen met een eigen project dat imho een beter alternatief is: een enterprise linux-versie gebaseerd op KDE, maar dan met verregaande integratie van GTK-software.. Max
Link naar reactie
[quote:ec18bae9ef="maximilaan"] Daarnaast is kde al begonnen met een eigen project dat imho een beter alternatief is: een enterprise linux-versie gebaseerd op KDE, maar dan met verregaande integratie van GTK-software.. Max[/quote:ec18bae9ef] zit je dan niet alsnog met twee omgevingen te prutsen? Het falen van Gnu/Linux als desktop voor de jan met de pet, de secretaresse de CIO e.d. heeft inderdaad te maken met het onverschot aan DE's op Gnu/Linux. Daar zijn we denk ik wel over eens. Inderdaad dat de linux user loopt te zeuren dat zowel Gnome als KDe bij zo'n distributie komen..niet geheel onterrecht. maar wel totaal andere belangen. Echter ben ik van mening dat ximian gnome een beter alternatief is dan gewoon gnome als we gaan lopen bleren over CIO's e.d. Het probleem is dus dat zakenpoppetjes, computerleken en ander volk GEEN interesse hebben in de keuze.. ze willen een goede en vooral niet onbelangrijk goedkoop alternatief voor hun computers.. En of dit nu KDE of Gnome of Ximian of voor mij part XPDE gaat worden maakt hen geen drol uit. Ons wel.
Link naar reactie
[quote:b4a8917a1a="KayJay"] zit je dan niet alsnog met twee omgevingen te prutsen? [/quote:b4a8917a1a] Nee, je prutst met 2 omgevingen als je beide desktops meelevert En dat is niet aan de orde, het gaat om het meeleveren van bepaalde bibiotheken die essentieel zijn voor een werkende desktop. [quote:b4a8917a1a] Het falen van Gnu/Linux als desktop voor de jan met de pet, de secretaresse de CIO e.d. heeft inderdaad te maken met het onverschot aan DE's op Gnu/Linux. [/quote:b4a8917a1a] linux faalt niet op de desktop, ze is er nog niet definitief op doorgebroken. En dat ligt niet aan het overschot van DE's (er zijn er maar 2 die relevant zijn overigens...), maar aan het gebrek aan ondersteuning van randapparatuur en desktopsoftware. [quote:b4a8917a1a] Daar zijn we denk ik wel over eens. [/quote:b4a8917a1a] Niet dus :P [quote:b4a8917a1a] Het probleem is dus dat zakenpoppetjes, computerleken en ander volk GEEN interesse hebben in de keuze.. ze willen een goede en vooral niet onbelangrijk goedkoop alternatief voor hun computers.. En of dit nu KDE of Gnome of Ximian of voor mij part XPDE gaat worden maakt hen geen drol uit.[/quote:b4a8917a1a] Dat kan zijn, grap is wel dat je vaak ziet dat bedrijven die linux gebruiken niet kiezen voor de standaard desktop (veel rh-gebruikers zoals The City of Largo, het KNMI, De Canadese meteorologische instituten gebruiken KDE, terwijl Gnome de standaard van RH is. Daarbij kun je je afvragen of RH nog steeds hun keuze was geweest als KDE geen optionele desktop was geweest; voorbeelden van kde-distro's waarbij bedrijven voor Gnome kiezen zullen er vast ook zijn...) Max
Link naar reactie
[quote:3fe4c900c6="maximilaan"][quote:3fe4c900c6="KayJay"] zit je dan niet alsnog met twee omgevingen te prutsen? [/quote:3fe4c900c6] Nee, je prutst met 2 omgevingen als je beide desktops meelevert En dat is niet aan de orde, het gaat om het meeleveren van bepaalde bibiotheken die essentieel zijn voor een werkende desktop. [quote:3fe4c900c6] Het falen van Gnu/Linux als desktop voor de jan met de pet, de secretaresse de CIO e.d. heeft inderdaad te maken met het onverschot aan DE's op Gnu/Linux. [/quote:3fe4c900c6] linux faalt niet op de desktop, ze is er nog niet definitief op doorgebroken. En dat ligt niet aan het overschot van DE's (er zijn er maar 2 die relevant zijn overigens...), maar aan het gebrek aan ondersteuning van randapparatuur en desktopsoftware. [quote:3fe4c900c6] Daar zijn we denk ik wel over eens. [/quote:3fe4c900c6] Niet dus :P [quote:3fe4c900c6] Het probleem is dus dat zakenpoppetjes, computerleken en ander volk GEEN interesse hebben in de keuze.. ze willen een goede en vooral niet onbelangrijk goedkoop alternatief voor hun computers.. En of dit nu KDE of Gnome of Ximian of voor mij part XPDE gaat worden maakt hen geen drol uit.