Ga naar inhoud

linux suse professional 9.0 met hp intergrated raidcontr.


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo linux experts, Gisteren heb ik het linux suse prof. 9.0 gekocht met 7 cd's en een dvd met user en admin guide voor 55 euro. Ik heb het eerst geinstalleerd op mijn pc naast win 2000. Werkt perfect en inderdaad ik had al jaren terug moeten overstappen naar linux of naast 2000 gebruiken. Alleen nu wil ik linux proberen als os voor een ded. lan server bij mij thuis. Nu heb ik nog een leuk systeem staan, een hp netserver lh 3 met een intergrated raid controller i.c.m. scsi 2 ulstra wide controller met 4 9.1Gb scsi schijven. In de bios van de raid controller heb ik de schijven ingesteld met raid; 4 schijven op 1 array met raid 5. Ik heb hiervoor al 2000 advanced server erop gehad en door de drivers te installeren van de raid bij de setup (drivers van de hp site) en dit werkte goed. Maar bij de installatie geeft yast aan dat er geen partities zijn en yast geeft ook aan dat hij geen harde schijven heeft gevonden. Op de site van hp staat geen enkele linux driver voor de intergrated raidcontroller van de lh3 Hoe kom ik aan die driver en hoe installeer ik die tijdens de installatie zodat yast mijn controller en schijven hekent? Linux suse 9.0. prof. draait toch wel lekker op een dual pentium 350 mmx met 512 ram? Ik hoop wel dat iemand mij ( een linux newbie) wil helpen met mijn (hopelijk tijdelijke) linux problemen. gegroet, de paashaas
Link naar reactie
Ik kan je iig antwoord geven op je tweede vraag, ja het zal makkelijk op die dual P350MHz draaien. Antwoord op de tweede vraag zal waarschijnlijk gecompliceerder worden. Ten eerste moet je absoluut het precieze model van de controller weten, dat staat gewoon op de raidchip op het moederbord. Vervolgens zul je moeten opzoeken welke drivers deze nodig heeft en kijken of SuSE deze al aan boort heeft.
Link naar reactie
Marcel, bedankt voor je antwoorden. De hp intergrated raidcontroller is de megaraid controller van america megatrends. Ik ben gisteren er nog 6 uur mee bezig gewwest. Ik weet nu dat dell en ami een linux driver hiervoor hebben. De driver die ik (via het menu waar ik in kom als ik yast2 tijdens de installatie afsluit) heb geladen (alle megaraid drivers) werkt niet echt. Tijdens de installatie lijkt het goed te gaan. linux herkent mijn raid configuratie (5) met kaart en schijven ziet linux ook. De installatie loopt soepel, maar na de reboot krijg ik de melding dat er hij de schijven niet kan mounten of mijn scherm blijft zwart tijdens het laden van de os van de hardisk met alleen een knipperde cursor in het scherm. Nu weet ik dat er op het internet linux drivers zwerven voor die raid kaart, maar ik weet absoluut niet hoe ik zo'n driver moet laden tijdens de setup. Ik denk te weten dat ik een boot2 disk moet aanmaken met meer raid drivers of die driver. De readme file op de linux cd is mij niet geheel duidelijk. Deze week is echt pas de eerste keer dat ik zelf kennis maak met linux, in windows en dos kan ik goed uit de voeten en met limux voel ik me momenteel nog behoorlijk hopeloos. Maar als ik al die mooie gratis software zie die is meegeleverd bij het linux pakket, hoop ik dat het snel beter gaat met mijn linux kennis. gegroet, de paashaas
Link naar reactie
Ik geef direct toe dat dit soort zaken nooit de ideaale kennismaking met GNU/Linux bevorderen, maar aan de andere kant zul je door niet op te geven en wat te kloten wel direct het onderliggende systeem stukje bij beetje leren kennen, maw elk nadeel heb zijn voordeel. Hij installeert dus wel begrijp ik? Op het moment dat de data tijdens de installatie gewoon naar de schijven geschreven wordt betekent dat dus dat de benodige drivers er al zijn. Wat je waarschijnlijk moet doen is de driver die je hebt gebruikt eventueel met wat opties toevoegen aan het initrd. Ik moet echter het precieze typenummer weten wil ik mee kunnen zoeken naar de oplossing, er zijn waarschijnlijk wel meerdere modellen megaraid controllers namelijk. Wat ook zou kunnen is dat de driver niet helemaal lekker werkt waardoor hij de data brak op de schijven komt. Je moet dan idd een andere driver hebben, heb je wellicht een link naar de locatie van de AMI driver en README?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...