Ga naar inhoud

[Debian] Temperatuur laptop


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb op mijn laptop (Acer1315LM) Debian met kernel 2.6 incl. ACPI ondersteuning geinstalleerd. Het ding wordt lekker warm, en de fan begint te draaien bij ongeveer 74 graden. Koelt af tot 64 graden, daarna begint het circus opnieuw. Een paar vraagjes: -is er een applet voor Gnome of KDE die info geeft over temperatuur? (nu heb ik mijn info via acpi -t) -is het 'temperatuurbereik' in te stellen? En het mooiste zou zijn: -hoe krijg ik het ding minder warm zodat die fan niet constant aanslaat? Koelen in ijs is geen optie :wink:
Link naar reactie
Je hebt gkrellm als progsel en zowel voor superkaramba als voor gdeskklets zijn er scripts die de temp-sensor in je bureablad integreren. Koeler maken kan door de proc terug te klokken als je de extra power niet nodig hebt. Afhankelijk van wat voor proc je hebt kan dat bijvoorbeeld via SpeedStep of Powernow, mits 2.6 dat ondersteund of anders kun je hem via throttling terug klokken. Gewoon door een getal naar de desbetreffende proc-map te catten.
Link naar reactie
[quote:608a26dd66]Afhankelijk van wat voor proc je hebt kan dat bijvoorbeeld via SpeedStep of Powernow, mits 2.6 dat ondersteund of anders kun je hem via throttling terug klokken. Gewoon door een getal naar de desbetreffende proc-map te catten.[/quote:608a26dd66] Dat moet je me eens uitleggen: gewoon door een getal naar de desbetreffende proc-map te catten btw gkrellm werkt, powernow heb ik geinstalleerd, maar kan ik nog niet helemaal wijs uit worden.
Link naar reactie
Wow, bestaat PowerNow dan voor GNU/Linux? Ik heb zelf namelijk een mobile 2200+ die dit ondersteund, maar wist daar niets van af. Heb je een linkje, dit gaat mij veel extra batterijduur opleveren :-) Je kunt throtteling inschakelen door eerst 'less /proc/acpi/processor/CPU1/throttling' te doen. Je ziet dan een tabel en je kunt ervoor kiezen je laptop op een van de beschikbare snelheden te underclocken, wat dus ook batterij scheelt. Dit doe je gewoon door het getal wat ervoor staat erheen te catten als super user e.g: [code:1:3208151b1c] su -c 'cat 3 > /proc/acpi/processor/CPU1/throttling' [/code:1:3208151b1c] Ik zou dan mijn proc 18% in kloksnelheid laten dalen.
Link naar reactie
[quote:e1efb57dfc]This simple client controls CPU speed and voltage using the sysfs interface to the CPUFreq driver in v2.6 Linux kernels. It does not depend on APM or ACPI, and it doesn't try to do anything other than control the CPU. The name is somewhat misleading, as any CPUfreq capable processor will work, not just those from AMD. However, it works better on CPUs that support more than two speed steps, like those with AMD's PowerNow! or Intel's Pentium M series. This daemon is less complicated than cpufreqd or cpudyn, at the cost of absolutely depending on a 2.6 kernel with the userspace governor and sysfs support enabled.[/quote:e1efb57dfc] Gewoon via apt-get install powernowd
Link naar reactie
En het werkt! Vrij eenvoudig ook nog: [code:1:814cb53743] mkdir /sys mount -t sysfs sysfs /sys powernowd -m 1 [/code:1:814cb53743] Geeft als resultaat: [quote:814cb53743]/home/gijs# powernowd -m 1 Using AGGRESSIVE Mode. powernowd: PowerNow Daemon v0.80, (c) 2003 John Clemens powernowd: Found 1 cpu. powernowd: CPU0: 798Mhz - 1862Mhz [/quote:814cb53743] Ook Gkrellm laat zijn dat de proc netjes teruggeklokt wordt!
Link naar reactie
[quote:28ddaa0d42]Dit is idd wel heel erg leuk. Niks Centrino, gewoon lekker wat gas terug als je toch de power niet nodig hebt. [/quote:28ddaa0d42] Ik heb nu een tijdje powernowd draaien, en mbv van gdesklets zicht op de cpuload en temp. En idd, meestal staat de CPU-load erg laag. Mooie bijkomstigheid is dat de kachel ook minder snel warm wordt! :lol:
Link naar reactie
[quote:946e63c5c8="water"]Dit is idd wel heel erg leuk. Niks Centrino, gewoon lekker wat gas terug als je toch de power niet nodig hebt. :D[/quote:946e63c5c8] Dat is juist wat veel mobile procs onderscheid van de desktop modellen. Ze schakelen automatisch terug en dan niet recht even redig zoals met throtteling gebeurt, maar deze technieken werken flexibel mee met de preformence die nodig is. Intel heeft Speedstep en AMD PowerNow. De Centrino kent afair bovenop zijn 'zuinigheid' ook nog gewoon Speedstep afair. Maw je kunt het dus alleen gebruiken als je proc het ondersteund. Throttling kun je wel op elke proc gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...