[/quote:3fe4c900c6] Dat kan zijn, grap is wel dat je vaak ziet dat bedrijven die linux gebruiken niet kiezen voor de standaard desktop (veel rh-gebruikers zoals The City of Largo, het KNMI, De Canadese meteorologische instituten gebruiken KDE, terwijl Gnome de standaard van RH is. Daarbij kun je je afvragen of RH nog steeds hun keuze was geweest als KDE geen optionele desktop was geweest; voorbeelden van kde-distro's waarbij bedrijven voor Gnome kiezen zullen er vast ook zijn...) Max[/quote:3fe4c900c6] en je noemt hier maar een tipje van de ijsberg. Een standaard desktop is nog niet bepaald. Het aantal desktop gebruikers is niet representatief te noemen. Zolang dit nog open is durven heel veel bedrijven nog domweg geen keuzes te maken tussen of Gnome of KDE of wellicht iets heel anders. buiten dat je een goede hardware support moet hebben, pluis plug en pray support e.d. zul je ECHT met een uniforme desktop moeten komen. Niet dat wij dat willen.. ik zal het afgrijselijk vinden. maar de gemiddelde boer zal enkel kunnen werken met OF gnome OF ximian gnome OF KDE... komt deze persoon bijvoorbeeld bij een bibliotheek of op haar nieuwe werk waar dan ineens een andere DE draait.. breekt de hel los. Het gaat er niet op wat een distributie mee levert.. of dat standaard KDE is terwijl gnome gebruikt wordt..dat doet er dus niet zo zeer toe. Waar het om gaat is dat er een standaard desktop gaat komen. Een leuk voorbeeld is dus Sun Java Desktop die met een verbouwde/sun Gnome omgeving komen. Enkel deze DE, maar dit OS ligt verrassend goed op de markt, ondanks dat het 90% SuSE is.
Link naar reactie
[quote:c28ab067ac="KayJay"] en je noemt hier maar een tipje van de ijsberg. Een standaard desktop is nog niet bepaald. [/quote:c28ab067ac] Die komt er ook niet. [quote:c28ab067ac] Het aantal desktop gebruikers is niet representatief te noemen. Zolang dit nog open is durven heel veel bedrijven nog domweg geen keuzes te maken tussen of Gnome of KDE of wellicht iets heel anders. [/quote:c28ab067ac] Je bedoelt de distributies? De bedrijven die linux gebruiken maken wel degelijk een keuze.. [quote:c28ab067ac]buiten dat je een goede hardware support moet hebben, pluis plug en pray support e.d. zul je ECHT met een uniforme desktop moeten komen. Niet dat wij dat willen.. ik zal het afgrijselijk vinden. maar de gemiddelde boer zal enkel kunnen werken met OF gnome OF ximian gnome OF KDE... komt deze persoon bijvoorbeeld bij een bibliotheek of op haar nieuwe werk waar dan ineens een andere DE draait.. breekt de hel los. [/quote:c28ab067ac] Dat is onzin. Als dat waar is maakt linux zowiezo geen enkele kans. Je gaat hier uit van de situatie dat 100% van de bedrijven linux gebruikt. Je vergeet daarbij dat je ook nog Windows en MacOS hebt. [quote:c28ab067ac] Het gaat er niet op wat een distributie mee levert.. of dat standaard KDE is terwijl gnome gebruikt wordt..dat doet er dus niet zo zeer toe. Waar het om gaat is dat er een standaard desktop gaat komen. [/quote:c28ab067ac] Ok, 60% van alle gebruikers kiest voor KDE. Is KDE dan de standaard? Hoe kun je voor een standaard zorgen? Bij de desktop is Windows standaard geworden doordat MS de rest eruit gedrukt heeft. Verder vind ik het onzin dat alle desktops als twee druppels op elkaar moeten lijken. Dat is ook niet het geval in de pda-markt, bij modiele telefoons, etc. etc. Waar het om gaat is dat al die desktops (Windows, macOS, linux) n grote lijnen hetzelfde werkt. Uiteindelijk gaat het zowiezo om de software die je gebruikt op die desktop (dus openoffice vs ms office) dan om de desktop zelf. [quote:c28ab067ac] Een leuk voorbeeld is dus Sun Java Desktop die met een verbouwde/sun Gnome omgeving komen. Enkel deze DE, maar dit OS ligt verrassend goed op de markt, ondanks dat het 90% SuSE is.[/quote:c28ab067ac] SUN heeft veel geschreeuwd, maar moet dat nog waar maken. Bijv. dat bericht over de 200 miljoen desktops in China, met de snelheid die in hetzelfde bericht wordt genoemd duurt het zeker 200 jaar voordat dat gerealiseerd is.. Max
Link naar reactie
