Ga naar inhoud

raid windows linux


anoniem

Aanbevolen berichten

Heb sinds kort een raid moederbord. Ik kan hier dus een raid config. mee opzetten, maar de gebr. aanwijzing gaat volledig uit van windows. Opzich geen probleem, maar mijn vraag is of ik daarnaast nog Linux kan installen., of gaat de raid-config volledig uit van windows en wordt Linux onmogelijk? Voor alle duidelijkheid: ik wil dus een raid dual-boot systeem met linux en windows Verdere gegevens: MB Asus a7v333 HD Maxtor 80 Gb 7200 (+ nog één in aanschaf) Slackware9.0 Windows98 Emile
Link naar reactie
Linux kan ook met raid omgaan, uitgaande van het feit dat er drivers voor jouw raid-moederbord beschikbaar zijn. Dat kun je uitvogelen op de site van de distributie die je wilt gebruiken (SuSE heeft een uitgebreide hardwarelijst op de site staan), of door de specificaties van dat moederbord alhier te posten (zodat eventuele raid-gebruikers uit dit forum er een blik op kunnen werpen) Max
Link naar reactie
Dat is enkel wat schijnt. Emile heeft een Asus A7V333 moederbord met daarop een Promise RAID-chip waar al heel wat woorden aan voorbij gegaan zijn op dit forum. Ik kan uit ervaring vertellen dat het bijzonder kut is om aan de praat te krijgen met Slack, omdat je eerst zelf een goede initrd moet bouwen. Erik is daar mee bezig geweest, maar heeft uiteindelijk zijn RAID config maar uit elkaar gehaald. Het kan overigens dus wel, door eerste de module onder een werkende Slack te compileren (er zijn sources van de driver). En vervolgens een goede initrd te bouwen die deze module laadt met een rits aan opties tijdens het booten. Voor een groot deel is het gelijk aan de aanpak onder SuSE. Zie www.vosberg.be waar ze dat uitgebreid beschreven hebben voor deze controller. Als je de sources niet meer kan vinden dan heeft Erik deze wellicht nog ergens. Van de Promise site waren ze opeens verdwenen. Bij jou is het echter een minder groot probleem, omdat jij nog een 3e schijf hebt die dan niet in de RAID config hangt. Jij kunt daar gewoon je bootpartitie opzetten, zodat lilo/grub ook zonder eerst die driver te moeten hebben kan gaan booten. De driver laad je dan later gewoon in.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...