Ga naar inhoud
  • 0

? smbpasswd ??

anoniem

Vraag

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
[quote:684846762d="laserfreak"]Maar smbpasswd gebruik je toch om een wachtwoord van een gebruiker te veranderen? Niet om een nieuwe gebruiker toe te voegen in samba. [/quote:684846762d] Zie [url=http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=Cg%25sb.69264%24KY1.2806%40twister.austin.rr.com&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dsmbadduser%2Bfedora%26hl%3Dnl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3DCg%2525sb.69264%2524KY1.2806%2540twister.austin.rr.com%26rnum%3D1]deze google discussie.[/url]
Link naar reactie
  • 0
[quote:74edbace39="jolo"][quote:74edbace39="laserfreak"]Maar smbpasswd gebruik je toch om een wachtwoord van een gebruiker te veranderen? Niet om een nieuwe gebruiker toe te voegen in samba. [/quote:74edbace39] Zie [url=http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=Cg%25sb.69264%24KY1.2806%40twister.austin.rr.com&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dsmbadduser%2Bfedora%26hl%3Dnl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3DCg%2525sb.69264%2524KY1.2806%2540twister.austin.rr.com%26rnum%3D1]deze google discussie.[/url][/quote:74edbace39] Blij dat ik nooit RH gebruikt heb.....
Link naar reactie
  • 0
Ik weet niet echt wat er nu "abstract" is aan een manpage, een manpage is de _de_ documentatie die je moet raadplegen indien je iets niet meer weet. Zeker als je op de CLI gaat werken. Het is gewoon documentatie die "to the point" is. Nu zal je denken "Ik moet het commando weten voor ik de manpage kan raadplegen"..... true.... daar is ook een manpage voor.... `man man` ;) Maar mestal krijg je ook wel hints uit de andere manpages die bij een pakket horen..... bv `man smbd`.
Link naar reactie
  • 0
Ho jongens, beetje rustig :) wat smbadduser en smbpasswd betreft, bij SuSE gebruik je eerst smbadduser om een gebruiker toe te voegen, en vervolgens smbpasswd om het wachtwoord in te stellen. Bij RH regelt smbpasswd beide in 1 keer.. Wat man-pagina's betreft, die zijn erg handig voor het opzoeken van informatie, maar zijn voor en door programmeurs geschreven en voor de leek dus alles behalve leesbaar... Max
Link naar reactie
  • 0
[quote:d04d5b9d8a="KayJay"][quote:d04d5b9d8a="Bilbo"] Blij dat ik nooit RH gebruikt heb.....[/quote:d04d5b9d8a] Wat heeft Red Hat hier mee te maken???[/quote:d04d5b9d8a] Ik gebruik al een tijdje Samba maar ben `smbadduser` nog nooit tegengekomen. Schijnbaar had RedHat een scrippie wat `smbadduser` heette, en inmiddels niet meer. M.a.w. kennis die ik bij RH opdoe kan ik niet toepassen op andere distro's. In plaats daarvan wordt ik in de war gebracht. [edited] I stand corrected.... ik las net dat... Suse heeft dus smbadduser...... Leest in alle vorige berichten van mij Suse ipv RedHat.
Link naar reactie
  • 0
[code:1:833ad2f82b] #!/bin/csh # # smbadduser - Written by Mike Zakharoff # unalias * set path = ($path /usr/bin) set smbpasswd = /etc/samba/smbpasswd #set smbpasswd = /etc/samba.d/smbpasswd set user_map = /etc/samba/smbusers #set user_map = /etc/samba.d/smbusers # # Set to site specific passwd command # set passwd = "getent passwd" #set passwd = "niscat passwd.org_dir" #set passwd = "ypcat passwd" set line = "----------------------------------------------------------" if ($#argv == 0) then echo $line echo "Written: Mike Zakharoff email: michael.j.zakharoff@boeing.com" echo "" echo " 1) Updates $smbpasswd" echo " 2) Updates $user_map" echo " 3) Executes smbpasswd for each new user" echo "" echo "smbadduser unixid:ntid unixid:ntid ..." echo "" echo "Example: smbadduser zak:zakharoffm johns:smithj" echo $line exit 1 endif touch $smbpasswd $user_map set new = () foreach one ($argv) echo $one | grep ':' >& /dev/null if ($status != 0) then echo "ERROR: Must use unixid:ntid like -> zak:zakharoffm" continue endif set unix = `echo $one | awk -F: '{print $1}'` set ntid = `echo $one | awk -F: '{print $2}'` set usr = `eval $passwd | awk -F: '$1==USR {print $1}' USR=$unix` if ($#usr != 1) then echo "ERROR: $unix Not in passwd database SKIPPING..." continue endif set tmp = `cat $smbpasswd | awk -F: '$1==USR {print $1}' USR=$unix` if ($#tmp != 0) then echo "ERROR: $unix is already in $smbpasswd SKIPPING..." continue endif echo "Adding: $unix to $smbpasswd" # eval $passwd | \ # awk -F: '$1==USR { \ # printf( "%s:%s:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:%s:%s:%s\n", $1, $3, $5, $6, $7) }' USR=$unix >> $smbpasswd /usr/bin/smbpasswd -a -n $unix if ($unix != $ntid) then echo "Adding: {$unix = $ntid} to $user_map" echo "$unix = $ntid" >> $user_map endif set new = ($new $unix) end # # Enter password for new users # foreach one ($new) echo $line echo "ENTER password for $one" smbpasswd $one end [/code:1:833ad2f82b] smbadduser onder SuSE. Ik zie overigens niet in wat er mis is met een dergelijk scrippie, elke distro heeft zo zijn eigen manieren om bepaalde zaken te configureren.. Max
Link naar reactie
  • 0
[quote:e70a83af58="Bilbo"]Op zich niets mis mee natuurlijk... maar ik hou me liever bij de tools die bij een pakket horen, de pakketen die ik er zelf bij installeer of zelf maak.[/quote:e70a83af58] En ik kan het niet anders als mee eens zijn met dit. smbpassword werkt overal op .. smbadduser werkt dus alleen maar verwarrend. Zo stond ik niet voor verassingen toen ik samba implementeerde onder suse 9. het draaide binnen 5 minuten. dankzij smbpasswd -a ;)
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...