[quote:0941bbf1be="maximilaan"] Je bedoelt de distributies? De bedrijven die linux gebruiken maken wel degelijk een keuze. [/quote:0941bbf1be] nee ik bedoel de bedrijven. Een aantal hebben gekozen voor KDE.. de rest is afwachtend. Wat er gekozen heeft is maar een piep klein aandeel van de totale desktopmarkt. Wat ik telkens in het bedrijfsleven hoor is dat er geen consistente desktop is. Dat mensen niet snappen dat er twee (zeg maar twee voor de duidelijkheid) desktop omgevingen zijn. Dat er een paar bedrijven de gok hebben genomen om volgens jou zeggen voor KDE te kiezen is leuk. Ik ken er ook al een aantal die gekozen hebben voor ximian gnome. maar los daarvan. Bedrijven willen niet kiezen maar gewoon een standaard in hun mond gestopt krijgen met de bijbehorende support hierop. Keuze is in het bedrijfsleven niet van belang.. het moet productief zijn. Ga je twee DE's meeleveren moet of het bedrijf de boel eruit gaan strippen. of 2 omgevingen gaan onderhouden.. [quote:0941bbf1be] Dat is onzin. Als dat waar is maakt linux zowiezo geen enkele kans. Je gaat hier uit van de situatie dat 100% van de bedrijven linux gebruikt. Je vergeet daarbij dat je ook nog Windows en MacOS hebt. [/quote:0941bbf1be] Een represtentatief aandeel op de desktop is zowieso al boven de 11 procent. Als je binnen Gnu/Linux alleen al wildgroei gaat zien tussen verschillende Window managers, desktop environments e.d. geef ik Gnu/Linux inderdaad weinig kans op de desktop. Veel mensen trekken inderdaad al wel automatisch naar de default desktop toe. Mijn overbuurman draaide heel lang Gnome op Red Hat totdat ik hem vertelde dat KDE erook bij zat. Sindsdien draait hij het met KDE. In de UNIX tijd had je ook een standaard desktop. Dat was CDE/motif. Op wat voor Unix je ook werkte op wat voor platform dan ook.. had je een GUI nodig was het voor CDE een ramp. CDE was op het gegeven moment toch op elke machine geinstalleerd en werd verkozen tot standaard. Op die manier maakte het niet zoveel uit welke UNIX het was maar was er prima mee te werken. [quote:0941bbf1be] Ok, 60% van alle gebruikers kiest voor KDE. Is KDE dan de standaard? Hoe kun je voor een standaard zorgen? Bij de desktop is Windows standaard geworden doordat MS de rest eruit gedrukt heeft. Verder vind ik het onzin dat alle desktops als twee druppels op elkaar moeten lijken. Dat is ook niet het geval in de pda-markt, bij modiele telefoons, etc. etc. Waar het om gaat is dat al die desktops (Windows, macOS, linux) n grote lijnen hetzelfde werkt. Uiteindelijk gaat het zowiezo om de software die je gebruikt op die desktop (dus openoffice vs ms office) dan om de desktop zelf. [/quote:0941bbf1be] Je weet dat wat je zegt nergens op slaat. Bij de twee grootste DE's op Gnu/Linux weet je dat er meer is dan enkel uiterlijk.Uiterlijk is niet van belang zolang de werking maar is wat mensen van een destkop verwachten. Maar kijk eens naar de integratie van applicaties, de onderliggende toolsets bijvoorbeeld. Als je serieus gaat denken dat het draaien van gnome applicaties op een KDE omgeving succesvol gaat worden dan wens ik je daarmee succes. Wanneer je kijkt naar mobiele telefoons werken ze voor 60% hetzelfde.. bovendien is deze marrkt niet te vergelijken omdat ik niet met andermans telefoons loop te spelen. Mensen werken wel op verschillende computers gedurende hun leven. Ook een leuk detail is dat er in het bedrijfsleven veel bedrijven kijken wat Novell gaat doen met Ximian. De DE die hier uit komt is ronduit prachtig te noemen , is to the point en komt niet met voor alles 10 initiatieven. Dit is voor de gebruiker toch maar verwarrend. Of windows de rest eruit gedrukt heeft weet ik niet. Windows is met een goede consistente desktop gekomen. Wat daaronder zit is bagger. Ik denk dat Ximian gnome wel eens als standaard DE kan worden bepaald. [quote:0941bbf1be] SUN heeft veel geschreeuwd, maar moet dat nog waar maken. Bijv. dat bericht over de 200 miljoen desktops in China, met de snelheid die in hetzelfde bericht wordt genoemd duurt het zeker 200 jaar voordat dat gerealiseerd is.. Max[/quote:0941bbf1be] Maar ondertussen hebben ze in de korte tijd dat ze in de Gnu/Linux markt zitten al veel verkocht. 1 miljoen licenties in china, een lading in Engeland en Sun heeft in een interview al vermeld binnekort met nieuwe cijfers te komen want er schijnt volgens Sun iets gaande te zijn. Los van het laatste heb ik nog geen andere organisatie zoiets in de linux markt zien realiseren. Geen geschreeuw vooralsnog maar wel keihard feiten.
