Ga naar inhoud

ratpoison


anoniem

Aanbevolen berichten

De naam doet in eerste instantie vreemd aan, het logo van deze gave WindowManager verklaart echter veel: [img:9eea8f7235]http://ratpoison.sourceforge.net/ratpoison.png[/img:9eea8f7235] Ik was op zoek naar de ultieme simpele, snelle, toetsenbord vriendelijke WindowManager en ik kwam op deze site terrecht. Ik heb deze jongen gelijk maar eens geïnstalleerd, dat duurde wel 30 hele seconden en het resultaat mag er wezen. Een zeer prettige en simpele WindowManager. Alles gaat toetsenbord gestuurd, de help en de manpage zijn bondig en overzichtelijk zodat je direct aan de slag kunt. Ik kwam in eerste instantie overigens bij ion, wat ook een simpele iets geavancheerdere toetsenbord vriendelijke WindowManager is. Ion voelt echter veel onwenniger aan en ik kon er slecht mee uit de voeten. Wie van jullie heeft wel eens met ratpoison gewerkt of wil mij een plezier doen en hem even installeren? Ik wil graag weten wat anderen er van vinden. Ik gebruik hem nu als default WindowManager, simpelweg omdat ik binnenkort van Slackware naar LFS over wil stappen en dan ook gelijk zware proggramatuur als KDE over boort wil zetten. Centericq, mutt en links met directfb spreken me namelijk ook wel aan :) Gelijk ook maar even een vraagje dan. Weet iemand hoe je een nieuwe xsessie start met slechts één programma erin? Ik weet dat het kan door .xinitrc te editen en dat xinit uit te voeren, maar dat is niet praktisch. Nu gebruik ik xinit en tik ik het commando in de xterm die je krijgt, maar dat is weer een extra omweg.
Link naar reactie
[quote:d54e2cc6a4="wbsoft"]startx programmanaam -- xserver-opties dus bijcoorbeeld startx /usr/bin/blackbox -- :1 -depth 24[/quote:d54e2cc6a4] LOL, Dit deed ik indertijd vaak met StarOffice :D omdat SO5.2 nogal zwaar was en KDE ook deed ik het vaak als ik alleen maar "office" nodig had :D (zeker 30% sneller nml.) En als SO netjes de kde-menus zou lezen als hij (zonder kde) opstart dan had ik wellicht op die manier de boel op de zaak geconfigged :D Maar nu met OO is dat dus niet meer nodig
Link naar reactie
Dat had ik al geprobeerd, maar je moet dus echt het hele path invoeren en dat wist ik niet. Nu werkt het dus wel, bedankt :) Zo nu nog even mijn ratpoison fine-tunen :P Wellicht weet iemand dat van jullie zo gelijk even, anders wordt het even zoeken: ik wil de xterm standaard zonder extra opties mee te hoeven geven in de kleuren en het lettertype van mijn framebuffer laten starten. Nu is het een witte achtergrond met zwarte letters en dat geeft vaak een slecht contrast in programma's als centericq
Link naar reactie
daarvoor kun je Xresources gebruiken. Edit het bestand .Xdefaults of .Xresources (dit moet dan wel door je xinitrc scriptje worden geladen), Gebruik het programma editres om achter de resources te komen die Xterm ondersteunt. (Hier is info daarover: http://www.xs4all.nl/~wbsoft/linux/customizing.html#xres ) Je zou het volgende kunnen proberen:[code:1:31e14cfef1]XTerm*background: black XTerm*foreground: grey80[/code:1:31e14cfef1]Je kunt deze dingen ook in /etc/X11/app-defaults/XTerm zetten, dat is misschien wel het slimste. Deze file wordt natuurlijk wel overschreven bij een nieuwe X-installatie.
Link naar reactie
Er valt weinig aan te schieten moet ik zeggen :) Ik gebruik het inmiddels al weer anderhalve dag en vind het nog steeds geweldig dus dat zegt voldoende. Met die xterm ga ik nog even aan de slag, het ging me vooral om het uitlezen van de fonts en kleuren die op de framebuffer gebruikt worden. Ik had zelf bedacht om in bash_profile gewoon een alias voor xterm aan te maken met e.g. xterm -bg black -fg white etc
Link naar reactie
Windows 2.1? Toen liep ik nog in luiers man :P Wat maakt ratpoison geweldig? Het is doodsimpel, snel kent nauwelijks dependencies en is volledig met het toetsenbord te besturen. Sterker nog je kunt de WM zelf niet met je muis aansturen, vanzelfsprekend kun je de muis wel in apps gebruiken. Bovendien heeft elk venster geen randen oid en gebruikt het tenzij je het splitst het volledige scherm zodat je elke inch nu eens echt goed benut. Alle acties zitten onder ctrl+t en een andere toets en zo kun je alles bewerkstelligen. Ook kun je een draaiende ratpoison met ratpoison -c nog on-the-fly opties aanvoeren. Screen roeleert idd zwaar. Ik gebruik het nu ook dagelijks voor e.g. centericq en links en dadelijk ook voor mutt. X heb ik dan enkel nog nodig voor the GIMP en dat soort zaken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...