Ga naar inhoud

Problemen met dualboot!!!!! HELELLEP ME!


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste linuxfans, ik ben zelf net begonnen en heb fedora core gedownload van een site (alle drie de CD's). Ik heb ze gebrand en nu al wat geprobeerd. Ik heb een probleem want ik weet niet hoe ik het moet aanpakken: Ik heb windows 98 op C: (70 GB) en ik wil graag linux installeren op D: (10 GB). Ik heb de installatie al gestart, maar wat moet ik nu doen? Ik wil graag zo installeren dat ik met opstarten moet kiezen: windows of linux. Moet ik dan alles formateren (geen probleem) en dan installeren eerst linux en dan windows ofzo? ik snap dr geen bal van. Wie wil mij helpen hiermee?? Groetjes
Link naar reactie
als je d: schijf een apaprte schijf is dan moet je ff kijken hoe hij aangesloten is, omdat linux dus geen driveletters kent maar devices. en wel als volgt: prim. master = /dev/hda -- partitie's hierin: 1e primaire (onder dos is dat c: ) heet dat /dev/hda1 > 2e /dev/hda2 enz. -- je extended krijgt het eerste nummer na de primaire (vaak /dev/hda2 bij dos/windows gebruikers) en het eerste logische station krijgt altijd ! /dev/hda5 prim slave = /dev/hdb sec. master = /dev/hdc sec. slave = /dev/hdd dus als D: = /dev/hdd1 dan moet je die formatteren en gaan installeren. Dual boot zal (wellicht ook gewoon in fedora) tijdens je installatie al geregeld worden. Succes en let op dat je NIET windows Na linux installeer tenzij je een bootdisk voor Linux hebt. Dit omdat Windows je bootsector overschrijft tijdens de installatie en je Linxu schijf daardoor niet meer geboot kan worden.
Link naar reactie
Hee wstolk (?), hartstikke bedankt voor je reactie, maar ik snap half wat er bedoeld wordt. Ik heb namelijk een computer, met één harde schijf: een C en een D partitie. Dit is dus wel dezelfde harde schijf (zo gemaakt met diskmanager van quantum). Maar toen ik met de installatie van Linux (Fedora) startte kreeg ik tijdens de installatie de mogelijkheid om 'automatisch te partitioneren' of 'handmatig te partitioneren'. Ik deed uiteraard automatisch, maar toen kreeg ik een foutmelding. Ik snapte niet wat er bedoeld werd. Ik heb toen handmatig partitioneren geprobeerd en toen kreeg ik een duidelijkere melding: de root is niet gedefineerd (hoe doe je dit) en wat bedoel je met 'Succes en let op dat je NIET windows Na linux installeer tenzij je een bootdisk voor Linux hebt. ' ? Alvast bedankt, ik ga het nog een keer proberen. Mijn bedoeling (nog even voor de duidelijkheid): Windows of Fedora op 1 van de partities en bij het opstarten dat je kiest: windows of linux. Dus niet eerst windows installeren (dat snap ik nog). Moet je dan op de D: schijf windows installeren en op de C: Linux ofzo? Groeetjes
Link naar reactie
Leuk dat je het al voor elkaar hebt :D delen vanuit linux gaat idd. mbv. samba. 1) de makkelijkste manier :D zorg dat samba is geinstalleerd open het bestand (in bijv. kedit-mcedit (console) of vi (man [command] geeft uitleg !) /etc/inetd.conf (als "root" ) en zoek daarin de volgende regel: [code:1:04bffd9096] # swat is the Samba Web Administration Tool # swat stream tcp nowait.400 root /usr/sbin/swat swat [/code:1:04bffd9096] nu haal je het hekje bij de tweede regel weg (de eerste is een commentaar regel nml.) en hetstart inetd (/etc/init.d/inetd restart) nu kun je simpel in een browser intypen: htttp://localhost:901/ en dan wordt swat gestart waarmee je heel makkelijk samba kan configureren. Let op swat is makkelijk maar soms moet je het bestand /etc/samba/smb.conf nog even handmatig nalopen voor speciale wensen. hierna zorg je dat samba gestart wordt (even een link maken in /etc/init.d/rc3.d (en 4 en 5 ) naar /etc/init.d/smbd en nmbd . of anders doet fedora dat zelf wel voor je en misschien is er een config tooltje voor ?? ) Succes en kijk ff bij samba.org voor online documentatie. van linux naar windows werkt overigens met smbclient
Link naar reactie
Bedankt man, je werkt me goed op weg. ik heb al verschillende documentatie gelezen over samba, maar wat jij net hebt verteld, is wel erg handig en werkt direct (dit heb ik nog nergens gelezen, vreemd...). Zulke soort tips kan ik goed gebruiken, want jij legt het goed uit enz. Gewoon handig. Nu heb ik nog een vraagje: hoe werkt smbclient want dan moet je allerlei codes invoeren ofzo. Dat snap ik nog helemaal wat je nou precies moet invoeren als je bijv de share hebt mijndoc op de host windows. Wat moet je dan intypen om dit te bekijken?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...