Ga naar inhoud

Linux Gateway, Printer- en Fileserver. Welke en Hoe


anoniem

Aanbevolen berichten

Allen, Wil het thuis wat "professioneler" op gaan zetten, echter zit ik met de volgende vraag: welke linux variant ga ik hiervoor gebruiken, heb met de zoek optie wel wat gevonden, maar ik zou graag de experts willen laten schieten op mijn opstelling. Ik wil 1 server gaan gebruiken voor gateway voor al mijn pc's, wil tegelijkertijd mijn printer aan die pc hangen, en mijn films en muziek daarop delen. Ik heb de keuze uit 2 pc's die dat zouden kunnen gaan doen: P3 500 (Compaq Deskpro) met 512 mb geheugen. AMD Athlon 1800+ 512 mb geheugen. In de pc die het gaat worden komt een 200Gb en een 120Gb harde schijf. en een CD brander. Mijn voorkeur gaat uit naar de compaq, omdat die minder geluid produceert en ook minder stroom verbruikt. Is dat wijs i.c.m. wat ik van de machine wil, of kan ik beter de 1800 AMD pakken? Verder ben ik geen linux expert, ik zal dus met de grafische interface moeten werken, heb wel al lopen vogelen met Red Hat 9 echter is het nog zo lek als een mandje zoals ik het zelf heb ingesteld. (tenminste dat gevoel heb ik want het zal wel veel beter kunnen met linux :-) ) - Welke linux variant komt voor mij het beste in aanmerking (liefst een gratis variant, ach je bent hollander of niet he!) Wat moet ik dan verder niet vergeten om te regelen? of wat zou ik snel over het hoofd kunnen zien. (hardware, software, bottlenecks etc etc) Huidige situatie schets thuis situatie: - 1 AMD Athlon 2800+ pc - 2 AMD Athlon 2000+ pc's - Xbox - UTP Cat5 bekabeling - Draytek 2600 Router - 10/100 Switch - Cistron MaXX ADSL verbinding Nu zijn de pc's rechtstreeks via de router geschakeld (eerst naar de switch en dan naar beneden uiteraard) als laatste vraag: is het mogelijk om per pc/verbinding bij te houden wat het daadwerkelijke internet en fileserver gebruik is (dus apart en met name het internet verkeer wat echt naar buiten gaat en binnenkomt) Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden, en wat jullie advies is.
Link naar reactie
[quote:a246f46b3f="Aragnite"]P3 500 (Compaq Deskpro) met 512 mb geheugen.[/quote:a246f46b3f] Deze is prima geschikt voor jouw doel hoor. [quote:a246f46b3f]In de pc die het gaat worden komt een 200Gb en een 120Gb harde schijf. en een CD brander.[/quote:a246f46b3f] Denk eraan dat je tevens 2 netwerkkaarten erin moet zetten. 1 voor aan je internetmodem en de ander gaat naar een switch. [quote:a246f46b3f]Verder ben ik geen linux expert, ik zal dus met de grafische interface moeten werken, heb wel al lopen vogelen met Red Hat 9 echter is het nog zo lek als een mandje zoals ik het zelf heb ingesteld. (tenminste dat gevoel heb ik want het zal wel veel beter kunnen met linux :-) )[/quote:a246f46b3f] Over het algemeen is er niets aan de hand als je gewoon de standaard meegeleverde firewall (of levert RH geen fw?) gebruikt en de patches om de zoveel tijd installeert. [quote:a246f46b3f]- Welke linux variant komt voor mij het beste in aanmerking (liefst een gratis variant, ach je bent hollander of niet he!)[/quote:a246f46b3f] Ik zou zeggen Mandrake. RH geeft dadelijk geen support meer voor particulieren dus ook geen patches. [quote:a246f46b3f]Wat moet ik dan verder niet vergeten om te regelen? of wat zou ik snel over het hoofd kunnen zien. (hardware, software, bottlenecks etc etc) [/quote:a246f46b3f] Je moet heel simpel even een route table opzetten. Dat kan onder Mandrake vast wel met een of ander grafisch tooltje. Verder moet je Samba configureren. Daarmee kun je mappen en printers delen met zowel GNU/Linux als Windows machines. [quote:a246f46b3f] als laatste vraag: is het mogelijk om per pc/verbinding bij te houden wat het daadwerkelijke internet en fileserver gebruik is (dus apart en met name het internet verkeer wat echt naar buiten gaat en binnenkomt) [/quote:a246f46b3f] Tuurlijk. Je kan bijvoorbeeld ettercap al het verkeer over de gateway gewoon laten loggen naar een file.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...