Ga naar inhoud

welke versie?


anoniem

Aanbevolen berichten

wat ik op het eerste gezicht zou doen: goed boek over linux server admin kopen distro: bijv slackware vanwege makkelijke kale install op ouwe machines (hier perfect op pentium 75) smtp: postfix (mail verzenden) een imap server voor lokale mail webserver (http): apache evt http proxy: apache of squid zet er een net firewalltje op door enkele iptables commando's in een script te zetten dat bij opstarten wordt uitgevoerd. maar misschien zijn er ook wel dedicated distro's die dit alles er in 1 keer op zetten met een simpel config dialoogje.
Link naar reactie
Als je met een internetserver een router/firewall bedoeltdan zou je met Smoothwall of FreeSCO kunnen gaan. FreeSCO heeft het ook in zicht om als print server te kunnen functioneren. Als je met internetserver een (openbare?) http server (met e-mail, news, php en mySQL) bedoelt dan kan zo'n beetje elke distro die ik ken van Gentoo tot Mandrake en weer terug naar Slackware...... mits je grafische aplicatie weglaat. (Ervan uitgaande dat je het niet zo druk krijgt natuurlijk) 2 Tips..... - Her en der zijn op het internet beschrijvingen en beoordelingen van distro's te vinden. Zelfs hier op het forum staan ze al. Allemaal - incl degene die ik geschreven heb - zijn ze vooringenomen over de distributie van de schrijver. Lees ze..... maar oordeel zelf. - Leg de lat niet zo hoog. Op een ander forum heb ik een sigature: " Leer kruipen voor je gaat lopen.... laat staan rennen." "Ik wil een internetserver" (wat dat dan ook is?) klinkt alsof je wilt rennen. Daar kan je op een MS server (met alle wizards en zo) mee weg komen (denk je dan). In Linux moet je zelfs in de meest vriendelijke taak toegeweide distro (zoals bv Smoothwall) in ieder geval weten wat je doet.
Link naar reactie
>goed boek over linux server admin kopen Building secure servers with Linux; heel erg goed! En dan maakt de distro niet zo veel uit. Ikzelf kies RedHat.... is op veel gebieden al enigszins voorbereid en de documentatie is erg uitgebreid. Ok, tip2: wil je iets kant-en-klaar, dan zijn smoothwall, clarkconnect heel goed. Wil je meer flexibiliteit, neem dan tawie (voorheen trustix).
Link naar reactie
Elke distro kan dat aan mits je ze zonder "X" installeer. Naast alle bovengenoemde tips nog een voor het gemak kun je webmin installeren zodat je vanaf andere machienes in je netwerk de boel kan installeren. Dit gaat gewoon via een browser. Maak verder gebruik van ssh (vanaf een *nix bak) of putty als je vanaf een windows bak toegang tot je server wil. (gebruik dan ook "ssh" ) mbv. putty start je nml. ook gewoon een sessie en is het of je op je server aan het werk ben en kun je mbv. MC (opensource versie van Norton-Commander zeg maar) door je systeem browsen en evt. configuratie's aanpassen
Link naar reactie
Thnxxx voor de tips... ben al druk met vanalles aan het opzoeken. En ik wil niet gelijk rennen... ik wil het gewoon leren, heb alleen de nare gewoonte om alles te gelijk te willen leren. inderdaad ik wil een router/firewall opzetten maar dan wel 1 waar ik ook nog net de kompjoeter een beetje kan gebruiken. niet om bijvoorbeeld dingen als tekstverwerken/beeldbewerken op te doen maar om wat meer van linux te leren. ik heb ook al een linux client liggen voor powerpc´s (apple macintosh) heb namelijk ook nog een hp en een imac staan. maar wil gewoon eens wat meer leren over linux en netwerken. nu mac os x ook al unix gebaseerd is is dat nog een reden om daar meer over te begrijpen. in het ouwe mac os systeem wist ik alle tips en trucs wel om het draaiende te houden en eventueel weer te krijgen maar met het unix gebaseerde systeem ligt het allemaal net anders. tsja en ben daarom ook een opleiding ernaast begonnen. en vandaar dit "experiment". ben gewoon weer eens lekker me aan het verdiepen in dingen waar ik me al weer veelste lang niet meer mee bezig heb gehouden. nogmaals thnxx voor de tips
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...