Link naar reactie
[quote:5483565039="KayJay"] Wat ik telkens in het bedrijfsleven hoor is dat er geen consistente desktop is. [/quote:5483565039] Klopt, maar die komt er ook niet met de huidige userlinux. Kijjk, zoals ik aangaf is het probleem niet dat men alleen de gnome-desktop meelevert maar is het probleem dat men er voor kiest om Qt/KDE in het geheel niet te ondersteunen. Dan is het kde-voorstel beter: gebruik 1 desktop en zorg ervoor dat de applicaties die niet voor deze desktop zijn geschreven bijna naadloos integreren. [quote:5483565039] Een represtentatief aandeel op de desktop is zowieso al boven de 11 procent. [/quote:5483565039] Dat geloof ik niet, dat zou betekenen dat op 1 van de 10 pc's linux draait. [quote:5483565039] Als je binnen Gnu/Linux alleen al wildgroei gaat zien tussen verschillende Window managers, desktop environments e.d. geef ik Gnu/Linux inderdaad weinig kans op de desktop. [/quote:5483565039] die wildgroei is er al, en is er altijd geweest. Dat heeft de opmars van Linux niet of nauwelijks in de weg gestaan.. [quote:5483565039] In de UNIX tijd had je ook een standaard desktop. Dat was CDE/motif. Op wat voor Unix je ook werkte op wat voor platform dan ook.. had je een GUI nodig was het voor CDE een ramp. CDE was op het gegeven moment toch op elke machine geinstalleerd en werd verkozen tot standaard. Op die manier maakte het niet zoveel uit welke UNIX het was maar was er prima mee te werken.[/quote:5483565039] CDE is door de verschillende belangen van de unix-distro's een gedrocht geworden. KDE en Gnome werkten bij een van de eerste versies al beter dan CDE ooit gedaan heeft. [quote:5483565039] Je weet dat wat je zegt nergens op slaat. Bij de twee grootste DE's op Gnu/Linux weet je dat er meer is dan enkel uiterlijk.Uiterlijk is niet van belang zolang de werking maar is wat mensen van een destkop verwachten. Maar kijk eens naar de integratie van applicaties, de onderliggende toolsets bijvoorbeeld. Als je serieus gaat denken dat het draaien van gnome applicaties op een KDE omgeving succesvol gaat worden dan wens ik je daarmee succes. [/quote:5483565039] Tja, als het onmogelijk blijft dat je ongeacht de toolkit software kunt integreren in de desktop dan heeft linux inderdaad geen kans. Als ik kijk naar de vele KDE-initiatieven op gebied van integratie (en overigens ook gnome-initiatieven zoals ximian open office), dan wordt er wel degelijk gewerkt aan de integratie van applicaties van derden in de desktop. Kijk, dat openoffice niets van gnome gebruikt doet op zich niet ter zake, als openoffice qua uiterlijk en gedrag op gnome lijkt en goed communiceert met deze desktop weet de gebruiker niet beter dan dat openoffice een gnome-applicatie is. sodipodi bewijst hetzelfde door kde te integreren. [quote:5483565039] Wanneer je kijkt naar mobiele telefoons werken ze voor 60% hetzelfde.. [/quote:5483565039] Dat is niet waar, globaal werken ze ongeveer hetzelfde, net zoals kde, gnome, windows, etc. globaal op dezelfde manier is te bedienen. Maar een ericson is heel anders in gebruik dan een nokia. Sommige zijn heel gebruiksvriendleijk, anderen een crime om te bedienen. Met de komst van i-mode en gprs wordt dat er niet beter op denk ik.. [quote:5483565039] bovendien is deze marrkt niet te vergelijken omdat ik niet met andermans telefoons loop te spelen. Mensen werken wel op verschillende computers gedurende hun leven. [/quote:5483565039] maar kopen niet verschillende merken mobieltjes of andere apparatuur? [quote:5483565039] Ook een leuk detail is dat er in het bedrijfsleven veel bedrijven