Ga naar inhoud

externe usb harddisk aansluiten?


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:8c5df6ecf3="welja"]Hoe kan ik een externe usb 2 harddisk aansluiten op mijn Red Hat 9 server? [/quote:8c5df6ecf3] Aangezien je deze vraag hebt gepost in OS Linux, ga ik ervan uit dat je niet het aansluiten van de fysieke USB kabel bedoelt. Controleren of je USB harddisk werkt in Linux doe je door te typen in een Terminal [code:1:8c5df6ecf3] dmesg | grep scsi [/code:1:8c5df6ecf3] [Enter] Als deze werkt zie je zoiets als [code:1:8c5df6ecf3] attached scsi removable disk sda at scsi0, channel 0, id 0, lun 0 [/code:1:8c5df6ecf3] Als het niet werkt zou je de modules kunnen controleren met [code:1:8c5df6ecf3] /sbin/lsmod [/code:1:8c5df6ecf3] De volgende modules zijn als het goed is geladen [code:1:8c5df6ecf3] sd_mod usb-storage scsi_mod ehci-hcd usbcore [/code:1:8c5df6ecf3]
Link naar reactie
Heel erg bedankt! Ik heb zowaar iets naar de externe schijf gekopieerd. Dat is gelukt met: mount /dev/sda1 /mnt/usb Ik heb geprobeerd te umount -en, maar dan wordt me vertelt dat de 'device' busy is. Hoe zou ik de externe schijf kunnen afkoppelen? Gewoon de compu uitzetten of is het ook mogelijk dit te doen als ie nog aan staat? Wat ik ook niet echt begrijp is dat mounten, ik heb de dir mnt/usb aangemaakt, maar als ik wat naar die dir copy wordt dat niet alleen op mijn externe schijf gezet. Kan dat?
Link naar reactie
Als je iets kopieert naar de usb schijf is de kans groot dat linux het nog niet direct schrijft maar pas gaat schrijven op het moment dat je unmount. Als je de melding krijg dat het apparaat 'busy' is zit je waarschijnlijk nog in de directory van de usb schijf. Controleer met het commando "pwd" in welke directory je zit, want je kunt niet unmounten als je nog in een directory op de schijf bent.
Link naar reactie
Raar, Op mijn rh9 server op werk, waar de usb-schijf voor bedoeld is, is de module usb-storage niet geladen. Dit terwijl ik met dezelfde cd-tjes rh9 geiinstalleerd heb. Ik krijg dan ook geen output na het invoeren van dmesg | grep scsi. Als ik toch probeer te mounten krijg ik de volgende error: mount: /dev/sda1 is not a valid block device Hoe laad ik die usb module?
Link naar reactie
[quote:86c609765d="welja"]Op mijn rh9 server op werk, waar de usb-schijf voor bedoeld is, is de module usb-storage niet geladen. Dit terwijl ik met dezelfde cd-tjes rh9 geiinstalleerd heb. [/quote:86c609765d] Ik heb zelf ook een externe harddisk. Als ik een Red Hat 9.0 sever install doe, dan wordt usb-storage bij mij ook niet standaard geladen. Als ik dan de externe harddisk via USB2 op de PC aansluit, dan wordt bij mij usb-storage geladen. sd_mod wordt bij mij dan nog niet geladen. Deze doe ik dan handmatig [code:1:86c609765d] modprobe sd_mod [/code:1:86c609765d][Enter] dan kan ik de externe harddisk mounten. Is usb-storage echt de enige module die ontbreekt? Wat gebeurd er als je 'm handmatig probeert te laden? [code:1:86c609765d] modprobe usb-storage [/code:1:86c609765d][Enter]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...