kijken wat Novell gaat doen met Ximian. De DE die hier uit komt is ronduit prachtig te noemen , is to the point en komt niet met voor alles 10 initiatieven. Dit is voor de gebruiker toch maar verwarrend. [/quote:5483565039] Hmm, van Novell heb ik nog niks gezien. Maar het gaat nogmaals niet om het aanbieden van 1 desktop, het gaat om de integratie van software van derden. Het is een ilussie te denken dat Gnome Office een serieus alternatief wordt voor OpenOfffice. Dit geldt ongetwijfeld voor meer software. Het is dan gewoon niet slim als je in je systeem geen ondersteuning en integratie biedt voor anderssoortige software. Kijk naar lindows, geheel rond KDE gebouwd, maar ze laten GTK/Gnome etc. niet links liggen [quote:5483565039] Of windows de rest eruit gedrukt heeft weet ik niet. [/quote:5483565039] Noem nog eens 4 desktopsystemen voor de intelpc die een acceptabel marktaandeel hebben [quote:5483565039] Windows is met een goede consistente desktop gekomen. Wat daaronder zit is bagger. Ik denk dat Ximian gnome wel eens als standaard DE kan worden bepaald. [/quote:5483565039] De windows-desktop is aardig consistent. Wat maakt overigens dat Ximian Gnome een standaard DE wordt? Geen enkele desktop-gerichte distro gebruik het als standaard. [quote:5483565039] Maar ondertussen hebben ze in de korte tijd dat ze in de Gnu/Linux markt zitten al veel verkocht. 1 miljoen licenties in china, een lading in Engeland [/quote:5483565039] Volgens mijn informatie zijn die deals nog niet rond. Ook gevaarlijk om voordat alles rond is zoiets te publiseren... [quote:5483565039]Geen geschreeuw vooralsnog maar wel keihard feiten.[/quote:5483565039] Tja, ik heb nog geen keihard bewijs van SUN gezien. Ik hoop dat ze het halen, maar kijk naar thailand, die deal met miljoenen linux-laptops bleek ook een farce.. Grote voordeel dat SUN heeft is StarOffice. Hiermee bieden ze een killerapplication die er voor kan zorgen dat mensen van Windows kunnen afstappen. Voor SUN zal een goede integratie van StarOffice met Gnome ook belangrijk zijn, het valt immers niet uit te leggen waarom kopieren/plakken of drag-n-drop niet werkt met de desktop... Kort samengevat, ik geloof dat linux op de desktop pas een succes wordt als de softwarebouwers de moeite nemen hun product te integreren met de beschikbare desktop (kde en gnome) en dat deze desktops de middelen aanbieden om deze integratie op eenvoudige wijze mogelijk te maken. De verwachting dat elke distributie dezelfde destkop als standaard gebruikt is een illussie. Max
Link naar reactie
Het probleem met integreren van applicaties van derden is dat als ze gebruik maken van een andere toolset dat deze gehele toolset ingeladen moet worden. Dit wil een gebruiker niet .. die wil click en go.... wat ik bedoel met die 11 procent. .is niet de huidige stand van zaken..dat is namelijk 2 of 3 procent. maar met representatief bedoel ik 11 procent. en zo ver zijn we nog lang niet. Ik ben van mening dat als je dit percentage hebt.. je een volledige acceptatie hebt te pakken in plaats van enkel nerds en geeks. [quote:d9da66b3be] ie wildgroei is er al, en is er altijd geweest. Dat heeft de opmars van Linux niet of nauwelijks in de weg gestaan.. [/quote:d9da66b3be] Nee zover zijn we namelijk nog niet . Dat is nu aan de orde. [quote:d9da66b3be] CDE is door de verschillende belangen van de unix-distro's een gedrocht geworden. [/quote:d9da66b3be] Over de kwaliteit van CDE heb ik ook mijn twijfels..maar dat doet totaal niet ter zake. Waar het om gaat is dat CDE op ELKE UNIX te vinden is. [quote:d9da66b3be] Dat is niet waar, globaal werken ze ongeveer hetzelfde, net zoals kde, gnome, windows, etc. globaal op dezelfde manier is te bedienen. Maar een ericson is heel anders in gebruik dan een nokia.[/quote:d9da66b3be] Als je een telefoon koopt.. hoef je niet langer dan 20 minuten te vogelen om erachter te komen hoe het werkt.. of het user friendly is is een andere zaak.. Een desktop omgeving met de benodigde applicaties zoals OO, Abiword, Firebird, Evolution is een heel ander verhaal. Mensen hebben vaak last van het "3e icoontje van rechts syndroom" [quote:d9da66b3be] maar kopen niet verschillende merken mobieltjes of andere apparatuur? [/quote:d9da66b3be] Het OS is toch vaak hetzelfde ..Symbian OS. En de rest.. zie boven. [quote:d9da66b3be]Het is een ilussie te denken dat Gnome Office een serieus alternatief wordt voor OpenOfffice.[/quote:d9da66b3be] Klopt..hoewel ik Abiword niet slecht vind. Ximian hebruikt inderdaad OpenOffice..nadeel is dat dit een monster is. een MS Word start wel wat sneller op. Nu heeft Ximian OO aangepast om het beter te integreren. Ximian OpenOffice is het nu. Gaat iets sneller maar nog niet snel genoeg voor John Doe. Als we op deze manier gaan integreren..tja .. dan zal de boel echt totaal gaan vervagen hetgeen natuurlijk ook niet verkeerd is. [quote:d9da66b3be] Kijk naar lindows, geheel rond KDE gebouwd, maar ze laten GTK/Gnome etc. niet links liggen [/quote:d9da66b3be] Volgens mij doet Lindows het niet verkeerd op de markt. [quote:d9da66b3be] Noem nog eens 4 desktopsystemen voor de intelpc die een acceptabel marktaandeel hebben [/quote:d9da66b3be] Noem eens 4 alternatieven die rond win3.11 / win95 beschikbaar waren en door de domme leek goed te bedienen waren. Ik kom niet verder dan OS/2 .. De Microsoft marketing was gewoon erg goed.. Daar kun je niks over zeggen. Als IBM die marketingmachine had gehad in die tijd had de wereld er anders uitgezien./ Ik kan dat in elk geval Redmond niet verwijten. [quote:d9da66b3be]het valt immers niet uit te leggen waarom kopieren/plakken of drag-n-drop niet werkt met de desktop...[/quote:d9da66b3be] Precies.. DAT zijn de dingen die de "domme" gebruiker van een desktop verwacht. Ik ben het 100% met je eens dat die integratie zo van belang is.. Alleen om iets goed te laten integreren heb je koppelingen nodig. zo moet een KDE applicatie kunnen draaieen OP een GTK toolset en uiteraard die van QT. niet vergeten Motif enz enz. Doe je dit niet..zullen dit soort applicaties domwet niet de performance kennen die men verwacht. Integratie is 1 ding... de snelheid waarmee een applicatie opstart en de snelheid van werking van deze is een 2e. Als ze dat NIET kunnen doen , zul je wel met een standaard desktop moeten komen anders gaat Gnu/Linux het op de desktop echt niet redden bij het grote publiek. Mijn keus?? ik vind het wel best zo.. hoe meer keuze hoe beter.. maar ik ben zo'n mannetje die gek is op Gnu/Linux. Echter dwingt mijn werk bij een van de grootste ICT leveranciers van nederland mij te kijken bij de domme gebruiker en wat deze vind. Een leuke is hoe je een oud omaatje achter de PC kan krijgen: een pc start op.. met de knop "aan" je komt z.s.m. op een GUI uit.. geen complexe taakbalk geen inlog procedure maar enkel een paar iconen: Internet, Post, Brieven tikken, Chatten met andere oma's, en.. dat is het ongeveer. misschien een icon dat zegt "tekenen voor kleindochter" Hier is Gnu/Linux UITERMATE geschikt voor. Als je het zo gaaat bekijken dan kan Gnu/Linux het wel ver schoppen op de desktop.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...